Pinterest var stedet på sociale medier, når det kom til billeder, før Instagram blev mastodont, den er i dag. Men det betyder ikke, at Pinterest er faldet til MySpace-status – langt fra. Der er mange gode grunde til, at du bør lære, hvordan du promoverer en event på Pinterest, som du har på programmet.
I denne artikel gennemgår vi …
- Hvorfor du skal promovere events på Pinterest
- Hvad platformen gør anderledes end andre sociale medier
- De vigtigste demografi, der bruger den
- Hvilken slags events, der bedst gør sig gennem promovering på Pinterest
- Hvordan din event promoveres med Pins, opslagstavler og annoncer
Du vil hurtigt finde ud af, hvorfor Pinterest er en enormt populær (og massivt undervurderet) platform blandt sociale medier, og hvorfor du bør overveje at oprette en Pinterest-marketingstrategi.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Hvorfor markedsføre events på Pinterest?
Pinterest er den hurtigst voksende blandt sociale medier i verden. Du har sandsynligvis allerede bemærket, hvor meget den dominerer søgeresultaterne på Google.
Den er i øjeblikket over 300 millioner aktive brugere om måneden, hvilket er imponerende i betragtning af, at Pinterest første gang blev offentligt tilgængelig i 2012.
Brugere går til Pinterest for at blive inspireret i stedet for aktivt at søge efter noget. Det gør det til en guldmine for marketingfolk af alle slags. Uanset om du er interesseret i mad, mode, håndværk eller maskiner, er der et publikum, der venter på dig på Pinterest.
Og ja, det inkluderer events.
Hvad gør Pinterest anderledes end andre marketingkanaler?
Pinterest er hovedsageligt en visuel platform, så du fanger opmærksomheden fra dine potentielle eventdeltagere med billeder, videoer og GIF’er.
I følge Pinterests egen blog er deres platform et godt værktøj til at sende folk videre til din eventhjemmeside – meget bedre end andre platforme som Facebook og Twitter.
Men det er ikke kun et godt værktøj til markedsføring.
Pinterest giver dig også utrolig værdifuld indsigt i, hvad der inspirerer mennesker. Du kan hurtigt se, hvilke eventtemaer, steder, dekorationer samt mad og drikke, der fanger deres opmærksomhed.
Som med LinkedIn er den gennemsnitlige husstandsindkomst for Pinterest-brugere højere end på andre sociale medieplatforme. Det betyder, at du har enhver mulighed for at sælge både billetter og merchandise.
Hvilken type events er bedst at promovere på Pinterest?
Kvinder udgør størstedelen af brugerne på platformen, og over halvdelen af alle brugere er i alderen 25-44 år. Event, der appellerer til denne demografi, vil fungere godt.
Faktisk kan du tjekke disse eksempler for at se, hvad andre events har gjort for at markedsføre sig selv. Musikfestivaler synes især at have stor succes på Pinterest.
Men Pinterest har indhold i mange forskellige kategorier, som du kunne markedsføre events i:
- Kunst
- Biler og motorcykler
- Gør-det-selv og håndværk
- Uddannelse
- Underholdning
- Mad og drikke
- Helbred og fitness
- Humor
- Udendørs
- Videnskab og natur
- Sport
- Bryllupper
Sådan promoveres en event på Pinterest
Pinterest ligner ikke din typiske platform for sociale medier, så det vil tage lidt tid for dem, der ikke kender den så godt, at vænne sig til interfacen. Men når du først får fat på det, ser du, at du ikke blot er begrænset til at fastgøre billeder.
1. Hvad er Pinterest Pins?
Pins er hovedsageligt kun stykker af indhold. De kan være billeder, videoer, GIF’er, opskrifter, infografik eller memes. Ved at klikke på dem kan du interagere med dem og se kilden.
Når du gerne vil promovere din event, kan du oprette Pins, der viser mødested, mad, underholdning, aktiviteter og alle lignende events, du har arrangeret før i tiden.
Med Place Pins kan du også markere eventets fysiske placering (plus eventuelle interessepunkter i nærheden) og føje det til dit events board.
Det er en fantastisk måde ikke kun at tilbyde inspirerende indhold på, men også finde ud af, hvilke aspekter af din event appellerer mest til Pinterest-brugere, der kunne ende med at købe en billet.
Det er vigtigt at understrege, at Pinterest er en søgemaskine. Det er derfor klogt at medtage relevante nøgleord i dine Pins. Dette vil også hjælpe din begivenhed med at rangere på Google.
Tip: Der er analyseværktøjer til sociale medier, som du kan bruge til at se, hvilke Pins der fungerer bedst.
2. Hvad er Pinterest opslagstavler?
Pins sættes fast på opslagstavler, som er samlinger af pins, der har et fælles tema. Du kan have en opslagstavle for hele eventet, eller du kan dele din event op i forskellige opslagstavler.
For eksempel kan du oprette en opslagstavle kun til mad og drikke, et til selve eventstedet og et for de foredragsholdere og underholdere, der vil være der på dagen.
Som eventplanlægger har du masser af muligheder for oprettelse af opslagstavler.
Du kan endda oprette en hemmelig opslagstavle, hvor du samler al viden på dine konkurrenter. Du kan også oprette moodboard med alle de ting, der har inspireret tidligere events samt fremtidige begivenheder. Endelig kan du oprette fælles opslagstavler til grupper, hvor deltagere kan interagere med dig og eventets talere.
Som med Pins skal du medtage nøgleord, der er relevante, så du sikrer, at dine opslagstavler bliver opdaget på søgemaskiner. Du bør kraftigt overveje at indlejre dine opslagstavler på din eventhjemmeside.
Tip: Brug denne guide til Pinterest opslagstavlenavne til at skabe mere interesse fra brugere.
3. Hvad er Pinterest-annoncer?
Pinterest giver dig også muligheden for at promovere Pins. Lav en Pinterest-virksomhedskonto for at oprette annoncekampagner, der gør, at din event kan nå ud til flere mennesker.
Ud over bredere rækkevidde vil betalte annoncer på Pinterest også give dig adgang til interaktionsanalyse. Denne indsigt giver dig mulighed for at finpusse annoncerne, mens du følger med.
Annoncesiden forklarer den enkle proces til opsætning af en kampagne:
- Vælg en pin, der skal promoveres
- Vælg en målgruppe
- Betal for interaktioner (eller hjemmesidebesøg)
- Spor resultaterne i realtid
Tip: Du kan bruge Canva til at oprette fantastisk Pinterest-grafik på få minutter.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Sæt en pin i den!
Nu ved du hvordan man promoverer for en event på Pinterest, og hvilke muligheder du har, når det kommer til det indhold, du kan lægge op og markedsføre.
Har du nogen førstehåndserfaring med eventpromovering på Pinterest? Så smid en kommentar i sektionen nedenfor, og del dine tanker!
Skriv et svar