Hvorfor skal du vide, hvordan du livestreamer din begivenhed på Facebook Live? Og hvad er det egentlig?
Facebook Live er en funktion, der giver dig mulighed for at sende en livevideo fra din begivenhed.
Du kan nå ud til dine eksisterende følgere online plus tiltrække nye potentielle gæster til fremtidige begivenheder.
Bedst af alt vil du også være i stand til at bruge videoen som indhold til dine andre konti på sociale medier.
I denne omfattende vejledning går vi igennem, hvordan du opretter din første Facebook Live-stream. Der er kun nogle få nødvendige trin fra start til slut, men det kan være, at du også vil gennemgå de valgfrie trin.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
1. Kontrollér WiFi og udstyr
Kontrollér, at dit kamera og din mikrofon fungerer, og at du har en stabil internetforbindelse. Det er en god ide at kontrollere WiFi-forbindelsen med eventpersonalet, før du bestiller den. Det vil se frygteligt ud, hvis du går live og din video pludselig ryger ud.
2. Annoncer din livevideo
Alle dine Facebook-følgere vil blive underrettet i det øjeblik, du går live. Men du bør stadig meddele din livestream i god tid. Send e-mail til alle på din begivenheds gæsteliste såvel som tidligere deltagere. På den måde vil du maksimere antallet af seere, der tuner ind på kanalen.
3. Åbn Facebook Live
Der er to måder, du kan få adgang til Facebook Live. Den første er at begynde at komponere en ny status ved at klikke på “Hvad har du i tankerne?” i dit nyhedsfeed. Den anden måde er at klikke på kameraikonet øverst til venstre ved siden af søgefeltet.
4. Aktivér adgang til kamera og mikrofon
Hvis du aldrig har brugt kameraet eller mikrofonen på Facebook-appen, vil den anmode om adgang. Klik på “OK”, når du bliver bedt om det. Derefter kan du bruge Facebook Live på appen.
5. Vælg det rigtige telefonkamera
Din telefon vil sandsynligvis have et forside- og et bagsidekamera. Sørg for, at du har valgt den rigtige side for din livestream. Klik på kameraikonet øverst til højre for at skifte mellem de to.
6. Skift kameraet over til Live
Dit kamera indstilles automatisk til “Normal”. Klik på “Live” i nederste venstre hjørne af skærmen for at aktivere Live-tilstand. Du er næsten klar til at starte livestreaming.
7. Vælg hvem der ser din livestream
Ved siden af låsikonet øverst til venstre ses “Kun mig”. Lad det være, hvis du laver en generalprøve. Ellers skal du klikke og ændre indstillingen til “Offentlig”. Nu kan nogen på eller uden Facebook se den.
Det kan være nyttigt at indstille visningsbegrænsninger, hvis du arrangerer en privat begivenhed. På den måde kan du holde begivenheden privat, mens du stadig nyder aspektet med de sociale medier.
8. Skriv en beskrivelse til din video (valgfrit)
Du skal skrive en smule tekst til at ledsage videoen, ligesom et almindeligt Facebook-indlæg. Din status vises oven over videoen, så her er din chance for at få fat i folks opmærksomhed.
Medtag alle salgspunkter til din begivenhed. Hvad sker der, hvem deltager, hvor foregår det, og hvad går folk glip af?
9. Brug tags, placering og følelser (valgfrit)
Ved siden af beskrivelsesboksen kan du vælge at markere folk, et sted og tilføje følelser. Brug disse funktioner til at give ekstra opmærksomhed til din livestream.
Det er en god ide at markere det sted, hvor du livestreamer fra. Du bør også tagge alle andre involverede, såsom cateringfirmaet eller kunstnerne.
10. Tilføj filtre, tekst og grafik (valgfrit)
Tryk på tryllestaven i nederste venstre hjørne af skærmen for at tilføje yderligere effekter. Det kan enten være med til at skabe opmærksomhed eller distraherende afhængigt af din livestreams sammenhæng. Hvor meget du tilføjer vil afhænge af din målgruppe og type begivenhed.
11. Start livestreaming
Tryk på knappen “Start Live Video” … og så er du klar! Du får en nedtælling fra Facebook, og så er du i live. Din livestream kan vare i op til 90 minutter. Derefter skærer Facebook det af. Så husk at afbryde udsendelsen, før det sker.

