Så du har arrangeret en vellykket begivenhed, og nu vil du vide, hvad dine deltagere tænkte om det.
Denne artikel vil dække …
- Hvorfor skal du lave en undersøgelse forud for arrangementet
- Hvordan du laver en undersøgelse af deltagerne på dagen
- Hvorfor en undersøgelse efter begivenheden er afgørende
- Hvilke værktøjer til eventundersøgelser, som er tilgængelige
- Hvad skal du gøre næste gang
Tid til at få nogle værdifulde indsigter, der hjælper dig med at blive en rigtig superstar inden for eventplanlægning.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Hvorfor bør du lave en forudgående undersøgelse?
Der er mange fordele ved at gennemføre en undersøgelse, før selve eventet starter. Her er nogle af hovedårsagerne til, at du skal udføre en undersøgelse forud for arrangementet.
1. Fokus på din eventmarketing
Der er en god grund til, at alle virksomheder spørger om, hvor du hørte om dem. Det fortæller dem, hvor de skal koncentrere deres marketingindsats.
Find ud af, hvor din målgruppe hænger ud, og hvordan de hører om begivenheder. På den måde ved du, hvor du skal bruge størstedelen af dit marketingbudget til eventet.
2. Tiltræk flere deltagere
Udsæt følere for at se, hvad der får folk til at tilmelde sig en begivenhed som din. Er det mulighederne for networking? Måske er det en bestemt kunstner eller taler?
Når du ved hvad de afgørende faktorer er, er du i en meget bedre position, når det kommer til at markedsføre din begivenhed og tiltrække flere deltagere.
3. Gør det til en super oplevelse
Du kan også høre folk ad for at se, hvad de kan lide og ikke kan lide om lignende begivenheder. Måske har de en bestemt ting, de ikke kan lide, eller måske har de haft en ekstraordinært god oplevelse tidligere.
Find ud af, hvad der gør en begivenhed speciel (og hvad der ikke gør), så du kan indarbejde det i din egen. Det vil sikre, at dine eventdeltagere husker din begivenhed – og kommer tilbage.
Tip:Brug denne skabelon til undersøgelser forud for eventet for at finde inspiration til spørgsmål, der skal stilles før arrangementet.
Hvorfor skal du lave en eventundersøgelse på selve stedet?
Du vil nok have meget at lave på dagen for arrangementet. Men det bør ikke stoppe dig fra at bede om folks meninger. Her er nogle grunde til, at det kan være en god idé.
1. Løs øjeblikkelige problemer
Spørg dine eventdeltagere, hvad de synes om arrangementet hidtil. De vil normalt give dig deres ærlige mening … medmindre de er meget britiske.
Hvis der er noget, der kan være bedre, får du nu en chance for at gøre noget ved det. Det vil vise dine deltagere, at du tager dig af det, og det vil afspejles i deres samlede oplevelse.
2. Gør det til en del af eventet
At lave en afstemning blandt dine eventdeltagere kan nemt integreres i selve arrangementet. Du kan skabe incitamenter for folk til at deltage og gøre det til en sjov aktivitet.
Eventundersøgelser på stedet er også en ekstra mulighed for at indsamle deltagerinformation. Afhængigt af din begivenhed kan dette også være af interesse for dine sponsorer.
Tip:Se på disse interaktive eksempler på event-feedback i realtid for at blive inspireret.
Hvorfor bør du lave en undersøgelse med feedback til dit event?
En opfølgende undersøgelse efter arrangementet giver dig den mest brugbare feedback fra dine deltagere. Her er grundene til, at det er et absolut must.
1. Spor eventsucces
Den første og bedste grund til at undersøge dine deltagere er at se, om begivenheden var en succes. Det vil hjælpe dig med at evaluere din begivenhed og rapportere tilbage til alle, der har medvirket.
2. Forbedr fremtidige begivenheder
Feedback fra arrangementet vil også give dig inspiration til fremtidige arrangementer. Spørg dine deltagere, hvad der kunne have været bedre. De vil give dig flere ideer, end du har brug for.
3. Boost eventmarketing
En eventundersøgelse er en god mulighed for at markedsføre fremtidige begivenheder. Spørg gæsterne, om de overvejer at deltage i lignende begivenheder i fremtiden. Tilbyd dem derefter at tilmelde sig din mailingliste.
