Så du har planlagt din fantastiske begivenhed om mad og drikke. Tillykke med at få denne ting gjort! Du er nu i planlægningstilstand. Men hvordan kommer du fra plan til fest?
Det er netop det, vi diskuterer her: De sydende tips du skal bruge for at få fat i gæster og få dem til dine tallerkener. Vi kan alle lide aftener derhjemme, men der er en grund til eventplanlæggere ikke skriver “lavede chilli-hotdogs og så ‘The Dark Knight’ alene i min kælder” på deres CV.
Hvis de gerne vil have succes, skal eventplanlæggere have fat i den store befolknings opmærksomhed.
For nogle er en god skare af folk lig med en håndfuld venner, jævnaldrende, naboer eller lignende. Der er der ikke noget galt med! Vi går gennem eventpromovering af en bred vifte af underskønne middage, lækre frokoster og super morgenmad.
Uanset om du skal fodrer hele London Philharmonic eller bare en lille gruppe af lokale musikstuderende, kan vores guide hjælpe. Vi dækker:
- Annoncer i virkeligheden og på sociale medier
- At få forbindelse til de rigtige annoncører
- Billetsalg (hvis relevant)
- Samarbejde med leverandører
Selv modne arrangører af madevents kan lære en ting eller to ved at læse nedenfor. (Fik du den? “Moden”? Måske vi bare skal droppe komedien og holde os til eventguides. Åh, ja.)
Lad os komme i gang!

Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Promovering af event om mad og drikke: Få ordet ud
Til at begynde med er der forskellige medier, der kan få eventdeltagere til din kulinariske ekstravaganza. Lad os snakke lidt om den moderne markedsførers hovedmetoder: Fysiske og digitale (sociale medier).
Fysisk reklame
Åh, den gammeldags metode. Denne type reklame var din bedstefars eneste mulighed. Men det gør ikke, at det er irrelevant. Den virkelige verden er stadig fyldt med folk, der bare går og passer sine ting.
I så fald har fysisk reklame stadig en plads i verden til at promovere events for mad og drikke. Faktisk antyder en undersøgelse, at fysiske annoncer er mere mindeværdige end deres digitale modparter.
De gyldne oldies er endnu ikke færdige!
Billedsprog
Sult kan slå til hele tiden. Frem for alt skal du fange interesse med plakater og brochurer med stærke billeder af velsmagende mad. Få disse billetkøberes mave til knurre med lækre, farverige billeder af salte chips, forfriskende drikkevarer og alt andet, der kan snakke til en en ensom mave.
Tip: Se på denne fantastiske guide for at tage smukke billeder af lækker mad.
Lækre detaljer
Det er afgørende, at dine plakater og flyers indeholder de nødvendige oplysninger til deltagerne. Hvis de ikke kan finde din begivenhed, kan de ikke deltage – og held og lykke med at få en positiv anmeldelse fra en madelsker, der ikke kunne finde din mad!
På dine fysiske annoncer skal du inkludere:
- Navn på arrangementet
- Eventdato
- Tidspunkt, hvor dit event finder sted
- Sted (med vejvisning eller et link til det)
- Info om sociale medier
Derudover kan du muligvis inkludere:
- Sponsor/sælger-info
- Købsmuligheder for billet
- Priser
- Forsalg
- Salg i døren
- Billetsalgssteder
Puha! Alt dette kan se ud som en mundfuld. Selvom det er vigtigt at medtage disse detaljer, skal du være sikker på, at annoncen ikke er overvældende.
Det er vigtigt ikke at fjerne noget fra listen af ting, som den “skal indeholde” ovenfor. Disse punkter giver folk, der ser den, de kerneoplysninger, de har brug for: Hvad begivenheden er, hvor og hvornår det finder sted, og hvor man kan lære mere. (Facebook, Instagram og så videre.)
Kombinér desuden disse punkter med nogle lækre billeder af mad og drikke for at få den perfekte fysiske annonce.
Tip: Vi kan godt lide denne liste-guide til at designe fede og effektive plakater til at fange opmærksomhed.
Det søde sted
Dernæst skal du finde det rigtige sted at placere dine fysiske annoncer. Overraskelse — siden du promoverer en begivenhed om mad og drikke, vil de bedste steder være fødevareorienterede.

