Vi har tidligere dækket, hvordan du identificerer målgruppen for dit arrangement. Så du har oprettet en køberpersona og oprettet en kampagne, du vil målrette.
Men … hvorfor køber de så ikke billetter?
Måske skal du skubbe en smule mere til dem – på en anden måde og på et andet tidspunkt på dagen. Men hvordan kan du gøre det?
Svaret er retargeting
I denne artikel gennemgår vi …
- Hvad retargeting er
- Hvorfor retargeting virker
- Nøglebegreber i retargeting
- Hvordan retargetingkampagner finjusteres
- Retargeting på Google
- Retargeting på Facebook
- Fremgangsmåden til en vellykket retargetingkampagne for events
Det er tide til at gøre et andet, tredje og fjerde indtryk på din potentielle gæster!
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Hvad er retargeting?
Målretning (targeting) er, når du annoncerer til en bestemt gruppe mennesker. Vi har diskuteret denne metode i vores vejledning til,hvordan du segmenterer din målgruppe.
Livet som marketingmedarbejder ville være rart, hvis det var alt, hvad der skulle til for at sælge billetter til din begivenhed. Men kunderejsen fra opdagelse til køb er slet ikke så enkel og lineær.
Et mere sandsynlige scenario er, at en potentiel gæst vil se din annonce, måske give den en “synes godt om”, og derefter fortsætte med deres liv. Faktisk er 96% af de personer, der besøger din hjemmeside, ikke klar til at foretage et køb endnu.
Men det betyder ikke, at de ikke er interesseret i din begivenhed. Det betyder bare, at du ikke fik fat på dem på det rigtige tidspunkt, eller måske har de brug for en smule mere overtalelse, før de køber en billet.
Det er her retargeting kommer ind i billedet.
Retargeting giver dig mulighed for at følge op med en anden annonce til de personer, der har udtrykt interesse for den første. Når du først har fanget deres interesse, er det tid til at fange dem igen med en ny omgang.
2. Hvorfor retargeting for begivenheder virker
De siger, at du ikke får en ny chance til at gøre et godt førstehåndsindtryk. Men hvem sagde førstehåndsindtryk altid er de vigtigste? Her er, hvorfor retargeting for arrangementer virker.
Genkendelse af brand
Når folk før har haft noget at gøre med dit brand, kan du stille og roligt få dem på krogen med retargeting. De begynder nu at se dit arrangement overalt, de går hen på nettet.
Folk engagerer sig mere i dine annoncer
De har før indikeret en lille grad af interesse. Nu bliver de ved med at se dine annoncer. Personer, der oplever retargeting, er 3-10 gange mere tilbøjelige til at klikke på dine annoncer.
Dit investeringsafkast øges betydeligt
Dine annoncer vil ikke kun få flere klik fra retargeting, men du vil også få flere personer til at deltage i dine begivenheder. Din ROI (investeringsafkast) kan stige med 200% via retargeting.
Mersalg og krydssalg til dine kunder
Folk, der allerede stoler på dit brand, er mere tilbøjelige til at købe fra dig igen. Retargeting giver dig mulighed for at lave mersalg og krydssalg af dine andre arrangementer eller produkter.
“Vil du gerne fritter med det?”
3. Nøglebegreber i retargeting
Sæt dig selv i det samme sted som de mennesker, der oplever retargeting. Hvorfor købte de ikke en billet til din yogaklasse (hvis det var din begivenhed) første gang, de så din annonce?
Her er et par måder, du kan finjustere din næste annonce, når du sætter fokus på dine målgrupper.
Relevans
Din annonce kan være fantastisk for ét publikum, men ikke 100% relevant for andre. Folk har forskellige grunde til at ville prøve din yogaklasse. Retarget dem med en annonce, der er relevant for dem. (Måske fokuserer du på de beroligende, meditative fordele ved yoga snarere end aspektet af at få en sund krop.)
Pris
Nogle gange er det så enkelt som prisen ved at deltage i din begivenhed. Hvis dit publikum gerne vil prøve en yogaklasse, men ikke har råd til det, kan du give dem et 20% rabattilbud, når du laver retargeting.
