Den hurtigt talende auktionær er nærmest inventar i vores dags popkulturauktioner. I det virkelige liv er disse fyre en smule lettere at forstå. Når det er sagt, er mystikken omkring auktionen stadig ret stor.
Har du nogensinde spekuleret på, hvad det faktisk kræver at holde en auktion? Hvad er der med alle disse forskellige formater? Som eventplanlægger vil du muligvis gerne inkludere en auktion mellem dine events. Eller måske er auktionen selve eventet.
Uanset hvad, så er denne guide for dig. Her er vores introduktion til dem, der ønsker at holde en auktion. Vi inkluderer også en praktisk tjekliste til auktion for nybegyndere!
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Et ord om velgørenhedsauktioner
Almindeligt bruges auktioner som fundraisers til velgørenhed. Hvorfor inkludere en velgørenhedsauktion i dit event? Kort sagt, fordi de fungerer! Velgørenhedsauktioner kan medføre betydelig finansiering. Deltagerne har en tendens til at kunne lide at:
- Købe seje ting
- Føle sig godt tilpas med, hvor deres penge går hen
- Konkurrencebud
Det at give bud skaber en smule liv og river op i den gode gamle konkurrenceånd. Auktioner er spændende, og velgørenhedsauktioner kan passe godt ind i alle slags events. Derudover har det med de tilgængelige værktøjer aldrig været lettere at køre en velgørenhedsauktion.
Tip: Hvis du er interesseret i velgørenhed, kan du tjekke denne liste over fordele og ulemper ved velgørenhedsauktioner.
Auktionstyper
Hvis du vil holder en auktion, bliver vi nødt til at kigge nærmere på detaljerne. Her er de mest normale auktionsformater, der kan inkluderes i din næste event.
1. Engelsk auktion
Hvis du kører en auktion, er det sandsynligvis engelsk. I det engelske format byder deltagerne mod hinanden, og buddene stiger i værdi hver gang, at en ny byder ind. Når budgivningen stopper, vinder det højeste bud varen.
Fordel: De fleste er bekendt med denne auktionstype. Alle kender det grundlæggende koncept.
Ulempe: Erfarne auktionsgæster keder sig måske lidt med det mest basale format.
2. Hollandsk auktion
På en hollandsk auktion begynder budgivning ved en høj pris. Prisen bliver lavere, indtil en deltager endelig accepterer auktionørens seneste bud.
Fordel: En spændende drejning på det traditionelle format. Deltagerne kan være mere tilbøjelige til at springe til en højere pris end normalt.
Ulempe: Dette kan være et lettere frustrerende format. Ventetiden kan være intens, indtil nogen byder. Og så er det forbi. For sælgeren er det ikke altid ideelt at bevæge sig ned i pris.
3. Auktion med minimumsbud
Dette format inkluderer et minimumsbud, hvor alt bud begynder. Normalt offentliggøres dette minimum på forhånd, så deltagere gøres opmærksomme på det.
Fordel: Sælgeren er beskyttet mod at miste deres vare til for lav en pris.
Ulempe: Hvis minimum er for højt, kan budgivere afskrækkes fra at byde.
Fungerer med: engelske eller hollandske auktioner
4. Absolutte auktioner
Det er et af de mest spændende auktionsformater. I en absolut auktion er der intet minimum! Købere kan måske lide muligheden for at få en god handel.
Fordele: Fordi der ikke er noget minimum, ved købere med sikkerhed, at varen vil blive solgt
Ulempe: Sælgeren kan ende med at miste en værdifuld vare til en for lav pris.
Fungerer med: engelske auktioner
5. Reserveauktion
Dette ligner formatet med minimumbud. Men i stedet for at kræve et minimum, er der en ikkeoffentliggjort idealpris. Hvis man ikke kommer op på denne reservepris under auktionen, kan sælgeren beslutte at afvise det højeste bud.
