Hvis du sigter mod at engagere forbrugerne med dit brand, kan det være bare vejen at prøve at arrangere en brugerkonference. Efter at have fremvist dit produkt eller tjenester ved en sådan event, har 91% af de deltagende mere positive følelser over dit brand. Derudover vil 85% af de deltagende sandsynligvis foretage et køb fra dig.
Lyder det for godt til at være sandt? Der er bare én ting at huske på. Mens en engagerende brugerkonference er en af de mest effektive måder at generere kunder på, kan det også være et enormt foretagende. Men gå ikke i panik endnu.
Læs videre for at lære:
- Hvordan brugerkonferencer er til gavn for din virksomhed
- Hvad du skal huske på, når du arrangerer din brugerkonference
- Hvordan den promoveres til dine kunder og brugere
- Hvad du kan gøre for at være vært for en spændende event
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Hvad gør brugerkonferencer investeringen værd?
Brugerkonferencer handler om mere end at få dine brugere ind i samme rum for at hænge ud. Disse events giver et ansigt til dit brand og din virksomhed. Dette giver dig mulighed for at opbygge et forhold og rapport med potentielle brugere og styrke dine forhold til eksisterende kunder.
Derudover kan en engagerende brugerkonference få dine deltagere til at tale. Dette mund til mund øger kendskabet til dit brand.
En anden ting er den potentielle innovation, der kan finde sted på en brugerkonference. Når du samler nysgerrige potentielle brugere, loyale kunder og dine egne kyndige teammedlemmer, hører du flere ideer og får mere feedback. Dette kan hjælpe dig med at forbedre dine produkter for at tiltrække endnu flere forbrugere til.
Sådan defineres målet for en brugerkonference
Inden du arrangerer en brugerkonference, skal du være klar over, hvad du håber at opnå. Sæt dig ned med dit team og tænk over dit produkt og virksomheds livscyklus. Hvad er dit mål for konferencen?
Nogle af de mål, du kan overveje, inkluderer:
- Opbygning af kundeloyalitet gennem øgede fornyelser
- Udvikling af din nye kundebase
- Uddannelse af deltagere i, hvad I tilbyder og jeres branche
Tip: Du kan se tip til formulering af dine mål ved at se på denne artikel.
Sådan planlægges en brugerkonference
Som ved andre events har brugerkonferencer brug for en solid plan ud over et klart mål. Husk disse punkter for at give din event den bedste start.
1. Sørg for, at folk er interesserede
Annullering af din konference i sidste øjeblik, fordi du ikke fik tilstrækkelige tilmeldinger, er en situation, som vi alle ønsker at undgå. Du skal måle interesse, før du annoncerer din event.
Brug meningsmålinger på sociale medier til at spørge din målgruppe, om de finder en konference nyttig. E-mailundersøgelser og spørgeskemaer kan også give feedback fra dine kunder og abonnenter.
Har du nu en klarere idé om, hvor mange mennesker der er interesseret i dit arrangement? Lad os fortsætte.
2. Vælg det rigtige sted
Du skal finde et sted, der tiltrækker deltagere og understøtter formatet på din konference.
Overvej varme placeringer om vinteren og steder, der er let tilgængelige med fly, jernbane og vej. Sørg for, at der er steder, der giver mulighed for interaktion, samtaler og træningssessioner. Siddepladser i amfiteaterstil, store skærme og wi-fi er sandsynligvis vigtigere end pingpongborde og seje kunstinstallationer.
Undgå steder, der er fjerntliggende, selvom de er smukke og afslappende. Du bør heller ikke vælge placeringer, der er for stimulerende, som forlystelsesparker. Dine deltagere kan simpelthen ikke fokusere på din event. (Og det kan man næsten godt forstå!)
Tip: Lær mere om de forskellige muligheder for sted og priser.
3. Gå til detaljer
Når du har besluttet dit budget, skal du spørge dig selv: “Hvad vil mine deltagere have lyst til ved dette event?”
