Seminar om indsamling og formidling af web og social media
Seminar om indsamling og formidling af web og social media
Fra DKK 150,00
Sted
Dato
Beskrivelse
Bruger du webarkiver til din forskning eller formidling? Har du brug for mere information om, hvordan du kan og må indsamle fra eksempelvis web eller social media til museer eller arkivers samlinger? Eller vil du gerne vide noget om samarbejdsmuligheder med eksempelvis Netarkivet på KB? Så kom til seminar på Arbejdermuseet & Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv onsdag d. 17. januar kl. 9-17.
Her vil Niels Brügger og Asger Harlung fra Aarhus Universitets NetLab introducere deltagerne for arbejdet med arkiveret web. Du kan bl.a. høre om:
- viden om eksisterende webarkiver, og hvordan disse kan bruges i forskning. Herunder en introduktion til Netarkivet, Internet Archive mfl.
- præsentation af måder, hvorpå du selv kan arkivere web – og hands-on erfaring med at bruge forskellige værktøjer.
Der vil være tale om en tilrettet version af NetLabs workshop modul 1-3. Se mere her: http://www.netlab.dk/wp-content/uploads/2016/07/workshop_brochure_06_da.pdf
Efterfølgende kan du høre et oplæg af KBs jurist i digital kulturarv og medier, Line Slemming, om de rettighedsmæssige aspekter ved at indsamle og tilgængeliggøre materiale fra web og social media.
Dagens faglige input afsluttes med et oplæg af Sabine Schostag fra Netarkivet på KB, som bl.a. handler om, hvordan museer og arkiver kan bidrage til indsamlingen af den digitale kulturarv sammen med Netarkivet.
Seminaret vil afsluttende have karakter af et netværksmøde mellem de fremmødte om kulturinstitutioner, der står over for at skulle håndtere indsamlings- og formidlingsarbejde i den digitale tidsalder.
Program:
9.00: Velkomst, præsentation og kaffe
9.30 – 11.30: NetLab seminar modul 1 og 2 om webarkiver
11.30 – 12.15: Frokostpause
12.15 – 13.30: NetLab seminar modul 3 om egenarkivering
13.30 – 13.45: Pause
13.45 – 14.30: Line Slemming, jurist på KB, om rettighedsspørgsmål og den digitale kulturarv
14.30 – 15.15: Sabine Schostag fra Netarkivet på KB fortæller om deres praksis og muligheder for samarbejder
15.15 – 15.30: Pause
15.30 – 16.30: Netværksmøde med kaffe, kage og erfaringsudveksling
16.30: Afslutning
Tid: onsdag d. 17. januar 2018 kl. 9.30-16.30
Sted: Arbejdermuseet & ABA, Rømersgade 22, 1362 København K
Pris inkl. forplejning 150 kr. pr. deltager.
Sidste tilmeldingsfrist 8. januar 2017. Der er plads til max 30 deltagere.
Der skal påregnes lidt forberedelsestid. Materiale til forberedelse udsendes ca. 10 dage før afholdelse.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til arkivar Ulrich Flaskager Hansen på mail ufh@arbejdermuseet.dk
Arrangør
Lokation
Arbejdermuseet, Rømersgade 22, 1362 København
FAQ
-
Jeg har ikke modtaget min billet via e-mail. Hvad skal jeg gøre?
Det første du skal gøre, er at tjekke spam, uønsket post samt reklame mappen, da vi desværre nogle gange smide derhen. Det skyldes dine billetter er sendt som vedhæftet fil og det kan betrægtes som spam af nogle systemer. Alternativt kan du altid finde dine billetter ved at logge ind på din Billetto konto, som du kan tilgå via vores app eller browser. For mere hjælp, læs her .
-
Jeg ønsker at annullere min billet og modtage en refusion. Hvad skal jeg gøre?
De fleste billetter kan desværre ikke altid refunderes. Men du er altid velkommen til at kontakte arrangøren direkte, for at se om de er villige til at acceptere din forespørgsel om en refundering. Du kan kontakte arrangøren ved at klikke på arrangør og dernæst kontakt eller besvare din ordrebekræftelse. For mere hjælp, læs her .
-
Jeg har skrevet mig på ventelisten, hvad sker der nu?
Hvis flere billetter bliver tilgængelige, vil du få besked (via e-mail) sammen med de andre som er tilmeldt ventelisten. Det er efter først-til-mølle-princippet. For mere information, læs her .
-
Hvor finder jeg linket til et online event?
På ordrebekræftelsessiden ved genenmført køb eller på ordrebekræftelsen sendt til dig på mail. Normalt vil arrangøren af eventet oplyse dig om dette i din ordrebekræftelses email, som du modtager fra os, eller efter ordren er booket sende dig en email med de informationer du skal bruge. Du kan også læse event beskrivelsen, da de kan have oplyst det der, hvordan du får adgang til eventet. For mere information, læs her .
-
Hvad er en billetforsikring, og hvorfor skulle jeg have brug for det?
Med billetforsikringen har du mulighed for at modtage en refusion, ved nogle uforudsete hændelser gennem ERV. For mere information, læs her .
Seminar om indsamling og formidling af web og social media
Fra DKK 150,00