Tip: Se de prøvespørgsmål, du kan tage med i din undersøgelse efter arrangementet.
Hvilke gratis værktøjer til eventundersøgelser er tilgængelige?
Der er en række gode undersøgelsesværktøjer derude, som du kan bruge gratis. Der er også betalte muligheder, der giver dig endnu mere detaljerede indsigter.
1. Survey Monkey
Survey Money er det bedst kendte undersøgelsesværktøj derude. Den gratis version giver dig 10 spørgeskemaundersøgelser og en grænse på 100 svar. Det kan indlejres på din begivenheds hjemmeside.
2. Typeform
Det bedste ved Typeform er, at den tilbyder en meget ren og ryddelig brugerflade til undersøgelser. Som ved Survey Monkey, så har spørgeskemaundersøgelsens gratis version en grænse på 10 spørgsmål og 100 som antallet af svar.
3. Google Forms
Google Forms giver dig mulighed for at oprette ubegrænsede undersøgelser, og du kan få lige så mange til at svare, som du vil. Alle data gemmes automatisk på Google Drev.
4. Survey Gizmo
Den gratis version af Survey Gizmo begrænser dig til 100 svar. Det er fantastisk til små begivenheder, men ikke så god til store konferencer. Men det giver uovertruffen datarapportering.
5. Survey Planet
Dette er et mindre kendt, dog ret godt undersøgelsesværktøj. Ligesom Google Forms giver Survey Planet dig ubegrænsede undersøgelser, spørgsmål og svar.
Sådan sættes en eventundersøgelse sammen
Du kan læse denne artikel, som forklarer, hvad du skal overveje, når du opretter en eventundersøgelse.
Alle undersøgelsesværktøjerne vil have gratis skabeloner, du kan bruge til at komme i gang. Det er meget nyttigt, fordi du allerede har nogle gode spørgsmål at komme i gang med.
Men stol ikke udelukkende på disse spørgsmål, der er skrevet på forhånd. De er generiske, så du bør tilpasse dem, så de passer mere præcist på din begivenhed.
Multiple-choice-spørgsmål
Den mest almindelige måde at foretage en undersøgelse på er ved at stille multiple-choice-spørgsmål Disse gør det nemmere at kvantificere den feedback, du får.
Den største ulempe ved multiple-choice-spørgsmål er, at de begrænser den slags svar, som folk kan give.
Her er de forskellige former for multiple choice-spørgsmål, du kan stille dine eventdeltagere:
- Enkelt svar: Man kan kun vælge et svar.
- Flere svar: Man kan vælge mere end ét svar.
- Vurderingskalaer: Man kan fx bedømme et spørgsmål fra 0-10.
- Likert-skalaer: Man kan vælge svar som “stærkt enig” eller “noget enig”.
- Matrix-spørgsmål: Man vil se en række “vurderings”- eller “Likert-skala”-spørgsmål.
- Rullemenu-spørgsmål: Man kan rulle gennem en liste over mulige svar.
Tip: Læs mere om de forskellige multiple choice spørgsmål.
Åbne spørgsmål
Du har også mulighed for at stille dine begivenhedspartnere åbne spørgsmål. Det vil give dig et mere nuanceret billede af, hvordan de opfattede begivenheden.
Ulempen ved disse spørgsmål er dog, at de er svære at kvantificere. Derfor er det klogt at have en blanding af både multiple choice- og åbne spørgsmål.
Demografiske spørgsmål
Endelig har du også mulighed for at stille demografiske spørgsmål om dine begivenheder. Disse kan indeholde detaljer om deres faglige baggrund og indkomstniveau.
Det kan være brugbart, når du vil koncentrere din marketingindsats for at nå det rigtige publikum. Demografiske data er også meget nyttige til finjustering af din marketingstrategi.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
For at opsummere
Husk, at dine eventdeltagere ikke er de eneste, du skal kigge på. Det kan også være nyttigt at sende undersøgelser ud til alle ansatte, frivillige, sponsorer og talere.
Du kan også stimulere folk til at reagere ved at tilbyde dem rabat på deres næste eventbillet.
Det er også en god idé at holde undersøgelserne anonyme. På den måde er du mere tilbøjelig til at få ærlige svar.
Held og lykke med din eventundersøgelse. Lad os vide, hvordan det gik i kommentarerne nedenfor!
Skriv et svar