Passiv dataindsamling er nøglen til at forstå dine deltagere og planlægge bedre events.
Heldigvis har teknologi givet os utallige indsigter, der kan bruges til dette formål. Men din hjemmesidetrafik og engagement i sociale medier udgør kun en del af historien.
Lad os se på, hvordan indsamling af passive data til events kan hjælpe dig med at udfylde nogle af de tomme felter, der ikke er dækket af post-event undersøgelser.
Læs videre for at lære mere om…
- Hvad passiv data er
- Hvorfor det er vigtigt at indsamle
- Otte forskellige måder at gøre det på
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Hvad er passiv eventdata?
Forskellen mellem aktiv og passiv eventdata ligger i inddragelsen af den deltagende, hvis data indsamles.
1. Aktive eventdata
Denne type data kommer direkte fra dine deltagere selv. Du kan indsamle aktiv eventdata ved for eksempel at bede dine deltagere om feedback under eventet eller sende dem undersøgelser efter det er slut.
Tip: Her er nogle gratis eventundersøgelsesværktøjer, du kan bruge til at indsamle aktive data og en guide til, hvordan du bruger en fokusgruppe for at få deltagernes indsigt.
2. Passiv eventdata
Passive data inkluderer al indirekte indsigt, du samler om dine deltagere. Du kan indsamle passiv eventdata ved at se, hvem dine deltagere er, hvordan de deltager i begivenheden og ved at spore deres kunderejse online.
Passiv dataindsamling er en af de mange fordele ved at bruge online eventregistreringssider. Vi har også dækket det grundlæggende ved at vælge den rigtige software til det formål.
Men der er mange flere måder at indsamle passiv eventdata på.
Du kan f.eks. Se på, hvordan folk bruger dit events hjemmeside inden begivenheden, eller se, hvordan de engagerer sig med dit brand på sociale medier.
Under eventet kan du bruge andre værktøjer, såsom kameraer, varmekort og wearables til at indsamle yderligere passive data… men mere om det senere.
Kort sagt indsamles passive data hovedsageligt ved at spore dine deltagendes digitale og fysiske bevægelser.
Hvorfor skal du indsamle passive data til dine events?
Viden er magt, og intet er for meget, når det kommer til eventbranchen. Jo mere du ved, jo bedre kan du planlægge, markedsføre og udføre dine begivenheder.
1. Højere deltagelsesrater
Undersøgelser er gode, men ikke alle udfylder dem. Der kan være mange grunde til, at din eventundersøgelse har en lav svarprocent. Måske er den for lang, timingen er dårlig, eller den deltagende er simpelthen ligeglad.
Du kan indsamle passive data uden at skulle bekymre dig om noget af det. Så længe dine deltagere samtykker til det, kan du spore deres bevægelser uden at afbryde deres oplevelse og tage deres tid.
2. Mere nøjagtig analyse
Et andet problem med eventundersøgelser er, at de sjældent fortæller hele historien. Du kan ikke stole på, at respondenterne husker og inkluderer alle detaljer. Det gælder især, hvis du sender undersøgelsen en uges tid efter eventet.
Passiv dataindsamling giver dig ikke kun detaljer om alle deltagere, men det giver dig også et mere detaljeret billede af eventoplevelsen. Et kamera, der fanger ansigtsudtryk, kan afsløre dine deltagendes sande følelser.
3. Realtids-problemløsning
Problemer, der opstår under et event, kan ofte kun løses, når den har fundet sted, og de deltagende er blevet undersøgt. Men ved at indsamle passive data i realtid, kan du løse eventuelle problemer på stedet.
Hvis du overvåger strømmen af deltagertrafik, kan du undgå flaskehalse og lange køer med crowd management aktiviteter. Du kan også se, hvilke udstillingsboder eller spillesteder, der klarer sig dårligt, så du kan hjælpe med at dirigere de deltagende derhen.
4. Nedsatte udgifter
Noget af det bedste dele ved at indsamle passiv eventdata er, at meget af det kan automatiseres. Når systemerne er konfigureret, kan de køre i baggrunden, mens du fokuserer på spørgsmål, der kræver din fulde opmærksomhed og fysiske tilstedeværelse.
Automatisering betyder også, at du kan spare et betydeligt beløb på personaleomkostninger. Hvor du ellers har brug for separat personale til at overvåge hvert aspekt af din begivenhed, kan et enkelt teammedlem overvåge flere områder ved hjælp af automatisering.
Typer af passiv data
På nuværende tidspunkt undrer du dig sandsynligvis over, hvordan du skal indsamle alle disse passive data. Svaret er teknologi. Lad os gennemgå nogle af de teknologier, der kan hjælpe dig i processen.
1. Kameraer
Vi har alle et i lommen, og hvis vi ikke har mere sofistikeret teknologi, kan et kamera nå langt. Hvis du fx live streamer dit event, indsamler du allerede passive data om folks engagement.
2. Indtjekning
En god check-in app kan vise dig hvem der dukker op til begivenheden, hvilke sessioner de deltager i, og hvilke områder de kommer ind på. Denne proces kan forbedres yderligere ved automatisering.
3. Smarte måtter
Du kan placere måtter ved ind- og udgangspunkter for at måle fodfald. Disse smarte måtter registrerer trykket fra dine deltagendes fodspor og giver dig et klart billede af, hvor mange der passerer igennem.
4. Varmekort
Alle de data, du indsamler, kan samles og bruges til at skabe et varmekort over eventet. Det giver dig en visuel repræsentation af de mest populære områder og udstillinger.
5. Ansigtsgenkendelse
Ansigtsgenkendelsesteknologi drevet af AI kan hjælpe dig på mange måder. Det kan bruges til automatiseret indtjekning, analyse af mikroudtryk og personalisering af begivenhedsaktiviteter.
5. Analyse af sociale medier
Du bør allerede have et socialt medie-håndteringsværktøj til dit event. De fleste af dem hjælper dig ikke blot med at planlægge ting, men kan også give dig detaljeret indsigt i deltagernes engagement.
6. Wearables
Efterhånden som flere begivenheder bliver automatiserede, bliver wearables såsom NFC-tags og RFID-armbånd mere populære. Disse kan også bruges til at overvåge fysiske bevægelser og interaktioner.
7. Webstedsanalyse
Du kan enten installere Google Analytics-plugin på dit events hjemmeside eller bruge et af de mange alternativer derude. Uanset hvad, får du værdifuld indsigt om de besøgendes engagement.
8. WiFi-observering
Mange arrangementer giver deres deltagere gratis WiFi, hvilket også kan være en god måde at indsamle passive data på. Brug et WiFi-observeringssystem til at kontrollere ting som signalstyrke og brug.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Hvordan samler du passive data?
Nu hvor du har en bedre forståelse af passiv dataindsamling til events, er det tid til at se på dine muligheder. Nogle er dyrere end andre, så det afhænger af dit eventbudget.
Kender du til andre måder at indsamle passive data på? Vi vil meget gerne høre om det, så skriv os en kommentar nedenfor, for at dele din viden.
Skriv et svar