Nogle kloge folk vil advare dig om ikke at købe mad, når du er sulten. Dette er gode råd. Men som marketingmedarbejder og promotor vil du gerne kapitalisere på lige netop det: Placer dine annoncer, hvor sultne mennesker går.
Overvej nogle af disse steder:
- Nær restauranter (hvis du kan klare at få din annonce inde i restaurantens venterområde, ros til dig.)
- I eller omkring købmandsforretninger
- Tæt på lokale markeder
- Ved busstoppesteder og stationer.
- Rejsende kan have lange rejsetider, hvor de er sultne. Her kan en spændende plakat eller flyer lette kedsomhedheden. Ideelt set kan det føre en sulten pendler til at undersøge dit event.
- Andre events
- Hvis du kan få dine annoncer op ved en anden begivenhed for mad og drikke, ved du helt sikkert, at du appellerer til det rigtige publikum.
- I nærheden af eller inde i kokkeskoler
- … enhver relevant etablissement, der sandsynligvis vil være fuld af sultne mennesker eller madelskere. Vær kreativ!
Tip: Denne side har en solid liste over generelle steder til at placere plakater og flyers.
Ingen drikkepenge nødvendig!
Mens flyers kan placeres på alle mulige steder, er der en ting at undgå: Lad være med dele dem ud!
Hvis du deler flyers ud, så er det en garanteret måde at se gaderne fyldt med løst papir. For den sags skyld kan det også være en smule grænseoverskridende. Du skal stoppe folk op og give dem din annonce.
Stol på os: De fleste mennesker vil ikke få lyst til at tage til din begivenhed, hvis de ser den på en beskidt, sammenkrøllet annonce. Efter at være krøllet sammen på gaden i en uge, vil disse madbilleder se mindre end lækre ud.
En anden ting du skal være forsigtig med: Flyers i postkasser. Ikke alle værdsætter fremmede, der putter ting i deres personlige ejendele. Afhængigt af hvor du bor, kan det endda give dig mindre juridiske problemer.
Du skal måske holde dig til telefonpæle og plancher.
Annoncer på sociale medier
I dag er sociale medier annoncer det helt store. Det tager kun få sekunder at klikke på en annonce eller en Facebook-side. Sammenlign dette med at gå rundt og uddele en flyer. Ikke alle har lyst til at stoppe op og se sandheden, hvis du forstår?
Brug internettet på en smart måde og få madelskere på krogen ved hjælp af vores tips til annoncer på sociale medier nedenfor.

Kend dit netværk
Dybest set er dette bare en form for demografisk jagt. Du skal vide, hvor du skal finde dine vigtigste eventdeltagere. Hvilke netværk bruger de mest på sociale medier?
Der er masser af muligheder for annoncer på sociale medier. Overvej nogle af følgende:
- At tweete om dit event for mad og drikke.
- At lægge dine begivenhedsoplysninger op på en Facebook-gruppe eller oprette din egen
- At lave Facebook-annoncer
- Det er faktisk utroligt nemt, hvis du har en konto med adgang til Facebook Ads Manager. Du kan overvåge annoncenes rækkevidde, klik og mere.
- Annoncering via en Instagram-gruppe
- For begivenheder om mad og drikke rettet mod yngre publikum (universitet, teenagere), er Instagram det allerbedste sted.
- Lægge en subreddit op til madelskere og andre madentusiaster:
- /r/foodie
- Enhver subreddit dedikeret til din by eller det omkringliggende område
- Prøv at indtaste: www.reddit.com/r/[ din by her] (for eksempel https://www.reddit.com/r/glasgow)
- Upload billeder af velsmagende mad til Pinterest (og link til din hovedside med begivenhedsoplysninger)
Når du opretter sideindhold til dit madevent, skal du sørge for at forbinde det til alle dine sociale medier. På Instagram skal du linke din begivenhedsside til din Facebook-side og omvendt.
Ved hjælp af sociale medier og apps er det ret nemt at søge efter typen eller “genren” af mad, du serverer. Hvis der fx vil være et solidt udvalg af smagsrige vine og lækre øl, jamen så du ved, hvor du skal kigge hen.
