Nordisk Journalistiklærerseminar 2018

26 sep 2018 kl. 15:00 - 28 sep 2018 kl. 13:00

Fuglsøcentret, Dragsmurvej 6, 8420 Knebel


Nordisk Journalistiklærerseminar, 26. - 28. september 2018

25-30 sessioner om journalistik, medier og uddannelse, inclusive 3 keynote speakers.
4 workshops
2 gange Spotlight-sessioner med tips og gode råd til din undervisning.

1 STOR FEST med middag, musik og underholdning.

Det hele afholdt i gode konferencelokaler på Fuglsøcentret samt naturskønne omgivelser med adgang til vildmarksbad, shelters og bålhygge

(programmet er opdateret 3. juli 2018)

DU KAN GLÆDE DIG!
Vi har en fantastisk location, og nedenfor ser du programmet - spækket med interessante oplæg, debatter og workshops

Tilmelding senest 13. august 2018

PROGRAM

(der kan dog komme enkelte, mindre ændringer)

Onsdag den 26. september

Indkvartering fra kl 15
Møde i samarbejdskomitéen kl 16 - 18
Registrering og 2-retters middag for alle kl 18.30

Torsdag den 27. september

08.00: Morgenbuffet og registrering
09.00: Velkomst

09.15 - 10.15 KEYNOTE 1:


10.15 - 10.30: Pause, kaffe/te

10.30 - 11.15 SESSION 1:

  • Hvad skal vi med virtual reality og immersive storytelling-begreberne i undervisningen ? Er det nye journalistiske fortælleformer eller døgnfluer? (Paneldebat med deltagere fra de nordiske journalistuddannelser. Opdateres)

  • Digitale fortællinger. Hvad skal de kommende journalister lære? Udfordringer og erfaringer fra en regional tv-station i Danmark, der siden 2017 har satset på webdoks, snapchat som nyhedsmedie, Facebook Live og inddragelse af brugerne ved blandt andet opbygning af communities v/redaktør Jamilla Sophie Alvi, TV2 Østjylland og leder for sociale medier, Uffe Alici Pedersen.
  • Responsible, ethical journalism (tre oplæg):
    1. What is responsible drone journalism
    - and what are the implications for journalism teaching and learning v/professor, PhD Astrid Gynnild, University of Bergen
    2. Etiske dilemmaer journalister og reportasjeledere/redaktører møter, når de lager journalistikk på forhold på det mørke nettet
    v/lektor Liv Iren Hognestad, NLA Mediehøgskolen, Gimlekollen (Kristiansand)
    3. I sandhedens grænseland - en analyse af de presseetiske dilemmaer i Ekstra Bladets dækning af ubådssagen
    v/Maria Bendix Wittchen, studielektor og ph.d.-studerende, Roskilde Universitet (RUC)
  • Spotlight - 5 minutters indlæg: Intra- og entreprenørskab. Hvordan uddanner vi journalister til innovation og udvikling? Og hvad gør vi selv for at forny vores uddannelser?
    1. Didde Elnif, Syddansk Universitet (DK)
    : Hvad gør journalister, når de traditionelle lønnede jobs forsvinder? I faget J-lab udvikler de studerende projekter og koncepter, der måske kan hjælpe dem til at skabe deres eget job. Men udvikling er svært!
    2. Fredrik Nilsson & Peter Jonriksson. Mittuniversitetet (S): Et kursus på 10 uger begynder med story based inquiry og slutter med digital publicering. De studerende samarbejder med medier og arbejder med markedsføring og gennemslagsanalyse.
    3. Bjørg M. Nyjordet og Hilde Kristin Dahlstrøm. NLA Mediehøgskolen (N): Nyheds-hackaton - NLA Mediehøgskolen skal i efteråret 2018 gennomføre et forsøg hvor målet er å udforske hvordan vi kan øge interessen for god journalistik blandt unge mediebrugere. En gruppe studerende hacker nyhedsbilledet i to dage og finder alternative måder at fortælle historierne på, så de rammer de unge bedre.
    4. Torkel Rasmussen, Samisk Høgskole: Handler om intern innovation. Samisk Højskole har reformeret sin kriseramte BA-uddannelse i journalistik. Det er sket i samarbejde med tidligere studerende og ledere fra branchen. Hør hvilke greb skolen har brugt for at modernisere uddannelsen, så den forbereder de studerende på den virkelighed, de vil møde som journalister i dag.
    5. Jesper Knudsen og Mads Eberholst, RUC (DK): I forløbet Journalistisk Innovation på RUC udvikler de studerende produktioner, som fremvises i plenum på en konference og bedømmes offentligt. Forløbet udfordrer de studerendes kundskaber og udnytter deres erfaringer fra praktikken.

