Eventhjemmesider er meget effektive værktøjer til at gøre dit event til en succes. De hjælper folk med at forstå, hvad dit event handler om, og hvordan man registrerer sig til det.
De kan uddanne såvel som underholde dine besøgende. Det vigtigste er, at de kan sørge for at folk bliver interesserede i dit event og fortælle deres venner om det.
Men ikke alle eventhjemmesider er skabt ens. Din hjemmeside skal se godt ud, være informativt og få folk til at tilmelde sig dit event.
Heldigvis behøver du ikke være ekspert for at oprette flotte hjemmesider. Du har værktøjer og skabeloner til din rådighed for at gøre processen nemmere og smertefri.
Men værktøjerne alene er ikke nok. Læs denne artikel for at finde ud af, hvordan du:
- Gør et godt førstehåndsindtryk med grafik
- Gør besøgende engagerede med videoer
- Giv alle vigtige oplysninger
- Optimer din eventhjemmeside for søgemaskiner som Google
- Inkluder platforme for sociale medier
- Gør det nemt at registrere til eventet
- Hvad skal man gøre, hvis man ikke kan lave en hjemmeside
Det er ligegyldigt, om du organiserer en event for en virksomhed, tech, sport eller fest. Denne guide har alt, hvad du behøver at vide om at skabe gode eventhjemmesider.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Trin 1: Brug fantastiske billeder til at lokke besøgende
Et billede siger mere end tusinde ord – og det samme skal din eventhjemmeside. Det visuelle er det første, som besøgende på dit websted vil bemærke, så du vil gerne imponere.
Du kan inkludere indlysende billeder af fx stedet, eventuelle højttalere eller kunstnere, som skal være med, eller mad og drikke, der serveres.
Hvad du ikke skal gøre, er at bruge stock footage – folk kan genkende det på lang, lang afstand.
Din hjemmesides visuelle elementer er dog ikke kun billeder. Du kan også bruge et smart grafisk design til at gøre dit event mere spændende.
Inkluder en form for “socialt bevis” i dine billeder, hvis det er muligt. Billeder fra tidligere events viser, hvor sjovt det var, og hvorfor de skal komme nu.
Til sidst bør du optimere billeder, så de hjælper med din hjemmesides SEO (se trin 5).
Har du brug for et eksempel? Tjek hjemmesiden for Image Festival.
Trin 2: Brug videoer til at øge interaktionen
Billeder er gode til at fange de besøgendes opmærksomhed. Videoer er gode til at holde fast i den.
Her er tre gode grunde, at du skal inkludere mindst én video på din eventhjemmeside:
- Vis det, så det ikke er tom snak: Dette er din chance til at vise de besøgende, hvordan din fest, dit kursus eller din konference ser ud i det virkelige liv.
- Engagér dit publikum: Tillad dem at kommentere på hjemmesiden eller uploade din video til Facebook og YouTube.
- Gør besøgende til deltagere: Ikke nok med at videoer det mest engagerende medie, men det er også den type medie, der konvertere flest besøgende til kunder.
Det er hverken dyrt eller svært at lave en video. Der er en chance for, at du har alt, hvad du behøver i lommen.
Grib din telefon, og kom i gang. (Eller bare ansæt en freelancer fra Upwork).
Har du brug for et eksempel? Tjek denne video for Morton’s Club Mayfair.
Trin 3: Gør det brugervenligt (også til mobil og tablet!)
En smuk hjemmeside er ikke god, medmindre den er let at bruge. Du bør altid sætte dig selv i de besøgendes sko, når du designer din hjemmeside.
Over halvdelen af dit publikum vil besøge din hjemmeside fra deres mobiltelefon, så designet skal kunne tilpasse sig. Undgå klossede rullemenuer, og sigt efter et website med en enkelt side hvis muligt.
Test din eventhjemmeside på forskellige enheder og webbrowsere, før du lancerer den. Sørg for, at ingen tekst er for lille.
Det er også vigtigt at sikre, at din hjemmeside fungerer hurtigt. Langsomme hjemmesider er dårlige for salg og dårligt for din SEO (mere om det i trin 5).
Til sidst og vigtigst af alt, sørg for, at det er nemt at tilmelde sig! Jo færre trin, jo bedre. Brug en platform som Billetto for at gøre det til en god og nem oplevelse.
Har du brug for et eksempel? Tjek hjemmesiden for Digitized.
Trin 4: Vær informativ (og gå direkte til pointen!)
