Mozarts Requiem & Frank Martins Oratorium In Terra Pax, Københavns Bachkor og Orkester

02 nov 2019 kl. 16:00 - 18:00

Skelgårdskirken, Sindingvej 9, 2770 Kastrup

Københavns Bachkor og Orkester opfører to store værker for orkester, kor og solister. Et kendt værk i en usædvanlig udgave, og en dansk førsteopførelse af et storslået oratorium fra 1944.

Mozarts Requiem fra 1791 er en stærk musikalsk fortolkning af dødsmessens latinske tekst. Gennem Mozarts musik oplever vi en forvandling, fra undergang og frygt til håb om frelse og evigt lys. Det er et kendt og elsket værk der opføres ofte - men sjældent i den version, som anvendes af Københavns Bachkor.

Mozart nåede ikke at skrive værket færdig før sin død. Kort efter, blev det fuldendt af Mozarts elev Franz Xavier Süssmayr - Det er den udgave, man ofte hører opført af danske kor.

Blandt eksperter er der udbredt enighed om, at Süssmeyers bearbejdning langt fra lever op til stilen og kvaliteten i Mozarts ufuldendte originalversion. Og flere komponister har siden arbejdet med nye bud på en fuldendelse af værket.

Til denne koncert har Jan Scheerer, Københavns Bachkors dirigent, udvalgt musikforskeren Franz Beyers restaurerede udgave af Mozarts Requiem fra 1971. Her står Mozarts egen del af værket meget tydeligt frem, instrumenteringen er slank og transparent, og korsatserne er renset for tilføjelser og afvigelser, der er fremmede for Mozarts komposition.

---

Koncertens andet værk er den schweiziske komponist Frank Martins oratorium In Terra Pax for dobbelt kor, orkester og solister. Det vil være første gang, at dette værk opføres i Danmark.

Frank Martin komponerede værket i 1944, mens nogle af de afgørende kampe i 2. Verdenskrig fandt sted. Komponisten havde ingen illusioner om den fred der skulle følge efter krigen. Men han udtrykte gennem sin musik, hvordan tilgivelse og kærlighed var nødvendige forudsætninger for, at krigens dybe fortvivlelse skulle forvandles til håb om en lys fremtid og en sand fred.

Martin havde et fintfølende øre for sin tids tonalitet. I hans tonesprog opstår nye sammenhænge på grænsen til det atonale, uden at det komplicerer forståelsen af musikken og de bibelske tekster, der anvendes i oratoriet.

I Københavns Bachkor glæder vi os til at præsentere publikum for disse to værker, der på hver sin måde er sjældenheder i dansk koncert-sammenhæng.