Alle tallerkener er slikket rene, og gæsterne har forladt din begivenhed tilfredse. Alt, hvad der er tilbage nu, er at undersøge, om disse Instagram-fotos skal bruge filtre eller ej.
Lad os se på, hvordan man følger op efter din begivenhed om mad og drikke.
Denne trinvise vejledning viser dig, hvordan du …
- Evaluerer arrangementet
- Takker alle, der kom
- Beder om deres feedback
- Tilbyder dem et incitament til at komme tilbage
- Gennemgår markedsføringen
- Tæller billetsalget
- Lukker budgettet
- Forbereder dig på den næste begivenhed
Stadig sulten for mere? Lad os dykke ned i det
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Gennemgå arrangementet
Nu hvor der er kommet lidt ro på, er det tid til at se på, hvor godt arrangementet gik. Start med det store billede, og vurder om eventuelle praktiske aspekter kunne forbedres.
Spørgsmål til at stille dig selv:
- Gik alt som planlagt og til tiden?
- Hvor godt gjorde cateringfirmaet deres arbejde?
- Levede stedet op til forventningerne?
- Vil du overveje at arbejde sammen med de samme partnere igen?
Når du kender svarene til disse spørgsmål, får du en bedre ide om, hvordan du forbedrer den næste begivenhed.
Tip:Vores guide til evaluering af begivenheder kortlægger, hvordan du måler din succes.
2. Send en takkebesked
Det er altid godt at takke sine gæster for at komme. Hvis det ikke var for dem, ville det bare have været dig, der sad i et rum fyldt med lækker mad.
(Hvilket faktisk ikke lyder helt dårligt.)
Send et brev eller en e-mail, der takker dine gæster for at komme og skabe en god stemning. Medtag et lækkert billede, der minder dem om de gode mad- og drikkevarer.
Du bør også takke de mennesker, der hjalp dig med eventet. Det omfatter stedets personale og – måske vigtigst – cateringfirmaet, der leverede maden.
Hvis en del af din begivenhed blev sponsoreret af en mad- og drikkevarevirksomhed, skal du sørge for at takke dem for deres støtte.
3. Bed om feedback
“Takke” -mailen er ikke kun en glimrende måde at vise din påskønnelse på, men det er også en god måde at samle feedback på. Ikke kun fra gæsterne selv, men også fra stedet og cateringfirmaet.
Du kan stille gæsterne nogle af disse spørgsmål:
- Hvad syntes du om menuen?
- Blev maden serveret straks?
- Hvad var den bedste del af måltidet?
- Vil du deltage i fremtidige begivenheder om mad og drikke som denne?
- Hvilke type mad vil du gerne se til det næste event?
Du kan stille åbne spørgsmål som disse, eller du kan kvantificere feedbacken ved at give dem specifikke valg. Sidstnævnte er mere nyttigt til mere omfattende begivenheder om mad og drikke.
Den feedback, du ønsker fra stedet og cateringfirmaet, vil sandsynligvis være mere specifik. Åbne spørgsmål er bedre til at sikre, at du får alle de relevante detaljer med.
Vær heller ikke bange for at give feedback til cateringfirmaet. Det er vigtigt at kommunikere godt, hvis du planlægger at bruge dem igen i fremtiden.
Tip: Læs vores guide til gratis værktøj til undersøgelse af events, der hjælper dig med at få feedback fra dine middagsgæster.
4. Giv incitament til at komme tilbage
Du har takket gæsterne for at komme, hvilket er venligt af dig. Derefter har du bedt dem om at give dig feedback, hvilket er en anmodning om deres tid.
Strukturer din e-mail som en sandwich.
I stedet for at afslutte det med en anmodning, giv i stedet dem et incitament til at engagere sig. Der er ingen bedre måde at gøre det end ved at tilbyde rabat til det næste event.
Ikke alene vil det gøre dem glade for at give dig feedback, men det vil også øge sandsynligheden for, at de deltager i din næste begivenhed om mad og drikke.
Tip:Læs vores vejledning om, hvordan du gør dine gæster til fortalere ved at tilbyde incitamenter.
5. Se på marketingdata
Når du har modtaget feedback fra de gæster, der deltog, skal du se på, hvor godt du promoverer dit event for mad og drikke.
Dit billetsystem giver dig en masse indsigt, men fortæller ikke hele historien. Du bør også se på din svarfrekvenser fra e-mail og data fra sociale medier.
En mailingplatform som MailChimp vil fortælle dig, hvor mange mennesker der har …
- Åbnet din e-mail
- Klikket på linket
- Svaret dig
- Afmeldt sig fra din mailingliste
På samme måde viser de fleste sociale medier som Instagram (madelskeres tilholdssted) dig, hvor mange synes om, deler, kommenterer og så videre.
Endelig vil en Google Alert på dit eventnavn afsløre, om det blev dækket af eventuelle medier.
Regn alle disse ting sammen, og så får du et godt billede af, hvor godt du har promoveret din madbegivenhed. Nu er spørgsmålet, om disse bestræbelser oversættes til billetsalg.
Tip: Vores guide til at promovere dit madeventburde give dig alle de værktøjer, du har brug for.
6. Gør billetsalget op
Havde du fuldt hus? Eller var der billetter tilbage? Hvis du har brugt en billetplatform til at sælge billetter, er disse tal kun et par få klik væk med musen.
Hvis dine billetter ikke var udsolgt, bør du brainstorme nogle ideer til, hvordan du sælger alle næste gang. Måske kan du gøre lave en billetkonkurrence, hvor du giver billet væk på sociale medier for at skabe mere spænding.
7. Ryd op i budgettet
Det er tid til at se på bundlinjen. Hvor mange penge har du tjent fra billetsalg vs. hvor meget du har brugt på mad- og drikkevarer, sted og promovering?
Hvis du er i det negative, betyder det ikke nødvendigvis, at du har brugt penge på for mange ting. Det kan blot være et spørgsmål om at bruge penge på andre ting.
Du kan for eksempel …
- Finde et billigere cateringfirma?
- Bruge andre ingredienser (hvis du selv lavede maden)?
- Forhandle en bedre aftale og pris med stedet?
- Bruge penge på Instagram-annoncer i stedet for trykte annoncer?
En anden ting at overveje, før du reducerer omkostningerne, er, om du kan få ekstra indtægter fra fremtidige begivenheder.
Du kan for eksempel …
- Sikker sponsorering fra en fødevareleverandør?
- Sælge merchandise fra eventet med brand?
- Inkludere ekstra services, som gæsterne betaler for?
Tip:Læs vores guide til, hvordan du strukturerer dit eventbudget som en professionel.
8. Planlæg den næste begivenhed om mad og drikke
Med alle beregninger og feedback af vejen er det tid til at se fremad. Hvordan vil dit næste event om mad og drikke se ud?
Hvis du fokuserer på mad, skal det så have et japansk tema? Eller hvis det er en begivenhed om drinks, måske så prøve en whisky-smagning frem for vin?
Forhåbentlig har du taget mange billeder af både mad og drikkevarer fra den begivenhed, der netop er overstået. De vil være meget handy nu til din onlinepromovering.
Brug billeder og videoer til at skabe spænding på de sociale medier – ikke kun for de gæster, der kom – men også for fremtidige potentielle middagsgæster.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Rens din gane
Du er kun lige så succesfuld som din sidste begivenhed, så nu hvor denne er ovre, så er det tid til at komme tilbage til tegnebrættet.
Du skal have et par ekstra tricks i din værktøjskasse til at gøre den næste endnu mere lækker og populær på Instagram end den sidste.
Skriv et svar