Du har åbnet øjnene for den stigende tendens i influencer-marketing, og nu spekulerer du på, hvordan man arrangerer events for bloggere og influencers, så du kan få en bid af kagen.
Læs denne artikel for at lære …
- Hvad du skal tænke på, før du planlægger eventet
- Hvordan du planlægger en event for bloggere og influencers
- Hvordan du sikrer VIP-gæster og sponsorer
- Måder at engagere sig med dine deltagere på under eventet
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Hav et klart mål i tankerne
De bloggere, du inviterer til din event, vil (forhåbentlig) få sig en fantastisk oplevelse, som de kan skrive om bagefter. Men du bør også have et klart mål for eventet.
Lad os se på nogle af de måder, hvorpå din virksomhed kan drage nytte af bloggerevents.
1. Skriftlige anmeldelser og backlinks
En af de mest indlysende måder, du få gavn fra dette, er ved, at bloggere skal skrive om din virksomhed og linke til din hjemmeside fra deres blog. Backlinks fra bloggere vil booste din hjemmesides SEO.
2. Videoanmeldelser
Mange bloggere laver også videoer (eller vlogs) til sociale medier. En to minutters video med shoutout til din virksomhed kan give dig masser af eksponering, hvis vloggeren har mange følgere.
3. Nævn på sociale medier
Du behøver ikke engang skriftlige eller videoanmeldelser af din virksomhed for at få eksponering. En simpel tweet eller statusopdatering med din virksomhed i et tag kan udvide din rækkevidde online betydeligt.
4. Networkingmuligheder
Din bloggerevent er også en glimrende mulighed for dig at opbygge langsigtede relationer med bloggere og influencers. Disse relationer vil hjælpe med din markedsføringsstrategi på lang sigt.
5. Marketingmateriale
Tag en masse fotos og videoer fra din bloggerbegivenhed. Du kan bruge disse som materiale til dine marketingkampagner online. Husk at tagge bloggerne i dine indlæg for ekstra eksponering.
6. Gode formål
Endelig kan du bruge bloggerbegivenheden til at promovere et godt formål. Mange influencers vil gerne samarbejde med velgørenhedsorganisationer, så du kan også bruge det som et salgstrick til din bloggerbegivenhed.
Sådan planlægges bloggerevent
En vellykket bloggerevent kræver omhyggelig planlægning fra din side. Du er ikke kun nødt til at planlægge alt andet, der er relateret til eventet, men du skal også sikre, at der kommer influencer-gæster.
Se, hvad der er involveret i planlægningen af en bloggerevent her nedenfor.
1. Tidslinje
Vælg en dato for din event, der er langt nok inde i fremtiden, til at du har tid til at planlægge alt ordentligt. Kortlæg alt, hvad der skal ske mellem nu og dagen for din event.
2. Budget
Lav et cirkabudget for alle eventaktiviteterne, og sørg for en lille buffer, hvis ting ikke skulle gå som planlagt. Inkluder eventuelle indtægtskllder som fx salg af varer og sponsorater.
3. Sted
Vælg et unikt sted, der appellerer til de influencers, du vil gerne vil have, skal deltage. Hvis din virksomhed allerede har et godt sted, kan du spare nogle penge ved at have eventet der.
4. Tema
Beslut dig for et eventtema, der appellerer til bloggere og influencers, men sørg for, at det også passer til dit brand.
Sådan sikres VIP-gæster og sponsorater
Du er nu nødt til at få fat i influencers og gøre dem interesseret i din event. (Det er også en god ide at samarbejde med andre virksomheder, der måske er interesseret i disse eventdeltagere.)
1. Find relevante bloggere
Brug værktøjer på sociale medier til at finde influencers i din niche. Kortlist dem, du føler, kunne være til mest gavn for dit brand. Evaluer, om de realistisk set vil være interesseret i at deltage i din bloggerevent.
2. Opret forbindelse på sociale medier
Det er en god ide at oprette forbindelse til bloggerne på sociale medier, før du sender den officielle invitation. På den måde er de mere tilbøjelige til at bemærke og svare på din invitation.
3. Send eventinvitationer
Design en eventinvitation med en hjemmeside som Canva. Medtag alle relevante detaljer, såsom tid, dato, sted og formål med eventet. Send det derefter ud til alle på din liste.
4. Brug en billetplatform
En god måde at holde øje med, hvem der har svaret på invitationen til din event, er at bruge en billetplatform. Selv hvis dit event er gratis at deltage i, kan du få værdifuld indsigt fra platformens analyseværktøjer.
5. Gør brug af deltagere
Mange bloggere og influencers hænger ud i de samme sociale kredse. Når du har sikret et par bemærkelsesværdige gæster til din event, skal du ikke være bange for at bede dem om at tage deres venner med.
6. Opfølgning
De mennesker, du gerne vil have skal deltage i dit event, vil sandsynligvis være meget efterspurgte. Hvis du ikke har modtaget et svar på din invitation, bør du følge op med en venlig påmindelse om din bloggerbegivenhed.
7. Samarbejd med andre virksomheder
Du er ikke den eneste forretning, der er interesseret i at opsøge bloggere og influencers. Brug din event som en mulighed for at samarbejde med virksomheder, der måske er interesseret i at sponsorere dit arrangement.
Hvad man skal inkludere i bloggerevents
Du kan nemt sammensætte en vellykket event og få folk til at mingle omkring lidt god mad og masser af spiritus. Men der er bedre måder at engagere dine deltagere på.
Lad os se på nogle måder, hvor du kan få mest muligt ud af din bloggerevent.
1. Foredrag og præsentationer
Bloggere, ligesom andre forfattere og skribenter, elsker en god historie. Introducer dem til din event og din virksomhed ved at tage dem med på en rejse, som de senere kan skrive blogs og oprette vlogs om.
2. Kurser og workshops
En god måde at engagere dine influencer-deltagere og give dem noget at tweete om er ved at introducere dem til et nyt koncept. Giv dem en workshop i, hvad din virksomhed gør bedst.
3. Livepræsentationer
Vis dine deltagere, hvad din virksomhed laver, ved at give dem en gratis session. Vær vært for madsmagning, hvis du driver en restaurant eller giv gratis ansigtsbehandlinger og manicure, hvis du driver en skønhedssalon.
4. Spørgesessioner
Dine deltagere kan have spørgsmål til dig, når de har hørt din tale og lært, hvad du laver, eller når de har prøvet dit produkt eller service. Vær vært for en spørgesession, og sørg for at optage den.
5. Interviews
Sørg for, at du er i stand til at lave private interviews ved eventet. Der er en god chance for at deltagende bloggere vil være interesseret i at interviewe dig eller dine forretningspartnere om visionen.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Nå ud til VIP’erne
Influencer-marketing forsvinder ikke i den nærme fremtid. Det er, fordi det er en naturlig udvidelse af mund-til-mund-marketing.
Organisering af bloggerevents kan hjælpe dig med massivt at øge din og din virksomheds tilstedeværelse online, så det er bestemt et forsøg værd.
Kender du bloggere eller influencers? Fortæl os det i kommentarerne!
Skriv et svar