Ønsker du at skabe spændende events? Du befinder dig i den rigtige æra!
Internettet har lavet alle mulige former for ændringer til eventplanlægning. Med et enkelt klik kan deltagerne lære meget om kommende festligheder.
Det er sikkert, at tingene har rykket sig noget, siden nyhedsdrenge stod og råbte på de travle gader. Personligt savner vi ikke de gamle metoder.
Men det betyder dog ikke enklere, fordi det er digitalt. Hvordan kan eventplanlæggere vælge de bedste websteder ifølge deres behov? Ikke alle eventbookinghjemmesider er skabt ens. Enhver god hjemmeside har et sæt funktioner rettet mod særlige eventplanlæggere.
For at finde den rigtige hjemmeside for eventbooking til dine kommende begivenheder, bør du vide, hvad man skal fokusere på. Vi udforsker 6 nøgleaspekter af websteder til eventbooking for at hjælpe dig med at finde den bedste for dig.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Funktioner til køb af billet
Du skal først tænke på de mennesker, der køber dine billetter. Hvilke funktioner tilbyder eventbookingshjemmesiden dem? Hvor nemt er det at finde og melde sig til begivenheder? Du skal overveje følgende ting.
Hjemmesidens målgruppe
Hvem er dit publikum? Lad os sige, at du organiserer musikalske events som koncerter. I så fald vil du gerne have en hjemmeside med eventbooking, der primært fungerer i musikarenaen.
Eller måske arrangerer du forskellige typer arrangementer. Hvis det er tilfældet, er en specialiseret bookinghjemmeside sandsynligvis ikke det bedste at satse på. Kig efter noget lidt mere generelt.
Eventanbefalinger
Nogle sider indeholder eventanbefalinger til mere modige eventdeltagere. (“Hjemmesiden sagde det var en god idé, så nu prøver vi…“) Det kan appellere til brugere, der godt kan lide at prøve nye ting. Eller måske folk, der gerne vil have en smule hjælp og vejledning.
Organiserer du et event for et populært band? Du vil helt sikkert have, at din koncert dukker op på forsiden. Websider som Billetto bruger avanceret kunstig intelligens til at promovere specifikke events til deres besøgende. Disse anbefalinger er skræddersyet til de enkelte brugeres forskellige interesser.
En eventbookinghjemmeside bør arbejde hen mod at matche kunder med arrangementer. Sådan får du kunderne til at komme igen. Alle bliver vindere på den måde – billetkøbere, eventplanlæggere og bookinghjemmesider.
Søgefunktionen
Websteder til booking af events bør være ligetil at bruge. Derfor er en enkel og brugbar søgefunktion afgørende. Billetkøbere bør nemt kunne finde det, de leder efter.
Bedre søgning betyder en bedre chance for, at relevante købere opdager din begivenhed. Og det betyder en større chance for, at din begivenhed bliver udsolgt!
Så hvis du finder en hjemmeside med gode søgeværktøjer, skal du holde den på listen.
Sociale medier
Begivenheder er sociale oplevelser. Dine eventdeltagere vil ofte gerne dele deres oplevelser med andre. En af de enkleste måder for billetkøbere at få ordet ud på er — måske ikke nogen stor overraskelse— de sociale medier.
En eventbookinghjemmeside bør indeholde en funktion til deling af nye køb. Ideelt set vil det lade deltagerne af eventsene sprede ordet på deres foretrukne platforme for sociale medier. Dette forbedrer ikke kun brugeroplevelsen, men det er også gratis reklame for dit event!
Vi elsker lugten af gratis reklame om morgenen. Gør du ikke også det?
Betalingsmuligheder
En uheldig bivirkning ved onlinehandel er digital tyveri. Nogle eventdeltagere online vil være forsigtige med uønskede tredjeparter. Disse snu kriminelle kan forsøge at få fat i en kundes bankkontooplysninger.
