Du har gennemgået planlægnings– og salgsfasen af din begivenhed for mad og drikke. Du har solgt billetterne. Nu er dagen kommet, hvor du skal være vært for det.
Livet som vært eller værtinde er ikke let.
Du skal sørge for, at alt går glat og til tiden. Men det er vigtigst, du skal sørge for, at alle har det godt.
Vi har samlet 24 gode tips til, hvordan man er vært for en begivenhed om mad og drikke, som folk vil huske. Følg dem for at skabe den rigtige atmosfære og få samtalerne til at flyde.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Borddækning
Bordet er dit lærred, når du laver kulinarisk kunst. Sørg for, at bordene er dækket på en måde, der supplerer det, du serverer. Dæk dem tidligt på dagen, så det er ude af vejen.
2. Arranger siddepladser
Det er valgfrit at tildele pladser, men det kan til tider bidrage til, at samtalen flyder. Spil ‘matchmaker’ og prøv at sæt folk sammen, der har noget til fælles.
3. Organiser sæder og borde alfabetisk
Hvis du laver bordplaner og tildeler pladser, så prøv at undgå navnekort. Det kan være svært at skimme dem ved en stor begivenhed. Gør det nemt for dine gæster ved at arrangere det efter alfabetisk rækkefølge.
4. Forbered musikken
Musik er ikke kun godt til at skabe den rigtige atmosfære. Det kan også hjælpe gæsterne med at undgå akavet stilhed under måltidet. Brug Spotify til at finde en afspilningsliste, der matcher temaet for middagen.
5. Forbered transport og indkvartering
Hvis selve lokalet ligger sted, der er svært tilgængeligt, så hjælp dine gæster ved at undersøge transport og indkvartering. Hav numrene på lokale taxier og hoteller til rådighed til senere.
6. Fødevaresikkerhed
Sørg for at overholde fødevaresikkerhedsstandarderne. Som en tommelfingerregel skal du holde kold mad i køleskabet, indtil det er på tide at servere det. Genopfyld snacks i små mængder, så de ikke forkæler.
7. Få alle til at føle sig specielle
Alle dine gæster er VIP’er til din begivenhed, og du bør behandle dem som sådan. Hils alle personligt ved starten på aftenen, og sørg for, at generte gæster bliver introduceret til andre.
8. Start det rigtigt
Når gæsterne er ankommet, er det tid til at sparke festlighederne i gang. Du bør have en god velkomstdrink klar og nogle snacks til gæsterne, så de kan hjælpe på deres appetit.
9. Hors d’oeuvres
De hors d’oeuvres du serverer, når gæsterne ankommer, skal være små, men lækre. Ost og crudité-tallerkener er altid et godt valg. Sørg for, at du spreder dem jævnt ud over rummet.
10. Annoncér menuen
Nu er det også en god tid at annoncere, hvad gæsterne vil få. Du kan dræbe to fluer med et smæk her. For det første opbygger du hype omkring maden. For det andet kan du også forudse eventuelle kostbehov, som nogle gæster måtte have.
11. Vedligeholde vinens temperatur
Det er vigtigt at sikre, at vinen har den rette temperatur. Som en tommelfingerregel bør rødvin være 12-18 grader, og hvidvin skal være 8-12 grader. Husk at dekantere rødvin 30-60 minutter før servering.
12. Sæt vinen sammen med den rigtige mad
Tænk på, hvilken mad går godt med de vine, du serverer. Selvom din begivenhed er en vinsmagning, skal du have nogle oste og druer til at matche drikkevarerne.
13. Bryd isen
Medmindre alle allerede kender hinanden, bør du forsøge at bryde isen tidligt. Introducer gæsterne til hinanden eller forberede et sjovt spil, der gør det for dig.
14. Lad gæsterne hjælpe til
Vær ikke bange for at lade gæsterne hjælpe dig, hvis de tilbyder at gøre det. Det kan intuitivt virke uprofessionelt, men det kan også være akavet, hvis du insisterer på at gøre alt selv.
15. Lav ikke undskyldninger
Medmindre noget går forfærdeligt galt, bør du ikke lave nogen undskyldninger for maden. Gæsterne vil ikke sætte pris på, at alle retter bliver introduceret med en ansvarsfraskrivelse.
16. Server middagen hurtigt
Du skal sørge for, at alle bliver serveret inden for en kort tidsramme. På den måde må ingen sidde og vente på deres middag, mens andre spiser … eller venter, mens deres mad bliver kold.
17. Skift pladser
Det er valgfrit at skifte pladser halvvejs gennem aftenen. Men det kan være en nyttig måde at opmuntre folk til at blande sig med andre i menneskemængde i stedet for at sidde sammen med de samme hele natten.
18. Hold samtalen ren
Som vært er det dit ansvar at sikre, at alle har det godt. Hvis et opoverhedet emne er opdraget (som Brexit?). Prøv at skifte emnet, hvis det gør nogen ubehagelig tilpas.
19. Vær opmærksom på kropssprog
En mere diskret måde du kan skabe en god tid på er at være opmærksom på kropssproget hos dine gæster. Hvis gæsterne begynder at kede sig, er det tid til at begynde på desserten.
20. Afslut med dessert
Det er et godt strejf at afslutte med en smule dessert. Det behøver ikke at være super fancy, men noget sødt gør altid godt. Server det med kaffe eller te, men prøv at holde kaffen koffeinfri.
21. Husk at slappe af
Selvom dit ansvar som vært er fordelt på mange ting, er det vigtigt, at du også slapper af. Ikke alene vil du føle dig bedre tilpas, men det er ikke rart at se værten konstant være stresset og på kanten af et nervesammenbrud.
22. Tak til gæsterne for at komme
Efterhånden som aftenen lakker mod enden, er det vigtigt at takke alle for at møde op. Det vil få dem til at føle sig værdsat og øge sandsynligheden for, at de deltager i den næste begivenhed, du arrangerer.
23. Bed om feedback
Selvom du altid skal følge op dagen efter arrangementet, er det også en god idé at få noget feedback fra gæster samme aften. Bed dem om lidt feedback, og se om du kunne forbedre noget ved fremtidige begivenheder.
24. Følg folk til døren
Kan du huske de taxa- og hotelnumre, du tidligere har samlet? De kan være ret brugbare nu. Under alle omstændigheder skal du følge folk til døren og sende dem hjem på en god måde.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Det er det!
Du ved nu, hvordan man er vært for en begivenhed om mad og drikke.
Forhåbentlig har du formået at arrangere en stor begivenhed samt undgå ubehagelige emner og akavede situationer.
Hvis du har andre tips, som vi ikke dækkede her, er du velkommen til at dele dem i kommentarfeltet nedenfor.
Skriv et svar