“Skal jeg virkelig følge op efter en workshop?”
Svaret er ja! Opfølgningen er en meget vigtig del af enhver livscyklus for events. Du ønsker ikke at lave ubalance i en verden af liv, gør du? Hold Mufasa glad og gør en sidste indsats for super opbygning af events med en finjusteret opfølgning.
Vi tager et kig på seks trin, der bør tages efter eventafslutning:
- At debriefe
- Det sociale efter workshoppen
- Udtrykkelse af taknemmelig
- Revision af budgettet
- Blogging
- Næste trin
Der er kun lidt vej igen, folkens! Lad os gøre det det hele værd!
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. En kort debriefing
For rigtigt at følge op efter en workshopbør du faktisk begynde allerede, når selve dagen begynder at nå mod enden.
En af de bedste tidspunkter for at få feedback på en workshop er, når der pakkes sammen. På denne måde er dine deltagers følelser og meninger i frisk erindring.
Ideelt set vil du have et lille spørgeskema, som de kan udfylde. Ikke alene vil dette give et værdifuldt indblik i din undervisningspraksis, men det vil også hjælpe gæsterne med at virkelig forstå det, de lærte igennem hele workshoppen.
En undersøgelse behøver ikke at tage for lang tid, men planlæg nok tid til, at gæsterne kan skrive deres tanker ned om de nye færdigheder, de har lært.
Find spørgsmålene
Selv for mestere i håndværket kan det være vanskeligt at komme med klare og hjælpsomme spørgsmål. Prøv nogle af disse for at få mest muligt ud af din feedback:
- Hvad var målet med denne workshop? Føler du, det mødte dette mål?
- Er dit færdighedsniveau ændret sig? Hvis ja, hvordan?
- Hvilke aktiviteter, syntes du, var mest brugbare? Hvilke nød du mest?
- Hvordan kan workshopprocessen forbedres i fremtiden for bedre læring?
Det er en god ide at gøre disse undersøgelser anonyme. En hemmelig identitet vil gøre det muligt for dine gæster at være mere ærlige i deres kritik. Dette kan være hårdt, men brug af konstruktiv kritik er afgørende for at forbedre din workshop.
I sidste ende er der masser af måder at afslutte en workshop påog pakke sammen for dagen. Find den metode, der fungerer bedst for dig.
Tip: Kreativitet behøver ikke at ende med undersøgelserne. Her er en måde at få feedback på og afslutte din workshop med et brag!
“Hej igen!”
Nogle gange kan det tage lidt tid, før nye færdigheder virkelig sidder fast i bevidstheden.
Hvis det er tilfældet, spørg dine deltagere, hvis du kan kontakte dem med yderligere spørgsmål. Grunden til en anden undersøgelse er at give tid til eftertanke. Hvis du kun får deres umiddelbare tanker, kan du gå glip af vigtig indsigt, der kommer med tiden.
En uge eller to er nok ventetid som udgangspunkt.
Tip: Her er et grundigt kig på at få bedre feedback fra workshops.
2. “Kan jeg købe dig en drink?”
Okay, vi anbefaler ikke, at du flirter med dine gæster.
Men det er ikke en dårlig idé at invitere hele gruppen til mad og drikke på din lokale favoritpub. Nogle gange finder de bedste dialoger sted efter selve workshoppen.
Vi ved, det er slutningen på en lang dag med forberedelse og undervisning. Men tænk efter mødet efter workshoppen som en sjov måde at slappe af og få nogle gode tilbagemeldinger fra dine deltagere.
3. “Tak for minderne”
En dag eller to efter workshoppen er slut, bør du sende en tak til dine deltagere i lige den format, du foretrækker. Dette kunne være en e-mail, en opdatering på sociale medier eller endda en simpel gruppebesked, hvis du fik dine deltagernes telefonnumre.
Du vil måske gerne genskabe formålet med dit værksted (“Vores mål var at skabe grundlaget for en gartners færdigheder …“).
Følg op med en vurdering af, hvordan alle klarede sig. Vigtigst af alt, så lad din gruppe vide, hvilke dejlige elever de var, og hvor meget du værdsætter deres deltagelse.
Del oversigten
Din tak kan også være en god mulighed for at give et overblik over værkstedets hovedbegivenheder.
Deltagerne sætter ofte pris på en sammenfatning af de vigtige ting. Plus, dette kan endda medvirke til, at samtalen finder sted. Google Docs er en nem måde at dele noter på, og du kan give dine deltagere tilladelse til at redigere.
De kan fortsætte med at tilføje ideer og kommer med pointer om håndværket, opdatere dokumentet med nogle af deres personlige noter og tanker fra workshoppens oplevelse.
4. Budgetopbygning
Du kan ikke følge op på en workshop uden at se på dit budget, det er helt sikkert. Dette er nok det mindst interaktive af de opfølgende trin. (Det er bestemt ikke så sjovt som at gå ud til drinks!)
Alligevel er det ret vigtigt at se på de penge, du brugte, og hvordan du kan være mere effektiv til de kommende workshops.
Overvej omkostningerne ved:
- Snacks og souvenirs til deltagerne
- Udskrivning af papirer (Dette kan være overraskende dyrt. Hvor grundigt kan du skifte til at være digital?)
- Lokalerne
- Promovering og marketing
- Materialer til værkstedets indhold fx pensler, marmorkugler, garn, gryder osv.
Tip: Budgettering behøver ikke at være en praktisk prøvelse. Se på disse 10 budgetværktøjer online, som gør processen meget nemmere.
5. Blog det
Eventuelle billeder eller video taget fra din workshop kan gøres brugbart. Når du følger op efter en workshop, skal du bruge lidt tid på at opdatere din blog eller dit websted med nogle af de indblik, som du og dine deltagere fik sammen.
Dette fer desuden også promovering for din igangværende workshopindsats. Sørg for at understrege alle positive resultater fra den erfaring, du har fået fra din workshop. Hvilke færdigheder blev opnået? Hvordan er gæsternes liv blevet ændret fremadrettet?
Nogle udtagelser fra deltagernekan fungere rigtig godt her.
Tip: Lav en overbevisende opsummering af workshoppen, så hele verden kan se det.
6. Skyl og gentag
Endelig skal du følge op efter en workshop med en ny! Ikke alle workshops tager en ny runde, men en “del to” eller en mere avanceret workshop gør, at man virkelig kan dykke dybere ned i emnet.
Dette er en af de bedste måder at få svaret på eventuelle ubesvarede spørgsmål fra den oprindelige workshop. Specielt spørgsmål, der kræver mere praktisk træning.
Del 2 vil generelt være lettere end at rekruttere gæster til den første workshop. Den anden session har et bestemt publikum at tage på: Dine nye bekendtskaber!
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Afslutning på workshops
Hvordan følger du bedst op efter din workshop? Fortæl os dine tips og tricks i kommentarerne nedenfor. God workshop!
Skriv et svar