En god bookinghjemmeside til events bør tilbyde købsmuligheder via pålidelige tredjeparter som PayPal. Den bør også acceptere de mest populære kreditkort via sikre og krypterede betalingsveje. Etablerede og kendte hjemmesider med event booking kan måske slippe afsted med kun at have køb på selve siden. Men vi anbefaler ikke at tage nogen chancer.
Rabatter og tilbud
Prøv at finde nogen, der hader varer på tilbud. Vi venter gerne.
Hjemmesider til eventbooking bør nemt lade dig oprette rabatbilletter og tilbud som promovering. Vil du belønne dine førstegangsbilletkøbere med en form for “Early Bird” rabat? Tilbyd en gratis velkomstdrink til folk, der medbringer mindst to venner? Find et websted, der giver dig mulighed for at indstille det i løbet af bare få klik.
2. Eventfunktioner
En god eventbooking-hjemmeside giver dig mulighed for at sælge billetter. En fantastisk en kan også hjælpe dig med andre trin i planlægningen af et event.
Planlægningsværktøjer til events
Sælger en hjemmeside for eventbooking billetten og siger “ses senere”? Eller giver den dig nogle værktøjer til at hjælpe med planlægningsprocessen?
Tja, måske kan en bookinghjemmeside uden meget passe til dine behov. Men hvis du har brug for mere, så hold øje med hjemmesider, der tilbyder planlægningsværktøjer.
Sider som Whova tilbyder softwareværktøjer til at generere navneskilte eller spore deltagere.
Værktøjer til projektstyring
Sælg nogle billetter og høst overskuddet. Nemt, ikke? Ikke helt.
En erfaren event planner ved, at deres job udgør en masse arbejde. Der er meget at overveje, så du vil gerne finde et websted, der tager noget af alt arbejdet væk fra dig.
Eventbrite er en mulighed for arrangører på farten. Det lader dem styre og spore arrangementer fra deres smartphone.
Andre hjemmesider — som Tame — giver dig mulighed for at samarbejde med dit hold og administrere næsten alle aspekter af et event.
Social Tables er dedikeret til opgaver om selve rummet: styring af sædearrangementer, konfiguration af rumlayout og så videre.
Værktøjer til eventdagen
Ikke alle billetter købes online. Folk køber stadig ved døren. Du kan finde eventbookinghjemmesider, der tilbyder værktøjer til at hjælpe med dørsalg.
Hvad med, når folk gerne vil tjekke ind? Ja, du kan udskrive en gæsteliste og krydse navnene ud med en kuglepen. Men mange steder tilbyder apps, der gør din smartphone til en ægte billetscanner. Du peger mod gæstens billet, og voila, så er de tjekket ind.
3. Værktøjer til promovering
Det mest perfekt planlagte event bliver ikke til noget, hvis der ikke er nogen, der kommer. Du skal lave reklame for det og få solgt billetterne. Eventbookinghjemmesider kan ofte overtage noget af det arbejde, der ellers ville være i dine hænder.
Assisteret eksponering
Kig efter hjemmesider, der viser eller endda aktivt promovere dit event i offentligheden. Nogle gør dette gennem målrettede anbefalinger (se nr. 1). Andre promoverer begivenheder via deres egne sociale medier.
Annoncering
Hjemmesider til at booke events som WeGotTickets lader arrangører betale for annoncer. Hvis du kan betale lidt ekstra for annoncer i begyndelsen, kan du i sidste ende sælge flere billetter. En kunde skal trods alt have viden om eventet, før de kan klikke på det.
Felter med trends
Nogle websteder har felter eller paneler, der viser, hvad der er “trending”, og dermed informerer de besøgende om de mest populære events. Hvis du organiserer et begivenhed for et stort navn, er en bookingside med et trendingpanel et must-have.
Selvfølgelig, hvis din begivenhed er et mindre foretagende, kan et trendingpanel være en ulempe. Hvis du forventer lavere deltagelse, vil din begivenhed sandsynligvis ikke klatre op til trendingområdet. Du vil ikke have, andre “trending” event kan distraherer folk fra din egen.
