Velkommen til den ultimative guide til et vellykket show!
Shows kommer i mange former og farver. Det kunne være et cabaretshow, en komedieaften, en aften med slam poetry eller et jazzarrangement.
Hvad de alle har til fælles er, at de involverer talentfulde kunstnere, spektakulære spillesteder og publikum, der er sultne efter kvalitetsunderholdning.
Hvad du vil lære i denne vejledning
- Hvilke aspekter du skal prioritere, når du planlægger et show.
- De mange måder, du kan promovere billetsalg.
- Hvor din opmærksomhed skal være på dagen for selve showet.
- Hvad man skal gøre, når man følger op efter et show.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Planlægning af dit show
Planlægningsfasen af dit show kræver, at du undersøger, forhandler og i sidste ende booker alle kunstnerne. Men det er ikke det eneste, du skal bekymre dig om!
Lad os se på nogle af de måder, du kan planlægge et show:
Direkte vs. bureau
Bestem dig for, om du booker kunstnerne direkte eller gennem et bureau.
Regler og kontrakter
Diskuter opvarmning, varighed, sprogbegrænsninger, betaling og forsikring med booking.
Lokale/spillested
Find et sted, der kan rumme antallet af gæster, du forventer til showet.
Budget
Beregn omkostningerne for lokalet, den optrædende kunstner og promoveringen for at lave et eventbudget.
Teknisk udstyr
Planlæg alt teknisk udstyr, som din begivenhed kræver, som fx scene, lyd og lys
Da der er mange ting at planlægge, kan det være meget nyttigt at have et eventteam. Du kan fx uddelegere booking af kunstnere til et holdmedlem og booking af lokaler til et andet.
Hvad skal du gøre nu
Du kan lære om processen med at booke dine kunstnere, samt rekruttere dit team ved at læse vores dybdegående guide til planlægning af et show.
Yderligere læsning: Sådan planlægger du et show i 9 nemme trin.
2. Promovering af dit show
Promovering af dit show er der, hvor du vil sprede ordet om dit show og sælge billetter. Heldigvis er der mange måder, hvor man kan gøre det på.
Her er, hvad du skal tage med i din strategi til promovering af dit show:
Målgruppe
Definer dit publikum og fokus på de steder, hvor du kan nå ud til dem.
Overvåg og juster
Bliv ved med at overvåge de resultater, du får fra din kampagne, og juster din tilgang, hvis det er nødvendigt.
Gratis promovering
Sociale medier, som Facebook og YouTube, er gode måder at promovere dit show gratis.
Betalte annoncer
Betalt annoncer online på de samme sociale medier kan også hjælpe dig med at nå din målgruppe.
Mailingliste
Brug din mailingliste til at promovere showet (eller start med at opbygge en liste, hvis du ikke allerede har en).
Pressemeddelelse
Overvej at skrive en pressemeddelelse og brug et PR-bureau til at hjælpe dig med at få ordet ud.
Plakater og brochurer
Design og udskriv nogle plakater og flyers til at placere i områder, hvor man en masse mennesker kommer forbi.
Gadehold
Find et gadehold (virtuelt eller fysisk), der skal hjælpe dig med at promovere showet online og offline.
Udskrevne publikationer
Placer annoncer i relevante magasiner og lokale aviser.
Ikke alle disse metoder vil være passende til dit show. Fokusér altid din salgsfremmende indsats på medierne, hvor du bedst kan nå din målgruppe.
Hvad skal du gøre nu
Vi har dækket alle ovenstående promoveringsmetoder i vores dybtgående guide til, hvordan du promoverer et show. Læs den ved at klikke på linket nedenfor.
Yderligere læsning:Hvordan man promoverer show: Det grundlæggende.
3. Værtskab ved dit show
At være vært et show kan være en stressende indsats. Men hvis du planlægger det i løbet af dagen, vil du være i stand til at fjerne den stress, der kommer med rollen som en showvært.
