Events skal være sjove og behagelige.
Hvordan sikrer du at alle har det godt og pengene triller ind? Eller at de rigtige mennesker dukker op?
Hvis du ønsker at blive på banen af succes, er der fem eventplanlægnings fejl du skal undgå.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Ikke at kende dit publikum
Ikke at kende dit publikum er som at skyde i mørket.
Lad os forestille os et scenario, der kan føre til et fejlagtigt event. Du har lavet et stort forretningsevent for at hjælpe med at lancere din nye projektledelses platform.
På den store dag er konferencelokalet fyldt med erhvervsstuderende og junior ledere. Der er kun en lille håndfuld markedsførings managers: de store beslutningstagere. Du kommer ikke til at tjene meget på salg. Du har problemer.
Hvad gik galt?
Du har lanceret et event uden klar målgruppe i tankerne og markedsført til de forkerte mennesker. Du bør starte med et klart publikum i tankerne, for at give dine events en rimelig chance for succes.
Hvordan identificerer du din målgruppe?
Her er nogle hurtige tips:
Skab en kundepersona
Skabelsen af en levende og detaljeret kunde persona er udbredt i marketing. En persona er en semi-fiktiv repræsentation af den person, du forventer til dit event. Begynd ved at identificere deres:
- Alder
Er de Gen Xers eller lidt ældre? - Køn
Er dine deltagere højst sandsynligt mænd eller kvinder? - Indkomstniveau eller jobbeskrivelse
Dette vil påvirke niveauet af eksklusivitet, som du bør tilstræbe, blandt andet.
Andre vigtige variabler kan omfatte placering, hobbyer og interesser.
Tip: For at lære mere om at udvikle kunde personas, tjek denne guide.
Foretag research
Lær mere om din personas vaner gennem research. Du kan gøre dette gennem:
- Undersøgelser
Send undersøgelser ud via web-baserede tjenester som SurveyMonkey eller papir spørgeskemaer. - Interviews
Find et trafikeret område, hvor din persona sandsynligvis vil være. Udstillinger er for eksempel rimelige grunde. Stil dem et par spørgsmål om deres forventninger fra din slags event. - Fokus grupper
Find en lille gruppe mennesker, der passer til din ideelle persona. Engager dem i gruppediskussioner og Q&A-sessioner. - Undersøgelse af tidligere data
Værktøjer som gov.uk kan hjælpe med at identificere nøgle demografi eller gennemgå tidligere events.
Tip: For flere detaljer, se vores guide til De 6 bedste måder at identificere målgruppen for et event på.
2. Ikke at vide, hvorfor de deltager i events
Så nu har du indsigt i din målgruppe. Det næste spørgsmål er, “Hvilken værdi tilføjer din begivenhed i deres liv?” Ved du, hvorfor de ønsker at deltage i dit arrangement?
Som en eventplanlægger er dette det ultimative spørgsmål. Vi lever i en tid, hvor folk ønsker personlige oplevelser. De er også meget selektive i de begivenheder, de ønsker at bruge deres tid på.
“Decision to Attend”undersøgelsen af 8.992 respondenter indikerer at:
- 92% deltager i arrangementer for at lære
- 78% leder efter den rigtige placering
- 76% vil have mulighed for at etablere netværk og forbinde
Opvej denne information mod din målgruppe for at udarbejde dine værdier. Er deres væsentligste behov læring, rejser, netværk eller investeringsmuligheder? Find måder du kan opfylde deres forventninger på.
Tip: Har du brug for mere hjælp til at skabe en fantastisk værdi? Tjek denne guide.
3. Dårlig gennemtænkt social medie markedsføring
Sociale medieplatforme er de ideelle eventfremmende værktøjer til eventplanlæggere. Millennials er aldersgruppen, der er mest sandsynlige til at deltage i en begivenhed. En massiv 67% af millennials er meget event optimistiske (tæt fulgt af 66% af Gen Xers).
Den nemmeste måde at nå disse to grupper på, er via sociale medier og online interaktioner. SproutSocial siger at 75% af alle mennesker sandsynligvis vil betale for den pågældende billet hvis de ser eventet på sociale medier.
Undervurder ikke betydningen af event markedsføring.
Case in point: En Google for Entrepreneurs marketingmedarbejder på Campus London opretter et event om hacking og cybersikkerhed. Du ville tro at det gode indhold, et stort mærke, og stor virksomhedssupport ville være nok til at bringe tallene op.
Ikke rigtig.
Arrangementet havde kun 18 deltagere der så fantastiske præsentationer i et hav af tomme pladser. Der blev ikke gjort særlig meget for at fremme begivenheden, og social medie markedsføring ville have gjort en forskel.
Vær dog forsigtig. Dårligt gennemtænkt social medie promovering kan være dit events fald.
