Du har måske en forbløffende lyd, men er det nok til at tiltrække et betalende publikum til din næste optræden?
Det korte svar: nej. Hvis ingen kender til dig, spildes al den gode energi på et tomt rum. Folk har brug for en grund til at tjekke dig ud.
Koncertmarkedsføring er ikke let og kræver ofte et enormt budget for at nå ud til potentielle lyttere og forvandle dem til fans. Men hvis det eneste, der er mellem dig og pakkede spillesteder, er promovering af band og koncert, så er du kommet til det rette sted.
I denne guide til markedsføring af din koncert gennemgår vi fem enkle måder at promovere dine koncerter og shows på, uden du behøver tømme bankkontoen.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Udnyt lokal støtte
Nogle gange er det alt, der kræves for at sprede ordet om dig og dine koncerter, at give dit lokalsamfund en smagsprøve på din musik.
Find steder i dit lokalsamfund, der normalt har stor trafik – såsom kaffebarer eller barer – og lav en række gratis shows for at skabe hype. Pop-op-shows i populære butikker er også en god idé. Bare sørg for at have koncertflyers klar med information omkring dine sociale medier og kommende koncertdatoer skrevet derpå.
For virkelig at efterlade et varigt indtryk skal du sørge for, at dine flyers er iøjnefaldende og ikke den slags, om de tager med sig og så bare smider ud. Du kan lave den perfekte koncertflyer i 7 enkle trin ved hjælp af denne guide. En god flyer vil ikke kun fange forbipasserendes opmærksomhed, men også effektivt kommunikere alle vigtige oplysninger. Som denne:
Events i lokalsamfundet som fx loppemarkeder er en anden god mulighed for at få din musik hørt. Hold godt øje med aktiviteter og events i nærområdet, og lad de lokale ledere vide, at du er åben for invitationer.
2. Promover dig selv på sociale medier (bonus: det er gratis!)
Inden du begynder at købe billboards eller sætte annoncer i avisen, kan du starte med at lave lidt gratis reklame på sociale medier. Du ved allerede, hvordan Facebook fungere. Nu skal du bare finde ud af, hvordan du får det til at fungere for dig.
Her er de tre bedste strategier på sociale medier, du bør kende:
- Brug kraftfulde grafik
- Få mest muligt ud af videoindhold
- Vær til stede og vær reel.
Tips til billeder
Læsere online har kun en tendens til kun at skimme omkring 20% af indholdet. Den eneste måde at skille sig ud på i denne verden, hvor det hele går rigtig hurtigt, er med høj kvalitet. Du kan lave enestående grafik til dine sociale medier med gratis grafisk designsoftware online som PosterMyWall, der indeholder tusinder af færdiglavede skabeloner, der retter sig mod koncert- og bandmarkedsføring.
Når du har fået sammensat den perfekte flyer til din koncert, giver hjemmesiden dig mulighed for at ændre størrelsen på dit design gratis. Så du kan oprette flere størrelser på én gang til alle de forskellige sociale medieplatforme, du er aktiv på.
Tips til videoer
Videoer tager dine sociale medier et skridt videre. Ifølge Hubspot øger tilføjelsen af en video antallet af visninger, som et socialt medieindlæg får, med 48%.
Men du behøver ikke at købe dyrt udstyr og bruge timevis på videoredigering til din koncertmarkedsføring. PosterMyWall gør det også nemt at finde færdiglavede videoskabeloner, som du kan tilpasse i ro og mag på kontoret for så at sende ud. Du kan uploade dine egne koncertoptagelser, videoer fra bag kulisserne eller lave animerede videoer til at promovere din koncert inden for få sekunder.
3. Find mærker og virksomheder til at sponsorere dine koncerter
Koncertsponsorering kan være forslag, hvor alle vinder. Du får eksponering, samtidig med du kan tjene nogle tiltrænge penge, og de får reklame og en chance for at se godt ud foran lokalsamfundet. For at få en god oversigt over, hvad der er involveret i at finde virksomhedsponsorer, kan du se denne guide.
Lang historie kort: research, research, research. Kend alt til en potentiel sponsor, før du henvender dig til dem, og vær klar til at forklare, hvad de får ud af det, og hvorfor du er værd at investere i. Husk, at du ikke beder om velgørenhed, men du beder dem om at tage en god forretningsbeslutning.
Tip: Se denne guide til sponsorering af events for flere detaljer. .
4. Gør det nemt at få billetter
Hvis du sælger billetter online, skal du vælge et enkelt, problemfrit system. Software til administration og slag af billetter som Billetto lader dine fans booke deres billettet hurtigt og nemt fra deres egen stue.
Men ikke alle, der har det godt med at købe billetter online. Nogle synes måske endda, at det er nemmere at løbe ned i en lokal butik eller ender endda med at impulskøbe dine billetter, mens de foretager et andet køb ved skranken. Så glem ikke at have dine billetter til salg i lokale butikker og fortælle dine følgere, hvor de vil være tilgængelige.
For at opmuntre disse impulsindkøb skal du gøre dine billetter attraktive og repræsentative for dit bands personlighed. Du kan bruge unikke billetskabeloner til at tilføje et strejf af klasse, personlighed og livlighed til dit bands billetter. Dette kan hjælpe med at omdanne noget helt normalt til noget, som folk vil kunne huske dit band ved, og det vil dine fans sætte pris på.
5. Glem ikke plakater og flyers
Sociale medier har næsten overtaget titlen som det bedste sted til promovere musik. Næsten. En plakat med et godt design på en travl café kan stadig tiltrække fans, som aldrig ville have fundet dig online.
Du kan også bruge et par timer på at gå rundt i travle områder i byen med en stak flyers og bandtilbehør (kuglepenne, hatte, t-shirts og så videre). Universiteter er et utroligt godt sted. Tjek, om du kan få tilladelse til at stå foran spisesalen i løbet af frokosttiden.
Husk at holde din branding konsistent og tilpasse dit koncertplakatdesign, så det afspejler det, du repræsenterer. Dette er nemt at gøre med skabeloner til koncertplakater, som du kan redigere til den mindste detalje, fra skrifttyper til dit bands temafarver. På denne måde kan du virkelig lave dit eget unikke design og have inflydelse.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Prøv det!
Det er tid til at føre disse ideer ud i livet. Sikr dig, at du har gode billeder og visuelle elementer på på sociale medier, få sponsorer til at hjælpe dig, og begynd at distribuere fantastisk flotte billetter og flyers.
Det vil ikke tage lang tid, før du har dit første tætpakkede sted. Når du ser, der bliver flere og flere gæster, så læn dig tilbage og se snebolden rulle.
Har du gode råd om koncertmarketing, du kan dele? Vi vil meget gerne høre fra dig i kommentarerne.
Forfatter: PosterMyWall er en gratis app til grafisk design online, der lader dig oprette professionelt, højkonverterende promoveringsindhold til dine musikevents på få minutter.
Skriv et svar