Her er en tjekliste over ting, du kan gøre for at sikre, at showet går som planlagt:
Teknisk generalprøve
Tjek alt teknisk udstyr: Forbered scenen, tjek lyden, tjek belysningen og lav en teknisk generalprøve.
Green room
Alloker et green room til kunstnerne, hvor de kan slappe af og pakke deres gear ud.
Vis skema
Udskriv et skema til dit eventhold og en adfærdskodeks for publikum.
Fotografering
Hav en fotograf eller videograf på stedet for at dokumentere højdepunkterne på showet.
Sociale medier
Opmuntr folk til at dele dit event på sociale medier ved at oprette links til dine konti og din eventhashtag.
Distraktioner
Eliminér alle distraktioner som baggrundslyde og blinkende lys, når kunstnerne er på scenen.
Feedback
Bed om feedback på stedet, så du kan få en fornemmelse for, hvordan dit hold og publikum oplevede showet.
Jo flere af disse ting du kan tage hånd om på forhånd, desto bedre. Dit hovedfokus som vært for showet skal være at tage højde for kunstnerens og publikumets behov.
Hvad skal du gøre nu
Vi har gravet lidt dybere i vores specielle artikel om, hvordan du er vært for et show. Klik på linket herunder for at få en bedre forståelse af, hvad du skal gøre på dagen.
Yderligere læsning: Sådan er du vært for et show (hvad du skal gøre på dagen)..
4. Opfølgning efter dit show
Det sidste skridt i rejsen til et vellykket show er at følge op, når det hele er slut. Det er din chance for at få en bedre forståelse for, hvordan showet blev opfattet af dine gæster og dit team.
Læs de vigtige opgaver nedenfor, som du skal huske på i løbet af opfølgningsfasen af dit show:
Tak alle sammen
Tak alle, der kom til showet, heriblandt gæster, talere, entertainere, spillesteder, leverandører, sponsorer og donorer.
Undersøgelser med feedback
Få feedback ved atsende en undersøgelse, der spørger folk, hvad de kunne lide og ikke kunne lide, samt hvad de tror, du kunne forbedre til fremtidige shows.
Analysér data
Analyser alle de data, du har, fx billetsalg, socialmedieinddragelse, deltagerfeedback, medieomtale, og – selvfølgelig – din bundlinje.
Budget
Ryd op i dit eventbudget ved at beregne, hvor meget du har lavet fra billetsalg, mad, drikkevarer og merchandise, i forhold til hvor meget du har betalt entertainerne, holdet på spillestedet, tekniske hold, eventteam og eventuelle leverandører.
Debriefing
Hold et debriefing-møde med dit eventhold. Læs den generelle feedback, du har modtaget, og spørg om yderligere input.
Promomateriale
Brug råmaterialet og billederne fra showet til at oprette en materiale til promovering, som du kan bruge på de sociale medier.
Som du kan se, handler det mest om at indsamle og analysere data. Budgettet og billetsalg vil fortælle en del af historien, men den mundtlige og skriftlige feedback giver dig det fulde billede.
Hvad skal du gøre nu
Vores artikel om opfølgning efter et show beskriver hver enkelt af disse trin i flere detaljer. Klik på linket nedenfor for at forstå, hvordan du kan implementere det i din egen proces.
Yderligere læsning:Sådan følger du efter et show: 6 ting du skal gøre.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Pak sammen
Du har nu et godt overblik over, hvad det kræves for at fuldføre et vellykket show. Vi har dækket de vigtigste punkter og givet dig værktøjer til, hvordan du kan lave mere research.
Hovedpunkter
Her er hovedpunkterne fra denne ultimative guide til, hvordan man arrangerer et show:
- Lav research på kunstnere, spillesteder og marketing for at få en grov ide om dit budget.
- Vær omhyggelig med at forberede det tekniske udstyr for at undgå problemer.
- Hav al din opmærksomhed på kunstnere og publikum på showets dag.
- Sørg for at samle så mange data og feedback efterfølgende for at forbedre fremtidige shows.
Føler du dig parat til at planlægge og udføre dit eget show? Skriv dine tanker i kommentarerne nedenfor!
Skriv et svar