Fordel: Sælgeren undgår at blive flået af bud, der er for lave.
Ulempe: Hvis det høje bud afvises, så forestil dig, at du er køberen: “Hvad mener du, at jeg ikke fik det? Jeg vandt jo!”
Fungerer med: engelske auktioner
6. Auktion med forseglet bud
Alle bud er hemmelige. De gives til en agent og åbnes på et bestemt tidspunkt. Det forseglede format kan være praktisk, hvis du er bekymret for, at deltagerne vil være generte.
Fordel: Hvis du har grund til at tro, at deltagerne måske ikke vil stille sig op eller ikke har ressourcerne til at forpligte sig til en traditionel liveauktion, kan dette format være ret praktisk.
Ulempe: Hvor er spændingen ved konkurrence? Hvor er spændingen? Dette kan ses som lidt af et blodløst auktionsformat.
Fungerer med: engelske auktioner
7. Vickrey-auktion
I dette format starter du med en forseglet auktion. Forskellen er, at vinderen kun betaler det næsthøjeste bud.
Fordel: Per auktionsteori maksimerer dette format sælgerens fortjeneste og minimerer muligheden for at betale for meget!
Ulempe: Som med det forseglede budformat mister det lidt af det sensationalistiske islæt.
Fungerer med: engelske og forseglede budauktioner
Tjekliste til auktionplanlægning
Nu, hvor du har en grundlæggende idé om auktionsformater, er der her en hurtig tjekliste, du kan bruge, når du planlægger og holder din egen auktion. Andre tips til eventplanlægning gælder, men dette er trin og ideer, der er specielt knyttet til auktioner.
1. Reklamér!
Reklamér dine allervigtigste varer, inden auktionen finder sted. E-mails, sociale medier og hjemmesider bør alle bruges til at reklamere for de bedste varer til salg.
Tip: Auktioner handler om varerne. Skab en stemning omkring det, du sælger!
2. Sælg billetter
Brug en digital billetplatform som Billetto for at få mest muligt ud af din salgsproces. Et andet prisniveau for dem, der er tidlige ude, er et eksempel på, hvad du kan gøre med online billetværktøjer.
3. Sæt skærme op
Dette kan betyde noget at holde en visuel oversigt på det høje bud. Skærme er også praktiske, når det gælder genstande som ejendom, der ikke kan være til stede på selve auktionen. Generelt betyder præsentation alt. Præsenter dine genstande på en visuelt tiltalende måde med flotte skærme.
4. Få fat i din auktionær
En selvsikker, karismatisk offentlig taler er intet mindre end minimum for en liveauktion. De bliver nødt til at vide, hvordan man fremfinder interessen for genstandene og læser publikum.
5. Hav en dagsorden
Faste programmer er gode til auktioner. Minut-til-minut-skemaer vil holde interessen og skaffe flere penge end dem, der kører for sent.
6. Lav et katalog
Deltagerne skal kunne hente et katalog og få vist eksempler på tingene, inden auktionen begynder. Sørg for at liste varer i kronologisk rækkefølge og tak sælgere eller donorer.
Velgørenhedsauktioner kan have flere fordele ved kataloger, der viser pengeværdier, og hvad de kan udrette. For eksempel: “X kroner vil fodre X børn i X mængde tid …”
Tip: Brug for lidt inspiration? Tjek disse auktionskatalogskabeloner.
7. Lej spottere
Spottere er almindeligt auktionspersonale, der genkender budgivere og tager betalinger. Du kan tildele dem bestemte poster eller målgruppesektioner.
8. Præsenter repræsentative budgivere
Repræsentative budgivere er personale, der hjælper et publikum med at varme op til salget. De kan få ting i gang ved at smide et bud, men de skal være klar til at betale, hvis de ender med at vinde!
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Byd adieu
Har du nogle af dine egne tip og tricks til auktionsplanlægning? Del dem i kommentarerne nedenfor!
Skriv et svar