Dine udvalgte talere vil tiltrække mange, så sørg for at skræddersy den til dit publikums interesser. Du kan endda have en MC til at holde eventet kørende og sikre en sjov stemning.
Glem heller ikke din indretning og mad. Disse skal arrangeres i god tid og hjælpe med at få dine deltagere til at føle sig værdsatte og velkomne. Det betyder, at du er nødt til at forstå dit publikum … og være opmærksom på enhver diætbegrænsning og allergi.
Tip: Se denne guide for en grundig tjekliste over eventplanlægning.
Sådan promoveres en brugerkonference
Eventpromovering slutter ikke, når din konference starter. For at få de bedste resultater skal du promovere din event før, under og efter. Her er et par måder, du kan gøre det på.
1. Kampagne før event
Hvis du poster på på sociale medier, kan du gøre hele dit publikum begejstret. Du kan tilbyde sneakpeeks af dit sted, foredragsholdere og sessioner. Men gør det ikke til promovering for enhver pris – tilføj et personligt touch for virkelig at skabe indflydelse. Hvis du sender personlig eventindhold til registrerede, vil få din virksomhed skille sig ud og opbygge loyalitet.
2. Kampagne under dit event
Når din brugerkonference er i gang, tager promovering for dine produkter og tjenester fokus. Medtag skiltning og produktvisning over alt på dit sted for at holde dit produkt overalt i deres tanker. At tilbyde stande med information og træning på dit produkt er en anden måde at vise dine evner på.
3. Kampagne efter event
Selv når din event er forbi, slipper du stadig ikke væk. Nu er det det perfekte tidspunkt at dele højdepunkterne fra din konference på sociale medier. Du kan også sende dine deltagere en besked med din påskønnelse og få deres feedback. Dette får folk til fortsat at tale om din event, føle sig værdsat og se frem til din næste brugerkonference.
Tip: Se på nogleideer til kreative eventpromovering, som du måske bør overveje.
Sådan er du vært for en brugerkonference
Med planlægning og promovering af vejen, så lad os gennemgå nogle forberedelser, du kan gøre dig, når du skal være vært for en spændende event. Disse tip vil sikre, at dine brugere føler sig som VIP’er.
1. Involver masser af teammedlemmer
Det er vigtigt at have medarbejdere rundt omkring til at interagere med dine deltagere og få dem til at føle sig værdsatte. Sørg for, at teammedlemmer er fra alle afdelinger og ikke kun salgsafdelingen. Dette giver forskellige perspektiver og mere viden – ikke kun hårdt salg.
2. Opret en unik og mindeværdig oplevelse
Planlæg en række forskellige oplevelser, fra networking- og spørgsmål/svar-sessioner til sjove aktiviter, der bryder isen, og møder. Tænker du på at gøre din brugerkonference til en årlig event? Sørg for at ændre dagsordenen hvert år for at bevare spændingen.
3. Gør brug af teknologi
Bare fordi en bruger eller kunde ikke kan komme til din konference, betyder det ikke, at de skal gå glip af det hele. Med livestreaming og moderne eventteknologi kan hele dit publikum stadig nyde dine services. Resultatet? De, der ikke har mulighed for at deltage, føler sig inkluderede, mens de, der deltager, har en optagelse over deres oplevelse. Dine brugere vil elske dig for det.
Tip: Lær mere om eventteknologi i denne artikel. .
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Vis dine produkter og tjenester
Organisering af brugerkonferencer kan være netop det, du har brug for for at vise dine virksomheds tilbud og inspirere til brandloyalitet. Disse tip skal hjælpe dig med at arrangere din mest interaktive brugerkonference til dags dato.
Forfatter: Christa Parrish er specialist i Content Marketing hos Whova. Som tidligere oversætter har hun altid været tiltrukket af at finde de rigtige ord til det rigtige publikum.
Men hun er ikke kun dygtig med sprog. Hun elsker også at være på stranden, at være eje af for mange tørklæder og læse. Du kan oprette forbindelse til hende på LinkedIn her.
Skriv et svar