Har du øvet til den store forestilling, men har endnu ikke haft tid til at undersøge teater billettering? Så er du det rette sted.
Vi skal til at dække …
- Hvor finder man teater billetteringssider
- Hvad man skal kigge efter i teater billetteringssoftware
- Hvordan man sælger teaterbilletter både online og offline
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Hvor man finder teater billetteringssider
Du har mange forskellige muligheder, når det kommer til teater billetløsninger. Der er ikke kun en bred vifte af generelle hjemmesider, du kan bruge, men der er også platforme, der udelukkende er dedikeret til teaterbegivenheder.
1. Billetto
Vi viser en masse teaterbegivenheder på vores platform og har et par dedikerede værktøjer specielt til teatre. Det er nemt at oprette et kort over spillestedet og sælge siddende billetter. Eller at bruge vores “tilbagevendende event” -funktion til at planlægge et vilkårligt antal gentagne shows.
Du kan være vært for en gratis forestilling uden at betale os en krone for billetterne, eller starte en fuldgyldig marketingkampagne direkte fra vores platform. Vores bookinggebyrer for betalte teater events er så lave som 3% af din billetpris.
2. Yapsody
Yapsody er en anden cool billetplatform, der også tilbyder gebyrfri billettering til gratis begivenheder. Deres betalte mulighed inkluderer også et introduktionstilbud, der fjerner gebyret for de første 50 solgte billetter. Deres YapScan-app giver dig mulighed for at scanne billetter på begivenhedsdagen og giver dig analyse i realtid.
3. Fienta
Fienta billetteringsplatformen hjælper dig med at sælge billetter online, uden at tage tøjlerne for din operation. Brugergrænsefladen er intuitiv og leveres med anstændige analyseværktøjer til at hjælpe dig med at forstå dine deltagerdata. De kan også prale af et no-win-no-fee billetsystem: du betaler kun for de billetter, du sælger.
4. Oveit
Oveit’s platform giver dig mulighed for at registrere deltagere til din teaterproduktion, men den giver også et par seje ekstra funktioner. Deres platform er closed-loop, hvilket betyder, at dine betalinger bliver behandlet, selvom dit WiFi stopper med at fungere. Du kan også bruge deres gratis eventshåndteringsværktøjer.
5. TicketSource
TicketSource blander online og offline verdener for at skabe en alt-i-en billetplatform. Du kan designe siddeplaner for dine forestillinger og acceptere donationer, hvis det er til en velgørenhedsorganisation. Det kan også integreres med e-mail-platforme som MailChimp.
Tip: Du kan finde oversigten over yderligere billetsystemer til teatre lige her på vores blog.
Hvad man skal kigge efter i teater billetteringssoftware
Ikke al teater billetteringssoftware er lige, så gør noget research, før du forpligter dig til et websted. Her er nogle nøglefaktorer, du skal overveje, når du sammenligner og kontrasterer dine muligheder.
1. Billetgebyrer
Billetteringsplatforme tjener penge ved at få et bestemt gebyr fra dit billetsalg. Det kan være så lidt som 3% (på Billetto) eller 10% (på WeGotTickets) af dit billettsalg. Andre platforme har en fast gebyrstruktur, et månedligt abonnementsgebyr eller en blanding af alle tre. Sørg for, at du finder en platform, der ikke har gebyrer for at være vært for gratis begivenheder, hvis du ikke har planer om at debitere deltagerne.
2. Generelle vs. niche events
Nogle platforme viser begivenheder af alle slags, mens andre fokuserer på én type begivenhed. Tjek din konkurrence på platformen. Er du den eneste, der er vært for en teaterbegivenhed? I så fald, ville det få dig til at skille dig ud fra mængden eller gøre dig irrelevant for webstedets brugere? Spørg dine kolleger i teaterindustrien, hvad deres oplevelse har været, og hvad de vil anbefale.
