Log ind / Opret

Derfor skal du dyrke Mindfulness

12 jan 2016

Skrevet af Amalie Sverdrup Warberg

Ordet mindfulness kan knap ha' gået nogens næste forbi i 2015, men hvad går det egentlig ud på, hvorfor skal man tænke så meget over sin vejrtrækning og hvordan kommer man i gang? Vi har taget en snak med Heinrich Johansen som underviser i Meditation & Mindfulness om hvorfor man skal praktisere mindfulness og hvordan man langsomt kan starte op hjemmefra.


3 enkle mindfulness-øvelser til dig i din hverdag:


Hver af dem kan praktiseres i mellem 1-5 minutter dagligt og gerne i mindst 21 dage før du evaluerer på dit udbytte af dem.
  1. Når du vågner om morgenen; bliv liggende i sengen og bring opmærksomheden til dit åndedræt. Tag 5 dybe, rolige åndedræt ind gennem næsten, og ånd roligt ud gennem munden. Herefter ligger du og mærker åndedrættet ud i kroppen præcist som det er, uden at kontrollere det.
  2. I løbet af dagen; stop op og vær enten stående eller siddende; bring opmærksomheden til dit åndedræt. Tag 5 dybe, rolige åndedræt ind gennem næsten, og ånd roligt ud gennem munden. Herefter sidder/står du og mærker åndedrættet ud i kroppen præcist som det er, uden at kontrollere det.
  3. Når du ligger i sengen om aften og som noget af det sidste inden du falder i søvn; bring opmærksomheden til dit hjerteområde. Når du har kontakten med hjerteområdet, ånd da ind til hjertet og "ånd ud gennem hjertet". Tænk herefter på nogen eller noget du er taknemmelig for, er i dit liv. Mærk fornemmelsen af taknemmelighed i hjerteområdet.

3 gode grunde til praktisere mindfulness:


  1. Måden du starter din dag op på, har afgørende indflydelse på dit overskud og helbred mm., langt op ad dagen. Måske endda resten af dagen. Kommer du roligt og nærværende i gang med dagen, har du lagt et både fysisk og mentalt sundt fundament og kan møde dagens udfordringer med større rummelighed og klarhed.
  2. Når vi er "på" og aktive i løbet af dagen, er det autonome nervesystem som udgangspunkt i Sympaticus. Vi har brug for kortere og længere pauser, hvor det autonome nervesystem kan "skifte gear" til Parasympaticus. Her kan vi restituere og genopbygge vores system, fysisk som mentalt, så vi kan vende styrket tilbage til den opgave eller de mennesker der venter os.
  3. At slutte dagen af med at praktisere taknemmelighed med kontakt til hjertet, er en både enkel og meget kraftfuld øvelse.
Følelsen og fornemmelsen af taknemmelig, styrker vores selvværd og samhørigheds-oplevelse med andre mennesker. Det øger oplevelsen af at høre til og være en del af noget meningsfuldt.

Du kan få et overblik over Heinrich Johansens kurser i Mindfulness på hans Billetto profil her.


Photo Credit: Thich Nhat Hanh