4. Prispolitik
Event booking på hjemmesider opkræver forskellige gebyrer og betaler med forskellige intervaller. Du skal bestemme, hvilken opsætning, der passer bedst til dig.
Per-billet-gebyrer eller faste priser
De fleste steder vil sandsynligvis tage et stykke af billetsalget. Normalt er det et gebyr pr. billet. Til tider er det et fast gebyr per begivenhed.
TicketTailor ier en bookinghjemmeside for arrangement, der opkræver arrangører månedligt. Alternativt indsamler Billetto et gebyr per billet solgt. Du får også valget om at videregive dette gebyr til dine deltagere.
I sidste ende kommer det an på, hvad der virker for dig. Sørg for, at du ved, hvordan gebyrerne virker, før du vælger et bookingwebsted til events.
Udbetalingstid
Lav aldrig sjov med en persons lønningsdag! Som du kigger gennem bookingwebsteder for arrangement, så tag god tid at tjekke kalenderne for udbetaling.
Får arrangørerne betaling, så snart billetterne sælger? Er udbetaling på ugentlig eller månedlig basis? Nogle sider udbetaler simpelthen kun et engangsbeløb, efter at arrangementet er færdigt. Endnu en gang er det arrangøren selv, der er den bedste dommer. Hvis du ikke har tjekket inden, så er din indtjening muligvis ikke tilgængelig så hurtigt, som du havde håbet. Find ikke ud af det for sent.
Undervurder aldrig, hvor nyttigt en smule forskning kan være.
Tip: Tjek denne oversigt overhjemmesider med events og deres prissætning.
5. Indsigt og rapportering
Eventbookinghjemmesider kan tilbyde forskellige typer indsigt i dit billetsalg.
Hvem køber dine billetter?
Bookingsider vil ofte spore webstedets aktivitet. Dette giver værdifulde data til arrangørerne. Hvis du ved, hvem der køber dine billetter, kan du bedre udarbejde din marketingproces. Det hjælper også med at forstå, hvilke af dine marketingkanaler, der giver flest salg.
Marketing handler om at gå målrettet efter den rigtige demografiske gruppe. Sørg for, at din valgte hjemmeside til eventbooking hjælper dig med de rigtige data.
Adgang til data
Hvilken slags adgang har du til data? Kan du tjekke tallene i realtid, når de ændres? Eller kan du kun se de her ting, efter arrangementet har fundet sted?
At kunne se data i realtid er ideelt. På den måde kan du foretage løbende ændringer i din markedsføringsstrategi. Selvfølgelig er statistikker stadig meget værdifuld.
Hvad tilbyder et websted med hensyn til dataanalyse? Kan du sortere gennem dataene? Hvad med filtrering? Tjo, du kan altid eksportere data og sortere det på egen hånd. Men veteran-eventplanlæggere ved, at tid er penge!
Jo mere tid en hjemmeside kan spare dig, desto bedre.
Tip: Tag ikke vores ord for det: Læs mere om“big data” og events.
6. Omdømme og tillid
Når du tjekker dine muligheder, skal du ikke glemme deres omdømme. Kundernes niveau af tillid til webstedet er vigtigt. Dette er ret vanskeligt at måle. Der er trods alt ingen streng tærskel for tillid. En begivenhed, der er betroet, er der måske andre, der ikke tror på.
Der er stadig nogle faktorer, du kan bruge til at tjekke pålideligheden. Hvor gammel er eventbookingswebstedet? Nye hjemmesider kan virke mindre pålidelige på kunderne.
Hvad med anmeldelser? Vi er en social art. Læsere vil tage dårligere anmeldelser seriøst. Som arrangør vil du have noget meget tættere på fem mousserende stjerner.
Tip: Denne topliste med eventbookingsoftware fra Capterra er et godt sted at starte.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Det er dit valg.
Du har nu en god idé om, hvad du skal kigge efter i en bookinghjemmeside til events. Brug dette til at gøre din søgning mere informeret. Vi er sikker på, at du ender med det perfekte match for din kommende event.
Skriv et svar