12. Engager dig med dine seere
Du bør engagere dig med dine seere både via video og tekst. Tal direkte til dem og opfordr dem til at forlade kommentarer og dele videoen. Sørg for at annoncere vigtige begivenhedsoplysninger, som fx den mad, der serveres, eller den kunstner går på scenen.
Besvar så mange kommentarer som muligt. Det er en god ide at have en bestemt person til at svare på kommentarer. (Du kan blokere eventuelle misbrugte kommentarer, hvis du har brug for det.)
13. Afslut livestream
Når du kommer tættere på 90-minutters streaminggrænse, er det tid til at afslutte. Tak alle dine seere for at kigge med, og giv dem et opfordring til handling.
Det kan fx være at dele videoen eller gå til din hjemmeside. Hvis du har andre arrangementer på vej, så er det en god tid nu at sælge ekstra billetter til dem.
14. Gem din video og opret et indlæg (valgfrit)
Klik på knappen nederst til højre for at gemme videoen på din telefon. Du kan også sende livestreamingen til folk, der gik glip af den, så de kan se afspilningen. Du kan redigere dette som ethvert andet Facebook-indlæg.
Du bør også bruge videoen som trailer til fremtidige begivenheder, du har planlagt. Hvis du arrangerer et komedieshow eller en musikkoncert, skal du bruge optagelserne til at opbygge hype omkring den næste begivenhed.
15. Brug en brugerdefineret thumbnail (valgfri)
Du kan tilføje en brugerdefineret thumbnail til din afspilningsvideo ligesom på YouTube. Tag et screenshot fra videoen og noget tekst for at gøre det mere tiltrækkende for senere seere.
Tip: Brug en hjemmeside som Canva til nemt at formatere thumbnailen til Facebooks specifikationer.
16. Pin indlægget fast til dit nyhedsfeed (valgfrit)
En af måderne, du kan maksimere visninger på din Facebook Live-video, er at pinne den til toppen af dit feed. På den måde er det det første, nye besøgende ser, når de kommer ind på din side.
17. Tilføj billedtekster til videoen (valgfrit)
De fleste Facebook-videoer, herunder livestreams, ses med lyden fra. Derfor er det en god ide at tilføje billedtekster til videoen. Billedtekster vil også hjælpe, hvis musikken er lidt ved siden af på nogle steder.
18. Lav en fremhævet video (valgfrit)
Du har også mulighed for at lave din egen fremhævet (featured) afspilningsvideo på Facebook-siden. Det vil gøre videoafspilningen af din sidste begivenhed det første, som de besøgende ser, når de går ind på din Facebook-videosektion.

19. Kontrollér Facebook-indsigter (valgfrit)
Når din livestreaming og promovering er overstået, er det tid til at tjekke statistikkerne. Se, hvor mange mennesker du nåede ud til, og hvor mange klik, synes godt om og andre engagementer, du fik.
Disse oplysninger vil være uvurderlige, når du promoverer dine begivenheder med betalte Facebook-annoncer. Du kan lettere målrette potentielle deltagere, når du ved, om de før har set med på din streaming.
20. Promovér videoen (valgfrit)
Hvis du virkelig ønsker at maksimere din eksponering, bør du overveje betalte annoncer. Du kan klikke på ‘Boost Post’ for at oprette en Facebook-annonce til afspilningsvideoen. Annoncer giver dig endnu mere detaljerede indsigter, end du allerede har.
Facebook er en af de bedste platforme på sociale medier til målrettede annoncer. Hvorfor? Fordi ingen anden platform samler så meget information om deres brugere. Nu hvor du har livestreamet din begivenhed, er du i en bedre situation, når det kommer til at sælge billetter til fremtidige arrangementer.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Du er helt færdig nu!
Det er det! Du har lavet din første livestream på Facebook med succes. Nu kan alle se, hvilken fantastisk succes din begivenhed var – og hvad de gik glip af. Tal om frygten for at gå glip af noget.
Husk at du kan lave mindre sekvenser af videoen og lægge dem op på din Facebook også. På den måde kan du lave mange forskellige stykker med indhold fra kun et enkelt livestream. Det er smart at holde spændingen for potentielle begivenhedsdeltagere med nogle annoncer, der skaber interesse for dine fremtidige begivenheder.
Held og lykke – og glædelig livestreaming!
Skriv et svar