Nogle gange skal du have tilladelse til at komme ind grupper som disse, så tøv ikke med at spørge! Men sørg altid for, at begivenhedsannoncering ikke er imod gruppens regler. Reddit kan især være lidt betænksomt ved, hvilken slags indlæg det tillader.
Smagfulde oplæg
De samme regler for billeder gælder for promovering via sociale medier. Hvis du gik glip af det, så skal billederne være lækre og iøjnefaldende. Imidlertid er det heller ikke en god idé at lægge det samme billede op igen og igen. Faktisk kan folk blive trætte af at se forskellige annoncer til samme begivenhed.
Sørg for at være opmærksom på timingen af dine oplæg. Dette omfatter at promovere din begivenhed:
- Med den rigtige frekvens
- På det rigtige tidspunkt
- På de rigtige steder
- På det rigtige tidspunkt til de rigtige hjemmesider!
Yep, der er statistisk bedre tider til at promovere en begivenhed online, og det afhænger af, hvilken platform du lægger det op på.
Også når det kommer til at promovere begivenheder om mad og drikke, overvej almindelige spisetider. Fang dem, når de er sultne!
Du skal også gerne tænke på, hvor ofte du lægger noget op. Som fx hvad er dit ideelle forhold mellem oplæg, der handler om madbilleder vs. at købe en billet? Du vil gerne finde en god balance, men der er ingen et svar, der passer på hver situation. Du skal bruge din bedste dømmekraft.

Lav hashtags
Uanset om du kan lide det eller ej, så er hashtags er populære på sociale medier. En af de bedste måder at promovere din begivenhed på er ved at søge efter relevante hashtags. Bare rolig, hvis du ikke er bekendt med det – det er en ret simpel proces. Du skal gerne inkludere gode hashtags sammen med oplæg, der promoverer din begivenhed.
Hashtags begyndte på Twitter som en måde at indeksere søgeord på. Selvfølgelig bruger mange hjemmesider og platforme dem nu som en måde til at forbinde folk med deres yndlingsindhold på. Det er bestemt nok madrelaterede hashtags. Her er blot nogle få af de mest populære:
- #food (vi ved det – ikke overraskende!)
- #yummy
- #foodphotography
- #foodie
- #delicious
- #foodporn (Ikke noget grimt. Bare billeder af smuk mad.)
Hvis du bruger af en af disse, vil du poppe op i resultaterne for alle, der klikker på dette hashtag. Det garanterer ikke, at folk vil se dine mad og drikke-kampagner, men det skader ikke.
Og der er en solid chance for, at det hjælper. Brug ikke mere end et par forskellige hashtags, ellers du kan se ud som om, at du spammer. Eller værre, hashtag-forstyrret! (Vi fandt lige på den sidste, men tag det alligevel roligt med dine hashtags.)
Tip: Tag et kig på denne generelle vejledning til smart måde at bruge hashtags.
Sæt stjernerne på linje
Internettet har helt ændret berømmelse. Som følge heraf er berømthed ikke begrænset til skuespillere og politikere længere. Masser af stjerner på sociale medier er blevet kendt for alle mulige slags ting – herunder at spise.
Det er klart, at det er gode nyheder for mad og drikke-events. Du kan række ud til offentlige figurer online for at sprede budskabet. På denne måde når du øjeblikkeligt et stort publikum.
Mange internet-kendisser har store fanbaser med tillidsfulde tilhængere. Deres fans tager det alvorligt, hvis din kendiskontakt godkender den kommende begivenhed om mad og drikke. Men mens en super berømt stjerne nok var din første tanke, kan de bede om et meget højere betaling.
Således kan det være i din bedste interesse at gå efter en mere overkommelig nichefigur i madelsker-verdenen. Nogen der er kendt for at evaluere den slags mad, du vil levere, hvis det er muligt. En rigtig ølkender eller en sandwichguru, måske. Faktisk kan en social media foodie-stjerne måske finde på at kigge på din begivenhed gratis! (Forudsat at de har adgang til bag-scenen, selvfølgelig.)
Dette kan dog være en win-win. De får lov til at opleve, hvad du tilbyder, og du får dem til at promovere det hele til en fanbase. En særlig god aftale.