Hastværk
Måske så de din annonce og troede, at de ville komme tilbage til yogaklassen på et senere tidspunkt. Tid til, at det måske skal komme til at haste lidt. Retarget dem med en annonce, der fortæller dem, at der kun er to pladser tilbage i klassen.
4. Sådan retargetes dine målgruppesegmenter
Der er et par måder at komme i gang med retargeting.
Pixels
Den mest almindelige metode er at bruge en retargeting pixel. Det er et lille stykke kode, der kan installeres på din hjemmeside, så du ved, hvornår folk har besøgt og forladt den igen uden at købe.
Umiddelbart efter de besøgende på din hjemmeside eller landingsside forlader den, vil de begynde at se annoncer for din yogaklasse overalt: online søgeresultater, sociale medier, andre hjemmesider og under deres seng.
Lister
Hvis du har en liste over potentielle, eksisterende eller tidligere kunder (fx en adresseliste), kan du importere den og bruge den til din retargetingskampagne.
Din liste kan også bruges til at generere kopimålgrupper. Platforms som Facebook bruger oplysningerne på din liste til at målrette mod personer, der ligner dine eksisterende kunder.
5. Sådan foretages retargeting af din målgruppe med Google
Kan du gætte, hvor mange mennesker, der ser annoncer fra Google hver dag, når de surfer på internettet?
Næsten alle sammen.
Yup, 92% af os vil se en annonce fra Google Display Network i dag. Det er rigtig mange, så gå over til din Google AdWords-konto for at oprette en retargetingannonce til førnævnte yogaklasse.
- Tryk på ”Delt bibliotek”
- Gå til “Målgrupper”
- Vælg “Opsætning af remarketing”
- Klik på “Vis AdWords-tag til websteder”
Google giver dig nu en tag-kode. Kopiér den, og læg den derefter i bunden af dit eventwebsted eller begivenhedsside.
De besøgende på din hjemmeside vil nu have en cookie installeret, når de går ind på siden, som du kan bruge til retargeting.
Tip: Du kan læse denne dybtgående vejledning til retargeting på Google, hvis du er interesseret i denne metode.
6. Hvordan foretages retargeting af din målgruppe med Facebook
Du har brug for en Facebook Business-konto, før du kan køre en retargetingkampagne på deres platform. Når du har sat den op, skal du gå til Facebook Ads Manager.
- Tryk på “Målgrupper”
- Vælg “Brugerdefinerede målgrupper”
- Klik på “Hjemmesidetrafik”
Du vil nu blive præsenteret for et valg af målgrupper, der kan opleve retargeting. Du kan oprette dit eget brugerdefinerede publikum, men Facebook har allerede forberedt et par til dig.
Du kan lave retargeting til alle, der …
- Besøger dit websted
- Besøger en bestemt side på din hjemmeside
- Ikke besøger en bestemt side på din hjemmeside
- Ikke har besøgt dit websted i et stykke tid
Når du har valgt et publikum, får du en Facebook Pixel-sporingskode. Placer det på din hjemmeside (eller en specifik side) og lad Facebook gøre alt arbejdet.
7. Hvordan foretages retargeting for vellykket promovering af event
Lad os nu foretage en hurtig gennemgang af, hvordan du kan bruge retargetingannoncer til at promovere din begivenhed, sælge billetter og få en masse mennesker til at udfylde dine siddepladser.
- Installér en sporingspixel på din hjemmeside (se punkt 4 ovenfor)
- Integrer din pixel med dit event management software
- Segmentér dine målgrupper
- Gå efter hvert segment med relevante annoncer (se punkt 3 ovenfor)
- Fortag retargeting af besøgende på hjemmesiden med incitamenter (se punkt 3 ovenfor)
- Finjustér din kampagne baseret på Facebook eller Google-indsigter
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Var det et hit?
Taget de imponerende ROI-tal for retargeting i betragtning, så bør du være godt på vej til en udsolgt begivenhed.
Lad os vide, hvordan det gik, og del endelig dine personlige oplevelser med os i kommentarerne nedenfor!
Skriv et svar