Det er utroligt nemt at tegne en streg under en musikbegivenhed det sekund, at det er færdigt. Når nogen har betalt for at komme ind i lokalet, og koncerten er gået efter planen, så er det fristende at tro, at alt arbejdet nu er slut.
Vær ikke en af de eventplanlæggere, der falder i denne fælde.
Der er værdi i at sørge for at følge op efter din musikbegivenhed. Du kan bruge det som en mulighed for at få kunder, der kommer igen, og til at planlægge forbedringer til næste gang.
Vi undersøger det yderligere i dette indlæg, den sidste i vores serie om planlægning, promovering og opgaver for en vært på selve dagen for et arrangement.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
1. Bed om feedback fra deltagerne
De bedste virksomheder bekymrer sig om, hvordan deres kunder føler om den vare eller tjeneste, de leverer. Eventplanlæggere er ingen undtagelse. Der er mange grunde til at kigge på feedback fra dine kunder.
I tilfælde af en musikbegivenhed er dine kunder selve deltagerne. Sørg for at få deres mening. Feedback er en vigtig komponent i korrekt evaluering af din begivenhed og ideer omkring forbedring til den næste.

Der er måder, hvorpå du kan stimulere feedback ved at gøre folk mere tilbøjelige til at svare. Hvorfor ikke tilbyde rabat på den næste event eller chancen for at vinde en præmie for at udfylde et spørgeskema?
Tip: er er nogle flere ideer om, hvordan man får feedback fra deltagerne.
Hvad du bør spørge om
Sørg for at stille spørgsmål, der er nyttige og specifikke for dit event. Hvis du bare spørger folk, om de synes det var godt eller ej, vil det være svært at fastslå årsagerne bag deres svar.
Prøv i stedet at være specifik. Nogle spørgsmål, du kan stille, omfatter:
- “Hvordan ville du bedømme lydkvaliteten fra 1 til 10?”
- “Hvor længe stod du i kø?”
- “Var koncerten for lang, den rigtige tid, eller for kort?”
- “Hvilken kunstner kunne du bedst lide og hvorfor?”
- “Kunne lokalet imødekomme alle dine behov?”
Undersøg de vitale detaljer. Alt, du har brugt tid på i planlægningsfasen, kan knyttes til dine spørgsmål her.
Hvis din største bekymring er kvaliteten af koncerten selv, så få konstruktiv feedback specielt relateret til den musikalske oplevelse.
Tip: Hvis du kæmper med ideer til spørgsmål at stille, kan du starte med en generel liste overspørgsmål til efter eventet.
2. Opbyg dine professionelle relationer
En anden vigtig del af opfølgningen efter din musikbegivenhed er en debrief. Dette omfatter typisk at tale med kunstnere eller lokaler.

Opbygge relationer med bands
Nogle eventplanlæggere behandler bands som de er “engangsbrug” – som om de ikke sandsynligvis vil arbejde sammen med dem igen. Men mange bands spiller på samme sted eller i samme by mange gange. Faktisk siges det, at det kan være en god ting at spille to gange om ugen i samme by.
Hvis du har formået at skabe succes med et band eller en performer, så omfavn det!
Ved at følge op øger du dine chancer for at arbejde sammen igen, hvilket kan være super for alle involverede. “Had-/kærlighedsforholdet” mellem promotorer og kunstnere kan være en svær ting. Kunstnere har brug for promotorer, de kan regne med, og omvendt. En opfølgende chat kan hjælpe
Opbygge relationer med spillesteder
At have et godt forhold til spillesteder er vigtigt, især hvis du planlægger at bruge dem igen. Arbejd med dem for at se om noget kunne have været gjort bedre fra din side. Spillesteder er dine allierede og at arbejde med dem kan hjælpe med at sikre en bedre oplevelse næste gang.
3. Behold dine kunder
Der kan være en smule dårlig smag i munden, når folk behandler musikbegivenheder for meget som en forretning. Industrien har dog brug for gode forretningsfolk. “Kundebevarelse” er et buzzword, du kan forestille dig at høre i store mødelokaler, ikke kunsternes omklædningsrum, men det er mindst lige så relevant.
At finde nye deltagere til dine koncerter kan være svært. Derfor er der ingen undskyldning for ikke at gøre dit bedste for at bevare dem, du har. Faktisk kan det koste fem gange så meget at få nye kundersom at holde på de eksisterende!
Hvordan man følger op med deltagere
Opfølgning efter en musikbegivenhed kan gøres effektivt gennem:
- Eventsider for koncerter (som de på Billetto)
- Eventsider på Facebook eller andre sociale netværk
- Din e-mailliste
Faktisk er opbygning af en e-mailliste stadig effektiv i 2019 og giver mulighed for en masse interaktion.
Ved at sende en opfølgdende mail ud til dine kunder, kan du informere dem om yderligere koncerter eller arrangementer, du organiserer. Hvorfor ikke give dem incitament til at deltage med rabatter eller andre tilbud?
Hvis du tror, at eventplanlæggere ikke kan have denne form for magt, så tænk igen. Mange musikfestivaler bliver udsolgt, før deres hovedkunstere annonceres. Folk udvikler en tillid til brandet. Selv lokale arrangører i en mindre skala kan opnå dette.
Tip: Her er en praktisk vejledning til, hvordan du indsamler flere e-mailadresser til dit show.
4. Brug din opfølgning for at opbygge spænding
Det er på tide at tage musikhaaten af og tage forretningshatten på igen.
Folk, der tager til et show og nyder det, vil gerne lægge det på sociale medier eller dele deres oplevelse med venner. Dit job er at opmuntre og forenkle denne proces for at opbygge buzz eller spænding til dine kommende events.
Det er et effekt og visuelt bevis for den musikbegivenhed, du har styret: Hvis folk ser deres venner har det sjovt på sociale medier, så vil de gerne sikre sig, at de ikke går glip af det næste gang!
Ideer til at opbygge omtale
Metoder til at opbygge omtale og spænding efter dit event:
- Tilbyder en præmie for det bedste billede af arrangementet
- Uploade et foto af publikum og bede folk om at tagge sig selv eller deres venner
- Dele videooptagelser og bede deltagere om at dele det online
- Tilbyde en gave med noget, der blev brugt den nat, såsom autografer eller trommestikker
Tip: Se denne vejledning til, hvordan du får deltagerene fra dit event til at dele billeder på sociale medier.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Næste trin
Lær om værdien af opfølgning. Husk på, at det skal holde i det lange løb, og det er afgørende at opbygge relationer, hvis du vil have succes i en sådan industri, der er fokuseret på mennesker.
Opfølgning efter et musikevent hjælper dig med at opbygge dit brand, skabe tillid og promovere den næste koncert i processen. Held og lykke!
Skriv et svar