At sælge så mange billetter som muligt er målet for de fleste eventplanlæggere. Men hellere end bare holde fast i traditionelle marketingteknikker til events, hvorfor så ikke bruge nogle kreative marketingideer til events, der virkelig får dig til tops?
Vi har sammensat en liste over 10 kreative marketingideer til events, som du kan bruge til din næste begivenhed. Nogle passer bedre til bestemte typer events end andre, men du kan helt sikkert finde noget, der virker for dig!
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
1. Adoptér dyreambassadører
Hvem elsker ikke søde og nuttede killinger og hvalpe? Adoptering af elskede kæledyr til din begivenhed, især hvis det er til fundraising eller velgørenhed, kan virkelig få mennesker til at komme.
Du får ikke kun ekstra opmærksomhed på din begivenhed, men du kan hjælpe en dyreorganisation som fx RSPCA eller lokale dyrepensionat.

Her er et par ideer til at komme i gang:
Adoptionsstationer
Hvis du har en udendørs event, eller det foregår i dagtimerne, kan du inkludere en adoptionsstation et sted. Gæsterne kan interagere med kæledyr og måske endda ende med at adoptere en. Lokale dyrehjælpscentre eller -organisationer kan hjælpe med at sætte dette op. Dyr kan derefter officielt leveres eller afhentes på et senere tidspunkt.
Dyremaskotter
Find et kæledyr, der kan være eventmaskot. Dette fungerer godt, når du kæmper med kreativ marketing og gerne vil have et ansigt udadtil til dit event. Det er ikke altid let at bestemme sig for, hvilket menneske, der kan bruges. Plus, kæledyr får normalt mere opmærksomhed!
Besøg dyr
Ring til en lokal organisation for dyreliv eller et dyrelivscenter for at se, om de kan tage nogle dyr med til dit event (som dette canadiske selskab gør). Dette kan medvirke til at forøge opmærksomhed om arter, der er usædvanlige eller truede. Besøg med dyr fungerer godt for børneevents og fundraisers. Du kan endda annoncere, at du vil rejse midler til dyrecentre eller donere en del af overskuddet.
Tip: Kom i kontakt med dyreambassadører for at diskutere detaljerne.
2. Indarbejd et verdensrekordforsøg
At slå en verdensrekord er temmelig fascinerende, uanset hvilket slags felt det er i. Hvis du kan indarbejde en i din begivenhed, så skal du nok se en stigning i billetsalget. Når alt kommer til alt vil folk jo gerne vide, om du har formået at slå rekorden.
Hvilken rekord, du kan gå efter, afhænger af, hvilken type begivenhed du har. Hvis du lavet et event for mad og drikke, hvorfor så ikke prøve at sætte en rekord for den største alkoholdrink? Den længste række af hotdogs? Eller den største kageskulptur?
Et forsøg på en verdensrekord kan give dig gratis mediedækning og opbygge hype, der fører op til eventet. Jo mærkeligere, jo bedre! Forestil dig, hvad gratis markedsføring fra din lokale nyhedsstation kan gøre for dit billetsalg.
Tip: Tjek disse events, som omfattede et Guinness World Record-forsøg for mere inspiration.
3. Fang folks nysgerrighed med en oppustelig figur
Når folk ser ting ud over det sædvanlige, vil de helt sikkert vide, hvad der foregår. Prøv at sætte et oppusteligt dyr eller figur op et sted rundt i byen (med passende tilladelse, selvfølgelig) for at gøre folk nysgerrige, .

