Networking er nøglen, uanset hvad du gør i livet. Selvom du kan networke i mange forskellige miljøer, så slår intet en networkinggruppe.
Så vi går igennem, hvordan du opretter en networkingevent via 14 enkle trin.
Læs videre for at finde ud af …
- Hvilken forundersøgelse skal du lave
- Hvordan identificeres målene for din networkingguppe
- De forskellige formater du kan bruge
- Hvordan du er vært for en networkingevent
- Hvordan man styrer en networkingevent
- Onlineværktøjer, du kan bruge til at udvide din rækkevidde
- Hvordan du promoverer en networkinggruppe
…og meget mere.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Deltag i networkingevents
Start med at gøre lidt research først ved at deltage i nogle networkingarrangementer i dit generelle felt. Det vil give dig en fornemmelse for, hvad der virker, og hvad der ikke gør.
Brug muligheden for at tage nogle notater til, hvad du føler mangler, eller hvad der kan forbedres. Disse vil være salgspunkter for dit eget event for networking.
Tip: Sider som Meetup.com er en god måde at finde masser af grupper til networking i alle erhverv..
2. Tilmeld dig en eksisterende gruppe til networking
Efter at have undersøgt eksisterende grupper for networking og deltaget i nogle få sessioner kan du måske få fornemmelsen af, at der ikke er behov for at danne en helt ny gruppe. Det er godt … så kan du godt stoppe med at læse!
Men du kan også opdage, at mens der er en eksisterende gruppe, der henvender sig til din niche, er den ikke aktiv. Grib muligheden for at genoplive gruppen og udnyt dens eksisterende medlemmer.
3. Identificer en niche
Måske er der ingen eksisterende gruppe, der henvender sig til din niche. Eller måske er der en, men det er på et sted, der ikke er tilgængeligt for dig og andre i dit område.
Måske er der flere grupper til networking for eventplanlæggere, men der er ikke en til eventplanlæggere, der specialiserer sig i Nollywood-filmvisninger. Det er på tide at udfylde tomrummet.
Tip: Brug disse fem trin til at identificere din niche, hvis du føler, at du sidder fast.
4. Angiv dine mål
Hvad forsøger du at komme ud med til din nye networkinggruppe? Hvad er det ultimative mål? Hvordan vil du måle, om det er en succes eller ej?
Måske leder du efter kompetente personer, du kan tilføje til dit hold. Måske vil du bytte ideer med folk i dit erhverv. Eller måske vil du bare opbygge et fællesskab.
Tip: Brug SMART-målsystemet til at hjælpe dig med at identificere målene for din gruppe til networking.
5. Vælg et format
Nu hvor du kender din niche og det ultimative formål med din gruppe til networking, er det tid til at bestemme et passende format for de sessioner, du vil være vært for.
Mulige formater omfatter:
- Speed networking
- Møder på en bar
- Networkingmiddage
- Workshops
Tip: Her er et godt kig på de bedste formater til networkingevents.
6. Identificer din målgruppe
Du kender måske allerede et par personer i dit industri og har en god ide, hvilken slags demografisk gruppe, der er interesseret i, hvad du laver.
Men det er vigtigt ikke at lave antagelser. Du kan blive overrasket over, at enten yngre eller ældre mennesker rent faktisk også kan have en interesse i dit valgte emne.
Tip: Brug vores guide til målgrupper som hjælp til at finde ud af, hvilke personer du skal nå ud til.
7. Planlæg eventet
Det er på tide at planlægge den aktuelle event. Da vi allerede har dækket eventplanlægning i flere andre blogindlæg, kan du bruge dem som guides til at hjælpe dig med at organisere logistik.
Her er det grundlæggende i planlægningen af dit networkingevent:
8. Brug værktøjer online
Overvej at bruge onlineværktøjer til at hjælpe dig med at nå ud til et bredere publikum.
Masser af fagfolk bruger Facebook-grupper til at opnå forbindelse med hinanden og networke. Afhængigt af din niche kan du overveje at oprette en LinkedIn-gruppe.
Tip: Du kan bruge billetplatforme som Billetto til at sælge billetter eller indsamle tilbagemeldinger om deltagelse.
9. Find gode medlemmer
Dette kan virke som et indlysende punkt, men din networkinggruppe vil kun være lige så interessant som dets medlemmer. Derfor er det vigtigt at finde de rette mennesker.
Du vil sikre dig, at de er seriøse om deres arbejde, fast besluttet på at fremme deres karriere og tage initiativ til at hjælpe dig med at promovere gruppen.
Tip: Tjek disse tre personlighedstyper, du har brug for i din networkinggruppe.
10. Send undersøgelse forud for eventet
Afstemninger er populær i politik, men det er uvurderligt for forretninger og events. Send en undersøgelse forud for din første event for at finde ud af, hvilke mennesker, der især ser frem til det.
Du kan også bede dine medlemmer om forslag til, hvad de gerne vil diskutere, eller om der er en bestemt taler, de gerne vil høre.
Tip: Vi har samlet en guide til undersøgelsesværktøjer for events, du kan bruge som hjælp.
11. Nå ud til potentielle talere
En god måde at gøre en networkinggruppe lidt mere interessant på er at få gæstetalere til at komme, som er ledere inden for dit område. Det giver et godt udgangspunkt for de efterfølgende samtaler.
Hvorfor ville disse ledende tænkere være interesseret i din gruppe? Fordi de normalt har noget at sælge, som en bog eller et kursus. Din networkinggruppe sætter dem direkte foran deres målgruppe.
Tip: Du kan bruge et værktøj som SpeakerHub til at finde indflydelsesrige personer i din niche.
12. Promover networkinggruppen
Du bør nu have alt, hvad du behøver for at organisere din første netværkssession. Det er på tide at promovere alt, hvad du kan og lidt til, så folk faktisk møder op.
Tip: Brug vores guides til at promovere begivenheder på platforme som Facebook, Twitter og Google.
13. Tilrettelæg diskussioner
Det er tid til networking! Som planlægger er det dit job at gøre diskussionerne nemmere mellem gruppemedlemmer på dagen for din første networkingevent.
Book en taler til at åbne sessionen, eller åbn mødet ved at lave en kort tale selv. Du kan også forberede et sæt emner, du kan diskutere eller stille spørgsmål til medlemmerne.
Tip: Tjek dette blogindlæg om, hvordan du letter diskussioner og networking til events.
14. Opfølgning efter eventet
Samtalen skal ikke stoppe, når eventet er overstået. Fortsæt med at skabe diskussioner på din Facebook-, LinkedIn- eller Meetup-gruppe.
Grib muligheden for at vokse dit fællesskab online ved at promovere med billeder, video og citater fra den første session for at tiltrække nye medlemmer.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Lad os networke
Som nævnt før, så er networking nok det bedste værktøj, du bør have i din værktøjskasse, som en eventplanlægger eller forretningsmand.
En networkingevent giver dig mulighed for at oprette og pleje dit helt eget lokalsamfund, som du så kan bruge til forretningsmuligheder og praktiske råd.
Nu hvor du ved, hvordan du opretter en networkingevent, er du så klar til at lave noget networking?
Skriv et svar