3. Data og analyse
Hvor meget indsigt giver platformen dig i dine deltagendes adfærd? Viser det blot, hvor mange billetter du har solgt, eller maler det dig et mere nuanceret billede? Integreres det med andre værktøjer som Google Analytics eller Facebook Pixel? Data og analyse kan blive meget granulære, så sørg for, at det teater billetteringssystem, du vælger, har alt, hvad du har brug for.
4. Marketing
Visse billetsteder vil tilbyde dig en række marketingværktøjer, der hjælper din begivenhed med at komme i gang. Andre vil blot gøre, hvad de er lavet til: vise dit show. Måske behøver du ikke nogen ekstra markedsføring, eller måske er du så overvældet med arbejde, at du har brug for al den hjælp, du kan få. Bare sørg for, at det giver mening økonomisk. Betal ikke for noget, du ikke vil bruge.
5. Ekstra ting
Der er for mange funktioner til at nævne her, men noter dig, hvilke andre ekstra ting hvert billetsted tilbyder. Måske har du brug for en mobilapp til at scanne fysiske billetter i døren. Måske ønsker du, at dine deltagere skal kunne vælge deres sæder forud for showet. Eller måske vil du gerne indsamle donationer til et velgørenhedsevent. Sørg for, at det kan alt hvad du forventer.
Hvordan man sælger teaterbilletter både online og offline
Nu hvor du kender til nogle få teater billetteringsløsninger og hvad du skal kigge efter i hver af dem, er det tid til at sælge nogle billetter. Lad os se på et par promoveringstaktikker, der fungerer bedst til teaterbegivenheder.
1. Indhold på sociale medier
Ja, sociale medier er en no-brainer. Men en teaterproduktion er en forbløffende oplevelse, og indhold på sociale medier giver dig mulighed for at give folk en forsmag på det.
Her er nogle af måderne du kan skabe hype omkring din produktion på:
- En officiel trailer for din teaterproduktion — ligesom en Hollywood-film.
- En video turné backstage, med alt fra teknisk opsætning til kostumeskift.
- Interviews med rollebesætningen, instruktøren, kostumedesignere og teknikere.
- Point-of-view GoPro optagelser af en skuespiller, der er engageret i en dans, kamp eller akrobatik.
- Videoudtalelser efter showet, fra folk, der allerede har set produktionen.
- Reaktionsklip af publikumsmedlemmer under en af dine tidligere forestillinger.
Tip: Se 82 flere idéer til at hjælpe med at fremme din teaterproduktion.
2. Konkurrencer
Alle elsker en god konkurrence, især hvis de kan vinde en billet. En billet, der er givet væk gratis, kan muligvis føre til yderligere køb fra vinderens venner.
Her er et par måder at arrangere en billetkonkurrence på:
- Opsæt en billetuddeling på sociale medier, for at øge engagementet.
- Gem billetter i lokale barer og spillesteder, og annoncer en skatteagt.
Tip: Se eksempler på teater billetkonkurrencer for inspiration.
3. Rabatter
Teater nyder man bedst i selskab med gode venner og familie. Hvorfor ikke belønne de deltagere, der altid bringer andre med? Segmenter dine tidligere gæster, og send et rabat-tilbud til dem, der konsekvent køber flere billetter. Dette vil tilskynde dem til at komme igen. Du kan også samarbejde med en anden teaterorganisation og tilbyde rabatter, når folk køber billetter til forestillinger på begge spillesteder.
Tip: Læs vores artikel om, hvordan du prissætter billetter til begivenheder for at lære mere om prisstrategier.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
It ain’t over ‘till the fat lady sings
Du har masser af gode muligheder for teater billettering. Og nu ved du, hvad du skal kigge efter, og hvordan du finder den rigtige løsning til dine behov. Har du nogle tips til promovering og salg af billetter til et show? Fortæl os det i kommentarerne nedenfor!
Skriv et svar