Eventarrangøren for en raft race i Whanganui, NZ, opsatte en oppustelig and på byens flod for at promovere løbet. Alle i byen endte med at tale om anden, så det tjente helt sikkert sin opmærksomhedskrævende formål.
Tip: Air Techs Inflatables har alle mulige skøre og unikke oppustelige ting til udlejning.
4. Få fat på micro-influencers
Vi ved alle, hvad en katastrofe Fyre Festival var. Men hvad, der faktisk virkede for dets eventpromoters, var at bruge influencers på sociale medier for at sprede ordet.
Du har muligvis ikke budgettet til at samarbejde med store influencers, der har millioner af tilhængere, men der er masser af micro-influencers, der har følgere til en bestemt niche. Ligegyldigt hvilken slags begivenhed du opsætter, så er du sikker på at finde en micro-influencer med dedikerede og relevante følgere.
Det er ikke så svært atfinde en micro-influencer, asom du måske tror. Det er den perfekte lavbudget måde at få din begivenhed frem til folk, der rent faktisk vil være interesserede.
Tip: Tjek platforme som Tinysponsor og Influencer, hvor du kan søge efter micro-Influencers, der passer til din industri, sted og type af event.
5. Gør deltagerne til ambassadører
Affiliate marketing har taget verden med storm. Du kan tilpasse de samme principper til din eventmarketing.
Enhver, der køber en billet, kan få en henvisningskode, som de kan videresende til deres venner og familie. For hver billet, der sælges via henvisningskoden, får personen en lille bonusbetaling. (Køberen kan også modtage en rabat på deres billet, hvilket gør det ekstra tillokkende at bruge henvisningskoden.) Dine gæster er dine bedste ambassadører, så få mest muligt ud af dem.
Tip: Du kan få inspiration fra Bizzabos Ticket Boost-funktion, der belønner folk for at sprede ordet.
6. Upload og del en promo-video
Hvis du har organiseret begivenheder tidligere, har du sandsynligvis nogle gode videooptagelser, som du kan bruge til at promovere den næste.
Dette virker særligt godt for musik eller kulturelle festivaler, så folk kan se, hvordan oplevelsen vil være. Find en video-editor, der kan lave en kort 30-sekunders promo, og upload den derefter til alle dine sociale medier. Du kan også sende den til din eksisterende mailingliste for at lokke tidligere eventdeltagere til at komme igen.
Tjek tidligere promo-videoer til musikfestivaler som Rhythm and Vines og Glastonbury. Selvom de er populære begivenheder, der ikke kæmper for at skulle sælge billetter, frigiver de stadig videoer for at skabe buzz, inden billetsalget går i gang.
Tip: Tag et kig på de mange måder at fremvise din begivenhed på via video. Hvis du bruger en GoPro til at fange optagelser, kan du prøve denne fantastiske app, der automatisk opretter højdepunkter på videoer.
7. Tilbyd gratis tutorials online
Hvis din begivenhed er centreret omkring læring eller et pædagogisk emne, hvorfor ikke give folk en smag på, hvad de kan forvente ved at uploade nogle gratis tutorials?
Følg disse trin for at oprette en rigtig online videotutorial:
- Skriv et detaljeret script
- Vælg din optagelsessoftware
- Sørg for korrekt lyd
- Optag videoen
- Tilføj tekst, billedtekster og andre effekter
- Rediger videoen
- Upload videoen
Dette er et af de kreative marketingideer for events, der kan tilpasses til forskellige former for sociale medier. Hvis dine gæster mener, at dit indhold er værdifuldt, kan de nemt sende det videre til deres venner og gøre dem til potentielle deltagere også.
Tip: Her er en fantastisk liste over 22 værktøjer til at hjælpe dig med at lave vejlednings- og instruktionsvideoer, som folk vil se.
8. Pop-up-forestillinger
Er der skuespil eller musikalske præstationer til dit event? Tag dit event til et helt nyt niveau og lav pop-up-forestillinger rundt omkring i byen.
Dette kan omfatte et kort 2- eller 3-minutters uddrag fra den faktiske begivenhed eller et særligt marketingsindslag for at lokke forbipasserende forbrugere til at købe billetter. Pop-up-forestillinger kan laves i bykvarterer, metro- og togstationer eller indkøbscentre. Bare sørg for at få de rigtige tilladelser, før du starter.
På Fringe Festival i Skotland udfører kunstnere ofte mini-forestillinger langs Royal Mile for at skabe buzz.
Tip: Her er et godt kig på, hvordan du kan være vært for din egen popup-forestilling.
9. Sæt en besked i himlen
Folk vil kigge op, når de bemærker noget interessant på himlen. Brug dette til din fordel!

Find et firma, der kan lave store bannere. Disse kan indeholde navn og dato for dit event eller bare link til hjemmesiden. Nu skal et fly bære banneret over himlen midt på dagen. Dette virker særligt godt i varme sommerdage, når folk er ude i en park eller på stranden.
Tip: Air Ads er et firma, der specialiserer sig på netop den slags reklame.
10. Opret dit eget Snapchat Geofilter
Til events, der varer længere tid, kan du oprette din egen Geofilter, som folk kan bruge på de billeder, de uploader til Snapchat. Dette filter er kun tilgængelig på et bestemt sted, så du kan indstille det til stedet for dit event.
Filtret kan indeholde et par detaljer om dit event eller et hjemmesidelink, så folk kan finde ud af mere, når de har set det.
Tip: Sådan laver du dit eget Snapchat Geofilter. Få inspiration af disse ideer til at promovere dit event ved hjælp af Snapchat.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Har du fundet en kreativ marketingide, som vil fungere for din begivenhed?
Event-marketing behøver ikke begrænses til de samme gamle teknikker. Prøv og implementer nogle af disse kreative marketingideer og se, hvilken forskel det gør.
Du kan også tjekke disse gode kampagnetaktikker til markedsføring af dit arrangement. Sørg også for at holde dig opdateret hele tiden ved at læse mere om event marketing.
Held og lykke!
Skriv et svar