Husker du Starbucks “Spread the Cheer” fiaskoen?
En automatiseret #spreadthecheer kampagne streamet live på en stor skærm lyder fedt. At efterlade feedet ubemandet var bestemt en dårlig ide.
Hvad med H&Ms tåkrummende “Coolest Monkey in the Jungle” sociale medie annonce?
Tips til social medie event markedsføring
Vær ikke alt for påtrængende
At skubbe dit event ud og ikke forbinde med dit publikum, driver dem væk. Del, interager og engager i stedet.
Forstå, hvordan sociale medier fungerer
Hashtags kan, for eksempel, nemt blive kaprede. Værktøjer som Everwall kan give dig modererings rettigheder. Spam ikke dit publikum. Sørg for, at du altid sender nyt, engagerende, relevant indhold ud. Buffer kan hjælpe dig med social medie planlægning.
Tip: Sørg for at du er på toppen af din event markedsføring med disse “11 Beviste Trin til en Solid Event Markedsførings Strategi.”
4. Manglende originalitet
Originale og kreative ideer er svære at komme på. Men de er nøglen til succes. Konkurrencen i eventfeltet er intens. En original begivenhed kan også være en, der præsenterer ikke-så-nye ideer, på en ny måde.
Det unikke ved dit event bør ikke knyttes til ideen selv. Planlægningen og leveringen betyder også en del.
Et originalt event skal imponere og forbløffe dine deltagere. World’s Biggest Coffee Morning— et vellykket initiativ til kræft indsamling af Macmillan Cancer Support — et godt twist til en almindelig velgørende ide. De indsamler penge ved at spørge og gøre det muligt for folk at være vært for en kaffe morgen med venner, kolleger eller familie.
På den anden ende af spektret ligger truede ferielejr musikfestivaler som Safe as Milk eller Down to the Woods Festival. De er blevet aflyst på grund af for lavt billetsalg. Deres gentagne line-ups synes ikke længere at fange folkemængderne.
Hvis du vil være mere original…
…er her et par måder, du kan gøre din begivenhed virkelig unik på:
Kom med et originalt tema
Hvad med at ændre eventets atmosfære? Giv din fantasi frit løb og fisk efter inspiration. Besøg ligesindede fora og blogs som Event Manager Blog.
Tip: For at få hjælp til at komme på et tema, skal du tjekke Sådan Vælges et Eventtema (og Hvad Der Skal Inkluderes)
Brug teknologi til at stimulere deltagere på eventdagen
Brug virtuel og augmenteret teknologi til at holde deltagerne engagerede og aktive under arrangementet. Inviter dem til afstemninger på deres smartphones i løbet af sessionerne. Vis deres resultater i realtid på store skærme ved hjælp af diagrammer, for at skabe mere interesse.
Tip: For inspiration til at bruge VR-teknologi til events, tag et kig på denne artikel.
5. Ignorere Murphys lov
Fyre festivalen er et glimrende eksempel på en velfinansieret begivenhed, der mislykkedes, på grund af manglende planlægningsfærdigheder.
Betyder det at alle velplanlagte arrangementer går efter planen? Nej.
Men gode planlæggere forstår Murphys lov. Dårlige øjeblikke er meget almindelige i eventplanlægnings verdenen. At holde alting kørende er en del af jobbet.
Foretag altid en risikovurdering og skriv alle beredskabsplaner ned skriftligt.
Potentielle sidste øjebliks problemer og hvordan man fikser dem
Nogle af de mest almindelige event katastrofer omfatter…
1. Barskt vejr
Design en våd vejrplan, der skal formidles til alle deltagere. Hvis det er et indendørs beredskab, så fortæl dem det. Del detaljer om aflysninger, tilbagebetalinger og omlægninger på forhånd. Du kan altid bruge en online billetplatform. Dette kan hjælpe dig med at holde overblikket og behandle refusioner som følge af forstyrrelser, i sidste øjeblik.
2. For stort et publikum
Overvåg dine registreringer skarpt. Begræns billetter og lav en venteliste. Eller overvej at flytte til et større sted.
3. Ingen dukker op
Dette scenario er udbredt med dårligt markedsførte og gratis events. Engager real-time billetsalgs overvågningsplatformefor at være på toppen af tallene.
Tip: Tjek denne liste afDe Bedste Gratis Online Eventplanlægnings Værktøjer for at hjælpe dig lidt.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Styr dine events
Det er smertefuldt at se en ellers lovende event fejle, på grund af ovenstående fejl.
Forhåbentlig ved du nu, hvad du skal holde øje med, og hvordan man undgår, at den største event fejler.
Nu skal du lave nogle mindeværdige events for dine deltagere!
Skriv et svar