Design og grafik giver et godt førstehåndsindtryk. Men folk besøger din eventhjemmeside for at få oplysninger om din begivenhed.
Sørg for, at dit websted har alle de relevante oplysninger, der er nødvendige for at få information om eventet og tilmelde sig.
Her er, hvad du skal inkludere:
- Hvad dit event handler om
- Hvorfor folk bør komme
- Hvornår det finder sted
- Hvor det er henne
- Hvordan man timelder sig
Vær så specifik som muligt. Inkluder tid, dato, pris, tilgængelighed og helst et kort.
Inkludér også support på flere sprog. Det hjælper dig med at nå en bredere målgruppe og forbedre din SEO (se trin 5).
Har du brug for et eksempel? Tjek hjemmesiden for Big Grill Festival.
Trin 5: Optimering for søgemaskiner (SEO)
Det er nok sandsynligt, at du ikke er den eneste, der starter et event. Der vil være andre, der konkurrerer om dine potentielle besøgende.
Det er her, søgemaskineoptimering (SEO) kommer ind i billedet. Hvis du arrangerer en festival i Danmark, vil du være på den første side på Google, når folk indtaster “festivaler dk”.
Når du ved, hvilke søgeord du gerne vil have, er det tid til at optimere din eventhjemmeside.
Det er nyttigt at have en blog, hvor du skriver om ting relateret til dit event. Det er også nyttigt at have værktøjer som Moz og Google Keyword Planner for at sikre, at din hjemmeside er i tip-top form.
Hvor højt du rangerer i onlinesøgninger, bestemmes ikke kun af at have de rigtige søgeord. Her er, hvordan man kan komme op i søgningen på Google, Bing og Yahoo:
- Optimer dine billeder (se trin 1)
- Gør din eventhjemmeside hurtig (se trin 3)
- Gør den mobilvenlig (også trin 3)
- Understøt flere sprog (se trin 4)
SEO er vigtigt at blive fundet online, men det er ikke det eneste, der tæller i din marketingsindsats. Du skal også gør det socialt. Læs videre!
Har du brug for et eksempel? Tjek bloggen for Wireless Festival.
Trin 6: Gør det socialt (og inkluder socialt bevis)
En begivenhed er en social oplevelse. Det skal din hjemmeside afspejle. Opmuntr besøgende til at dele din begivenhed på de sociale medier og til at bede deres venner om at komme.
Du finder ingen bedre markedsføring end mund til mund. Inddragelse af sociale medier vil gøre rigtig meget for, at dit event bliver til en succes.
Integrer dine profiler fra de sociale medier på dit websted (eller i det mindste have links eller knapper). Det gør det nemt for besøgende at holde sig opdateret på dit event.
Hvilke platforme skal du være på? Det afhænger af dit event og dit publikum.
Her er de mest populære:
Sørg for, at folk kan dele indlægene fra din blog (se trin 5) på deres profiler via sociale medier.
Eller endnu bedre, lad dine besøgende skabe deres eget indhold på din hjemmeside. Opret et forum, eller lad gæstebloggere bidrage med førstehåndsfortællinger fra tidligere events.
Har du brug for et eksempel? Tjek, hvordan the British Heart Foundation gjorde idet.
Sådan designer man en eventhjemmeside
Så, hvor får folk deres fantastiske eventhjemmesider fra? Her er tre gode steder at starte:
Alternativt kan du ansætte en freelance webdesigner eller et designbureau for at få et mere brugerdefineret layout.
Sådan sælges billetter uden en hjemmeside
Hvis du ikke har meget tid eller kører på et stramt budget, så frygt ikke! Der er tilgængelige alternativer.
Du kan oprette en eventside på en side som Billetto. Det vil også virke rigtig fint.
Du vil kunne tilpasse din side med et bannerbillede, indlejrede videoer og en nem registreringsform. Du vil endda kunne sælge tilbehør til dit event.
Billetto har også en praktisk mobil app, som dine besøgende kan bruge til at få adgang til dine eventoplysninger.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Konklusion
Tillykke! Du ved nu, hvordan man opretter en super eventhjemmeside.
Her er de vigtigste pointer:
- Brug fantastiske visuelle elementer
- Brug video til at engagere besøgende
- Gør dit websted hurtigt, informativt og brugervenligt
- Optimer den til søgemaskiner
- Integrer den med sociale medier
- Hvis du ikke har megen tid, så brug et billetsystem onlinesom Billetto
Jo flere af disse elementer du kan få med, jo mere vellykket vil dit event være. Held og lykke!
Skriv et svar