Koncert med Channe Nussbaum og Henrik Nordbrandt live

26 okt 2019 kl. 17:30 - 19:00

Tranquebar, Borgergade 14, 1300 København

Komponist og sanger  Channe Nussbaum, har fået lov til at plukke frit fra Nordbrandts samlede digte og komponere musik til.
Samarbejdet har udviklet sig over et par år, hvor Nussbaum har arbejdet med at finde musikalsk vej ind i Nordbrandts digte, som rummer smerte,  håb,  afmagt og mod på én gang.

Denne aften kan det eksklusive samarbejde opleves live

Line up:

Henrik Nordbrandt: Recitation

Channe Nussbaum: vokal

Sophus August Tuxen:  keyboards

Bjarke Kolerus: klarinetter

Johan Ohlsson: harmonika og klaver

”Mange af mine digte ér uhyggelige og har faktisk skræmt mig selv
efter jeg har skrevet dem”, lyder det fra digteren Henrik Nordbrandt.

Sanger og sangskriver Channe Nussbaum ledte netop efter digte
med ord, der rev, når man hørte dem og som hun kunne få lov at
sætte musik til.

Det hele gik derfor op i en højere enhed, da hun
første gang stiftede bekendtskab med Henrik Nordbrandts digte som ”Lille Krigsbarn”, ”Inshallah” og ”Hjemløshed”.

Måske på grund af sin jødiske baggrund, hvor koncentrationslejre og familiemedlemmer på flugt ikke kun er et abstrakt moralsk anliggende, men en konkret
erfaring, var det helt naturligt for hende at sætte Nordbrandts digte i verdensmusikalsk mol.

Koncerten veksler mellem Nussbaums melankolske fortolkninger og Nordbrandts oplæsninger, placeret i et overraskende på en gang urbant og traditionsrigt, analogt og elektronisk musikalsk univers.

- Siden jeg var barn, har jeg altid ønsket at kunne spille et instrument. Det er jo altid en glæde, at der kommer musik til ens ord, navnlig hvis det er musik, man kan lide. Channes musik understreger nogle klange i mine digte, som giver en ny dybde og nye nuancer. Derfor ville jeg gerne have, at Channe skulle fortolke mine digte med sin musik, fordi jeg kunne lide hendes musik, så enkelt er det, fortæller Nordbrandt om samarbejdet.

- Jeg er meget draget af smerten og mørket i Nordbrandts digte. Jeg bliver rørt af melankolien og ramt af de skæbner og scenarier digtene beskriver. Det har været hårdt at arbejde med smertefulde emner som tortur, hjemløshed, død og flugt. Men også inspirerende, fortæller Channe Nussbaum, der med stor respekt har skåret i Nordbrandts digte, så de kunne fungere som sangtekster.