Takket være internettet har vi aldrig været mere forbundet som samfund, end vi er i dag.
Ja, intet slår at være til stede til en begivenhed live. Men nu er der alternativer, hvis du ikke kan være der selv.
Oplev livestreaming.
Livestreaming af events er super populært, så du bør komme med på trenden. Derfor har vi samlet en guide til at forklare hvorfor og hvordan.
I denne artikel går vi igennem …
- Hvorfor du bør livestreame din begivenhed
- Hvordan gør man det
- Hvilket udstyr du har brug for
- Sådan vælges en platform til livestreaming
- Hvordan man promovere det
- Forudgående forberedelse
- Overvågning af sociale medier på dagen
- Facebook, Instagram, Twitter, og YouTube
- Hvordan du streamer på alle platforme samtidigt
Vi har meget at gå igennem, så lad os gå i gang med det samme.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Hvorfor bør du livestreame din begivenhed?
Live-events er begrænset af plads, tid og placering.
Ikke alle, der ønsker at deltage i dit event, har samme tidsplan. Ikke alle har mulighed for at rejse til stedet.
Og selvom de kunne, ville der ikke være plads til at alle kunne være der.
Livestreaming kan hjælpe dig med at nå alle de mennesker, der ellers ville gå glip af dit event.
De kan se, hvad der sker fra hvilken som helst enhed, der er forbundet til internettet. De vil også kunne interagere med dit event ved hjælpe af kommentarer i realtid.
Bedst af alt har teknologiske fremskridt nu gjort det utrolig billigt at livestreame. Alt, du har brug for, er en telefon med adgang til WiFi, og så er du klar.
Hvordan livestreamer du dit event?
Du har besluttet at livestreame dit næste event, fordi det er et utroligt godt koncept. Men hvordan gør man det?
Du kunne bare hive fat i din telefon og trykke på “Optag”, men du vil snart opdage, at der skal mere til end det.
En rockkoncert live vil sandsynligvis ødelægge din telefons mikrofon, hvilket giver seerne intet andet end forvrænget lyd. En dårlig WiFi-forbindelse vil producere pixelerede optagelser, og det ser dårligt ud.
Desuden kan dit publikum leve i forskellige tidszoner og bruge forskellige platforme, når det kommer til sociale medier. Du bør også vide, hvordan du interagerer med dem under eventet.
Der er et par trin, du skal gå igennem, for at det bliver en succes. Vi kommer til at gå igennem hver af dem nedenfor.
1. Få det rigtige udstyr til livestreaming
Hvor meget du kan bruge på udstyr afhænger af dit budget.
Hvis din event er lille og stille, så kan en smartphone og et stativ måske være nok. Hvis din begivenhed er stor og larmende, skal du bruge flere penge på et ordenligt kamera med en god mikrofon.
Engadget anbefaler Canon Vixia HF R300, Canon Vixia HF G30, og Sony HVR-NX5U til livestreaming af events
Du kan også skaffe Movo VXR100 Shotgun Mic (lavere ende) eller Rode VideoMic-R Shotgun Condenser Microphone (højere ende).
Hvad angår internetforbindelsen, skal du mindste have 2.2 Mbps for at livestreame i HD.
2. Vælg en platform til livestreaming
Du skal vælge livestreamingplatform baseret på, hvor du har flest følgere. På den måde maksimerer du den eksponering, du får.
Nogle af de tilgængelige streamingplatforme er:
Vi giver lidt flere detaljer om hver enkelt af disse platforme senere i denne artikel.
3. Promover din livestreaming
Det er ikke nok at bare livestreame din begivenhed. Folk har brug for at kende til det, så de kan deltage.
Det er ofte en god idé ikke at nævne, at du vil livestreame begivenheden for lang tid i forvejen. Du vil stadig have, at folk til at dukke op til den faktiske begivenhed.
Begynd at promovere livestreaming, når din begivenhed er fuldt booket, eller alle billetter er blevet solgt. Hvis der stadig er pladser tilbage, skal du begynde at promovere livestreamingen omkring 24 timer før start.
4. Lav en test af livestreaming
Du bør udføre en test, før den faktiske begivenhed finder sted. Begræns seerne til dit hold eller venner og se, hvordan det går.
Der vil højst sandsynligt være en teknisk fejl eller to, hvis det er din første gang. Noter alt ned, der går galt, og hvordan man undgår det på dagen.
5. Overvåg sociale medier
Du skal overvåge de kommentarer, folk laver på sociale medier på dagen for arrangementet. Hvis du kommer til at være for travl til at gøre det selv, skal du finde en person, der kan gøre det for dig.
Mange af dine seere vil have spørgsmål før, under og efter eventet. Det får dem til at føle sig som en del af begivenheden, hvis der er nogen, der svarer. Husk også at takke dem for at se med.
Hvilken platform skal du livestreame på?
Du kan livestreame din begivenhed på stort set alle større platforme for sociale medier. Det kan være svært at vælge, hvis du har mange følgere på mere end en platform.
1. Instagram
Instagram er den mest moderne platform for sociale medier, der har en høj organisk rækkevidde. Det betyder, at du ikke behøver at bruge penge for at få mange, der kigger med og kommenterer. Brug den til livestreame, hvis du har mange, der følger dig på din konto og ikke har budgettet til at promovere det.
2. Facebook
Facebook er stadig den førende platform, når det kommer til dataindsamling i verdenen for sociale medier. Ingen anden platform samler så mange detaljerede informationer om sine brugere, som Facebook gør. Brug den til livestreaming, hvis du allerede bruger Facebook-annoncer og har mange følgere på din Facebook-side eller -gruppe.
3. Twitter
Der er ikke mange unikke fordele ved at bruge Twitter som din platform til livestreaming. En livestream skiller sig ud fra mængden af tweets. Brug Twitter til livestreaming, hvis det er din vigtigste konto på de sociale medier, og du har et godt resultat der.
4. YouTube
YouTube er verdens mest populære videoplatform og var den første af disse fire til at introducere livestreaming. Det er stadig lidt usikkert, hvordan du kan tjene på dine videoer via Facebook, Twitter og Instagram. Men på YouTube kan du lave nogle reklamepenge fra din livestreaming.
5. Alle af dem
Er det muligt at streame til flere platforme for sociale medier på samme tid? Glad for, du spurgte. Der er hjemmesideapps — gratis og betalt — der giver dig mulighed for at gøre netop dette.
Her er tre af dem:
Vær opmærksom på, at streaming til flere platforme på én gang muligvis kræver en supergod internetforbindelse for at fungere korrekt.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Kom så i gang med livestreaming!
Som du kan se, er der mange muligheder for dig at vælge imellem. Det bedste er, at det er superbilligt (eller endda gratis) for at komme i gang.
Vi vil dykke lidt dybere ned i hver livestreamingplatform i fremtidige artikler, så hold dig opdateret for mere.
… og hvis du har nogen førstehåndserfaring med livestreaming, vil vi gerne høre om det i kommentarerne nedenfor.
Skriv et svar