Astrid Sonne, Ying-Hsueh Chen & Cucina Povera // Gong Tomorrow
Dørene åbner kl. 20.00
Elektroniske eksperimenter møder drømmende vokalharmonier og industriel slagtøjsperformance, når vi runder årets G((o))ng Tomorrow af med tre koncerter på ALICE cph.
ASTRID
SONNE
Med
sin baggrund i klassisk musik afsøger Astrid Sonne grænselandet
mellem det mekaniske og det organiske. Hendes elektroniske
lydlandskaber rummer alt fra synthesizere til bratsch-sekvenser og
kor-samplinger, der kom til udtryk på debutalbummet ‘Human Lines’,
som udkom i februar. Et album som Fact Magazine udråbte som “et af
de mest storslåede eksperimentelle album, du kommer til at høre i
år”.
Hun
optræder på G((o))ng Tomorrow med det nykomponerede ‘Ephemeral’
- et værk for bratsch, computer og kor, som hun opførte for første
gang på Berlinfestivalen Atonal i august. Det toneangivende
musikmedie Resident Advisor fremhævede efterfølgende koncerten som
én af de bedste på festivalen og beskrev den afsluttende
kor-sekvens med ordene: “Effortlessly drifting through four-part
harmonies (…) they swept through the darkness like one multi-octave
alien voice slowly dissolving into the cloud”
Med
sig på scenen på G((o))ng Tomorrow har hun desuden Xenia Xamanek og
Andrea Novel.
YING-HSUEH CHEN
Perkussionist
og performancekunstner Ying-Hsueh Chens koncert bliver kulminationen
på mange års arbejde med flere forskellige samarbejdspartnere.
Under titlen ‘Ying-Hsueh Chen and the Visionary Machine’
præsenterer hun to uropførelser og en slagtøjsklassiker.
Første
del af koncerten tager udgangspunkt i værket ‘Maskine’ fra Chens
debutalbum ‘Raw Elegance’, der udkommer i oktober 2018. Det er
skabt af komponist og billedkunstner Toke Odin, og kan måske bedst
beskrives som en arkitektonisk komposition, der lydligt illuderer
tandhjul i forskellige størrelser og i konstant bevægelse.
Instrumenterne, 14 metalstykker, består af savklinger eller
genbrugte metalplader af forskellig oprindelse, og opstillingen til
‘Maskine’ er et kunstværk i sig selv.
Desuden
præsenterer Ying-Hsueh Chen en improviseret performance i samspil
med komponist og interaktionskunstner Anders Monrad. Til koncerten
har han skabt app’en ‘Sounding Images #7-12’ - en audio-visuel
installation, hvor grafik og syntetisk musik blandes sammen med Chens
analoge slagtøjs-performance.
Udover
de to uropførelser spiller Ying-Hsueh Chen ‘Frum - a drum song’
- en moderne slagtøjsklassiker for 13 trommer af den islandske
komponist Áskell Másson.
CUCINA POVERA
Finskfødte Maria Rossis kunstnernavn, Cucina Povera, udspringer af traditionel, syditaliensk kogekunst, hvor retterne tilberedes efter de umiddelbart tilgængelige ingrediensers princip. På samme måde er Maria Rossis musik kogt ned til det allermest basale, når hun blander sine vokalharmonier med minimalistisk synth og field recordings.
I
januar udgav hun sit første album med titlen ‘Hilja’ - det
finske ord for “tavs” - hvor hun gennem otte sange kredser om det
uvisse og tilfældighedernes spil. I flere tilfælde med stemmen som
eneste instrument.
G((o))NG TOMORROW:
Årlig festival for ny, eksperimenterende musik og lydkunst. Løber fra 2.-10. november 2018 og præsenterer koncerter og tværfaglige samarbejder mellem danske såvel som internationale kunstnere. G((o))ng Tomorrow arrangeres af Snyk.
Foto: Daniel Hjorth
Opened on the 1st of February 2018, ALICE is Copenhagen’s powerhouse for adventurous music. ALICE is presenting a bold and high quality program of global roots, jazz/improv, electronic music, sonic experiments and much more, shedding light on musical roots and legendary artists as well as exciting new breakthroughs from all over the world.
Astrid Sonne, Ying-Hsueh Chen & Cucina Povera // Gong Tomorrow
Andre events fra arrangøren
Andre events fra samme kategori
Anbefalede events
Vil du se flere events?
Tilmeld dig her og modtag en række udvalgte events direkte i din indbakke