Tip: Her er en indsigtsfuld liste over nogle meget indflydelsesrige foodie-stjerner på internettet. Prøv ikke at blive sulten, når du ser på disse billeder. Af maden, ikke de kendte stjerne på sociale medier.
Ville ønske, du var her!
En af de muligheder, du har som online-promotor, er liveopdateringer under arrangementet. Dette vil ikke gøre meget for folk, der ikke fik billetter, men sultne seere kan se frem til deres næste madoplevelse.

Faktisk skal du blive ved med at uploade billeder af sjov, mad og venner, der nyder dit arrangement. Alt i de lækre godbidders navn. Som altid er kvalitetsbilleder af maden en nødvendighed.
Billettaktik
Lad os se på nogle af de vigtige ting, der skal huskes på, når du sælger dine billetter. Faktisk er promovering af arrangementer om mad og drikke ikke så simpelt som: sælg billetter, tjen penge. (Men vi ville ikke klage, hvis det var.)
Sælg på forhånd
Nogle gange sælger eventmanagers og -planlæggere kun deres billetter i døren. Det kan være en enklere måde at gøre tingene på. Men det har nogle ret alvorlige risici, herunder manglende indsigt.
Hvis du ikke sælger billetter på forhånd, ved du ikke, hvor mange folk, der dukker op. Så skal du regne med:
- Potentielle begivenhedsdeltagere bestemmer sig på dagen, efter hvad de lige føler for.
- Andre begivenheder, der kæmper for din tid (og for at få eventdeltagerne ombord på forhånd)
- Forudsigelse af mad- og drikkevareforsyninger, hvilket ikke er noget, du vil tage fejl af. Fødevarer, der bliver dårlig, så det repræsenterer ofte en begrænset investering.
- Ingen forskudsindtægter, hvilket betyder mindre at investere i marketing, sælgere og leverandører.
Der er masser af platforme derude designet til at løse sådanne problemer. Billetter kan annonceres og sælges på forhånd gennem grupper som Billetto, Eventbrite og mange andre. Kort sagt er disse vigtige ressourcer i en verden af eventpromovering.
Tip: Dette er en ret specifik salgshjemmeside, vi kan lide. Det er rettet mod madfestivaler, så hvis det er det, du planlægger, kan du prøve at skrive dig op der.
Gruppesalg
Salg af billetter til grupper giver en bedre investeringsafkast end at sælge individuelle billetter. Dette gælder for de fleste begivenheder, men tilstedeværelsen af grupper er især vigtigt for begivenheder om mad og drikke.
Har du nogensinde følt lidt ked af at se nogen, der spiser deres frokost helt alene på en restaurant? Visse spiseritualer er helt naturligt sociale. Hvilket er lidt underligt, da du ikke kan tale med mad i munden. Men grupper vil sandsynligvis have det sjovere på din begivenhed om mad og drikke end solo-deltagerne.
Til dette formål kan du sætte en pris på dine billetter, der belønner gruppekøb. Som et resultat vil eventdeltagere tage deres venner med til eventyr for madelskere. Og det betyder mere indtjening for dig. Gruppedeltagelse betyder også sjove billeder på sociale medier og gratis reklame til dine fremtidige begivenheder. Hvor er ulempen?
Tip: Til specifikke idéer, her er en guide til at sælge billetter til grupper.
Samarbejd med dine leverandører
Hvis din begivenhed om mad og drikke vil gøre brug af leverandører, har de måske deres egne følgere på sociale medier. Gør brug af dette!
Du kan bede leverandørerne om at reklamere for dig og dermed automatisk nå deres fans: Det perfekte demografiske segment. Ikke alle leverandører er reklamemestere, så du kan måske give dem nogle kreative muligheder som:
- Tweets og Facebook-opdateringer skrevet på forhånd
- Professionelle madbilleder (af deres mad eller den samme slags de sælger)
- Plakater og brochurer
- E-mailskabeloner
Derudover kan du give leverandører incitament til at annoncere ved at tilbyde fordele. Den, der sælger de fleste billetter, kan belønnes med et billigere stand eller lignende.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Plads til dessert?
Det var alt, kære læsere.
Hvis du har noget at tilføje til vores guide, kommenter nedenfor med andre forslag og tips til promovere en begivenhed om mad og drikke. God appetit!