    Ansvarlig for Spotlight-sessionerne:
    Louise Kjærgaardlouk@sdu.dk


10.30 - 12.30 (Workshop)

  • Workshop om research på the Dark Net v/Louise Dalsgaard, journalist, DR (Danmark). Louise Dalsgaard har erfaringer med research fra sager om blandt andet terrormistænktes brug af mobiltelefoner, bandemedlemmers netværk.
    Der er begrænset antal pladser på workshoppen. Du kan sikre dig en plads på forhånd ved at skrive til Jan Dybergjd@dmjx.dk.
    Workshoppen kører også torsdag kl 15.00 - 17.00

11.30 - 12.30 SESSION 2:

  • Editorial analytics. Medier registrerer og måler i stadig stigende omfang deres brugeres adfærd og deres journalisters produktion og gennemslagskraft. Hvad betyder overvågningen af journalistik og journalister, og hvordan klæder vi de studerende på til at agere professionelt i den virkelighed? Mød analyseredaktør Claes Holtzmann Senger, fra Danmarks næststørste, private mediekoncern, Jysk-Fynske Medier, der vil fortælle, hvordan koncernen arbejder med målinger af brugere og journalister.
    Læs mere om Jysk Fynske Medier her: https://jfmedier.dk/da/om-os/introduktion/ (Moderator: Henrik Berggreen, DMJX.)

  • Journalisters rolle i medier, der inddrager brugere som medproducenter. Omnibustænkningen erstattes af formidling i fællesskaber, hvor medlemmer og journalister i fællesskab producerer ud fra fælles værdisæt og holdninger. Oplæg v/Søren Schultz Jørgensen, cand.scient.pol. og journalist, medejer af Kontrabande og medforfatter til den aktuelle bog "Den journalistiske forbindelse" (2018), der med afsæt i besøg på cirka 100 medievirksomheder i Europa og USA analyserer muligheder for fremtidens medier og journalistik.

  • Hvordan underviser vi i datajournalistik, og hvor er vi på vej hen? Oplæg fra lektor Walid Al-Saqaf (Södertörns Högskola), Jan Dyberg Larsen (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX) (Moderator: Kresten Roland Johansen, DMJX)

12.30 - 13.30: Frokost

13:30 - 14.30 KEYNOTE 2:

  • Faktatjek og sortering af informationer i webalderen. Hvilke krav stiller de digitale research- og publikationsplatforme til journalisterne og journalistuddannelserne? Jack Werner, svensk freelancer, blogger, debattør og forfatter, der med et meget varieret karriereforløb i bagagen debatterer og holder foredrag om kildekritik og fake news på nettet.

14.30 - 15.00: Pause, kaffe/te

15.00 - 17.00 (workshop)

  • Workshop om research på the Dark Net v/Louise Dalsgaard, journalist, DR (Danmark). Louise Dalsgaard har erfaringer med research fra sager om blandt andet terrormistænktes brug af mobiltelefoner, bandemedlemmers netværk.
    Der er begrænset antal pladser på workshoppen. Du kan sikre dig en plads på forhånd ved at skrive til Jan Dybergjd@dmjx.dk.
    Workshoppen kører også torsdag kl 10.30 - 12.30.

15.00 - 16.00 SESSION 3:

  • Samarbeid med mediebransjen: Hvordan sørge for best læring? University Nonprofits – hybrider mellem klasselokale og redaktioner: Oplæg og debat v/Gunhild Ring Olsen, Førsteamanuensis og PhD, Høgskulen i Volda.
    H
    vad er University Nonprofits og hvilke udfordringer giver et sådan tæt samarbejder med brancherne? Med afsæt i blandt andet Media City Bergen lægger Gunhild op til debat om udfordringer ved uddannelsers og studerendes deltagelse i University Nonprofits, fx udfordringer med ressourcer til driften.
  • Spotlight - 5 minutters indlæg: Best Practise i undervisningen: Hvordan skaber DU liv og variation i undervisningen?1. Louise Kjærgaard, Syddansk Universitet (DK): Morgensang. Vi får gang i kroppen og fællesskabet og planter en tanke til dagens tema, når vi starter dagen med at synge sammen. En ikke-evidensbaseret påstand fra SDU ;-)
    2: Maarit Jaakkola, Tampereen yliopisto (UTA, Finland) & Henrika Zilliacus-Tikkanen, Helsingfors Universitet (SF): Improvisation och ad hoc-pædagogik?
    Erfaringer og læringspunkter fra et intensivt kursus på tværs af landegrænser. Få tips til, hvordan man organiserer og leder et kursus, som varer mindre end en uge.
    3. Annegrete Skovbjerg, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DK): Padlet.com
    En digital opslagstavle, hvor man kan dele tekst, lyd, video grafik osv. Som didaktisk redskab kan det inddrages til mange forskellige formål i undervisningen - idéudvikling, feedback, præsentationer mm.
    4. Anders Graver Knudsen, OsloMet (N): Emne- og programplaner som styringsværktøj
    . I stedet for et bureaukratisk onde, kan emne- og programplaner blive til et godt arbejds- og styringsværktøj for underviserere og studerende. Planerne kan sikre større læringsudbytte og nye perspektiver. OsloMet deler erfaringer fra et projekt med internationalisering af studierne.
    5. Mette Bengtsson, RUC (DK): Når studerende giver feedback.

    6. Jan Dyberg Larsen, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DK): Del og fasthold din læring.
    Ud på gulvet til en omgang kvikopsamling: Hvad fik jeg lært? Hvor fik jeg AHA-oplevelser? Hvad skal jeg bruge fremover? Et fif til en praktisk metode til erfaringscementering og -udveksling blandt studerende.

    Ansvarlig for Spotlight-sessionerne: Louise Kjærgaardlouk@sdu.dk

OBS: 15.00 - 16.15:

  • Reporting terror: Problems and dilemmas – solutions & ethics (5 oplæg):
    1. Shahira Fahmy, professor, American University Cairo: Perspectives and trends in communicating terrorism in the digital age.
    2. Jad Melki, associate professor, Lebanese American University: The duality of terrorism and the dilemma of covering terrorist attacks.
    3. Marina Ghersetti, senior lecturer, University of Gothenburg: The Stockholm Attack: How does citizen find information and communicate during terror attacks?
    4. Emil Östlund, lecturer, University of Gothenburg: What did the editorial staff learn from the Stockholm Attack.
    5. Roger Buch, professor, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX): Improving reporting on terror in a country (almost) without terrorism – the case of Denmark.
    Moderator: Roger Buch, professor, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)

16.30 - 18.30:

  • Aktiviteter hos naboen Karpenhøj Naturcenter, der har et stort areal med shelters, bålpladser, urtehave og køkkenhave. Centerets naturguider tilbyder blandt andet:
    - Smagsprøver på lokale fødevareprodukter, lokale urter m.m.
    - Muligheder for fortællinger med afsæt i den lokale kultur og natur.
    - Vildmarksbad


19:00 - ?

  • Fest med middag, musik og underholdning


Fredag den 28. september

08:00: Morgenbuffet og mulighed for fx badetur, løbetur, gåtur....eller bare at nyde udsigten over landskabet...;0)

09.30 - 10.30 KEYNOTE 3:

  • Kløften mellem kvalitetsjournalistik og mere populære former for journalistik v/Irene Costera Meijer,professor ved Vrije Universitet Amsterdam. Fra utallige undersøgelser af både nyhedsbrug og journalistisk praksis giver Irene Costera Meijer sit bud på, hvorfor det er vigtigt for journalister og journalistuddannelser at være opmærksomme på forskellen mellem såkaldt kvalitetsjournalistik og mere populære former for journalistik.

10.30 - 10.45: Pause, kaffe/te


10.45 - 11.30 SESSION 4:

  • Analytisk journalistik:  (opdateres)
  • Hvordan skal journalistuddannelserne klæde de studerende på til at arbejde med den konstruktive journalistik? v/ Ulrik Haagerup, direktør på Constructive Journalism Institute (tidligere chef for DR Nyheder)
  • Workshop: Datavisualisering med Datawrapper: Så nemt er det at omsætte data til et interaktivt kort. Tag computer med og gå glad herfra, v/Jan Dyberg, lektor, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX).
    Der er begrænset antal pladser på workshoppen. Du kan sikre dig en plads på forhånd ved at skrive til
    Jan Dyberg jd@dmjx.dk.
    Workshoppen kører også fredag kl 11.45 - 12.45
  • Teaching journalism - journalism institutions, challenges and futures (3 oplæg):
    1.Hva bør journaliststudenter lære?
    Oplæg med afsæt i 69 interview med studerende, journalister, redaktører og journalistikundervisere om, hvad uddannelserne bør koncentrere sig om fremadrettet v/Gunhild Ring Olsen, førsteamanuensis og PhD, Høgskulen i Volda
    2. What do the students read? A concise review of the course literature in Nordic academic journalism syllabi - how journalism education institutions understand and mediate the very idea of journalism with the help of literature v/
    Maarit Jaakkola, Lecturer in Journalism, PhD, Faculty of Communication Sciences (COMS), University of Tampere, Finland og Panu Uotila, Lecturer in Journalism, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Finland
    3. Hvorfor slutter journaliststudenter på master-utdanningen? – en kvalitativ undersøgelse af studerendes frafald
    Yngve Benestad Hågvar, førsteamanuensis , OsloMet - storbyuniversitetet.

11.45 - 12.45 SESSION 5:

  • Fremtidens (master)kandidatuddannelser.
    "Anyone, Anywhere, Anytime" er principperne for SDUs (Syddansk Universitet) arbejde med at udvikle en ny kandidatuddannelse. E-læring og nanomoduler er nogle af grundideerne.
    "The few - the proud". Det at være en eksklusiv uddannelse er et af de bærende elementer i Erasmus Mundus Journalism-kandidatprogrammet, som blandt andre Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) og Aarhus Universitet (AU) står for. De studerende kommer fra 40-ø50 forskellige lande og føler sig udvalgte. De yder mere og de forventer også mere den anden vej. (www.mundusjournalism.com).
    Med SDU & AU/DMJX som cases udfordrer vi hinanden på, hvad indhold, form og målgruppe skal være for en kandidatuddannelse. Oplægsholdere: Lektor Ralf Andersson, SDU samt lektor og centerleder Morten Brænder AU/DMJX.
  • Workshop: Datavisualisering med Datawrapper: Så nemt er det at omsætte data til et interaktivt kort. Tag computer med og gå glad herfra, v/Jan Dyberg, lektor, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX).
    Der er begrænset antal pladser på workshoppen. Du kan sikre dig en plads på forhånd ved at skrive til
    Jan Dyberg jd@dmjx.dk.
    Workshoppen kører også fredag kl 10.45 - 11.30
  • Breaking news og mediedækning anno 2018. (4 oplæg):
    1. Tusagassiuutit 2018 - kortlægning af de grønlandske medier.
    Hvad karakteriserer indholdet i de grønlandske nyhedsmedier i 2018? Signe Ravn-Højgaard, adjunkt ved Journalistuddannelsen på Grønland
    2. Media created images – The coverage of Russia in the Nordic news media. The coverage of the Nordic countries in the Russian media
    v/Lars Kabel, lektor, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
    3.
    Homoseksuelle i media. Hvordan omtaler vi en minoritet som homoseksuelle i mediene? v/Anders Gjesvik, lektor i journalistikk ved OsloMet - storbyuniversitetet
    4. Tre dage med tsunami på dansk TV 2 News: Hvordan udvikler dækningen af denne nyhed sig i disse døgn? Hvilke journalistiske vinkler og hvilke kilder deltager i udsendelserne? Hvordan påvirker de journalistiske processer fremstillingen af katastrofen? v/Kate Kartveit, Lektor, PhD, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)

12.45: Farvel og frokost

Optagelse af sessioner 
Keynotes og udvalgte sessioner optages på video.

Angående tilmelding:
Senest
13. august 2018

Ved flere end 90 deltagere må der deles værelse. Der er desuden mulighed for at overnatte i shelters.

Hvis der skal fremsendes faktura, så send deltagerliste med navne og email addresser og data til en faktura til Inger Munk på imu@dmjx.dk senest 13. august 2018.


Arrangørgruppen:

Henrik Berggreen, Områdechef for Journalistik, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), hb@dmjx.dk
Mette Sejsbo, lektor, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), ms@dmjx.dk
Inger Munk, leder af international afdeling, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), imu@dmjx.dk
Jan Dyberg, lektor, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), jd@dmjx.dk
Jannie Møller Hartley
, studieleder for Journalistik, Roskilde Universitet (RUC), jath@ruc.dk
Louise Kjærgaard
, Syddansk Universitet (SDU), louk@sdu.dk

Billet

DKK 1.000,00 + DKK 69,00 gebyr