SMK Akademi: Da dansk kunst blev moderne (del 2)

Oct 31 2019 11:15 - Nov 28 2019 12:30

SMK – Statens Museum for Kunst, Sølvgade 48-50, 1307 København

NB. ARRANGEMENTET ER UDSOLGT!

SMK Akademiet er en forelæsningsrække til dig, der gerne vil fordybe dig i de vigtigste fortællinger i kunsten. Dette efterår fortsætter vi turen op gennem den danske kunsthistorie.

I 1900-tallets første årtier var kunsten i den vestlige verden præget af storbyernes vækst og den tiltagende industrialisering. Det var også en tid med store politiske spændinger, der kulminerede med 1. verdenskrig i årene 1914-18. Danmark, der havde neutral status under krigen, oplevede et økonomisk boom, der fik kulturlivet til at blomstre. Og periodens unge danske kunstnere var optagede af at forny deres udtryk.

Hvor nogle kunstnere videreførte klassiske motiver som landskabs- og figurmaleri, lod andre kunstnere sig inspirere af udenlandske strømninger som kubisme og ekspressionisme. Pludselig vandt stærke farver, voldsomme penselstrøg og også helt abstrakte udtryk nu indpas i kunsten.

I denne sæson af SMK akademiet fokuserer vi på de kunstnere, der var med til at forandre dansk kunst!

Rejs tilbage i tiden og bliv fortrolig med en af de mest banebrydende perioder i Danmarks kunsthistorie.

(Arrangementet er en fortsættelse af Da dansk kunst blev moderne del 1, men kan sagtens opleves selvstændigt.) Priserne er inklusiv entré til museet.

Topfoto: Edvard Weie, Faun og nymfe, 1940-41

Forelæsningerne finder sted på følgende datoer:

Torsdag 31. oktober kl. 11.15-12.30
De store ismer – en introduktion til perioden v/ Henrik Holm, inspektør SMK

Kom med, når inspektør ved SMK Henrik Holm giver en grundig introduktion til dansk kunst mellem 1900 og 1920 og fortæller, hvordan denne periode var med til at dansk kunst blev moderne.

Torsdag 7. november kl. 11.15-12.30
Portalfigur – Niels Larsen Stevns og de unge modernister v/ Mikael Viwel

Hvilken rolle spillede Niels Larsen Stevns for skredet af det ideelle i figurmaleriet i den tidlige, danske modernisme? Det var med forrygende og mytologiske kompositioner at den unge himmelstormer Oluf Hartmann sammen med den passionerede, ældre enspænder Stevns og dennes serie autoritative fortolkninger af temaer fra Det Ny Testamente lagde grundlaget.

Kom med, når dr. phil Mikael Wivel dykker ned i maleren Niels Larsen Stevns. Og hvordan kunstnere som Edvard Weie, Karl Isakson og Sigurd Swane foruden Jens Adolf Jerichau, Axel Salto og Vilhelm Lundstrøm også markerede sig selv med originalitet på området, hvis eftervirkninger kan ses hele vejen op gennem det 20. århundrede.  

Torsdag 14. november kl. 11.15-12.30
Sigurd Swane v/ Britta Tøndborg, Forskningschef Museum Vestsjælland 

Gør dig klar til farveeksperimenter og parisiske inspirationer. Forskningschef ved Museum Vestsjælland giver dig en indføring i en af de helt centrale kunstnere i dansk modernisme, Sigurd Swane. I 1907 tog han til Paris og blev inspireret af især de nye banebrydende eksperimenter med farven, som han fandt ved f.eks. Matisse og Derain.

Torsdag 21. november kl. 11.15-12.30 
Franciska Clausen v/ Mette Højsgaard, postdoc IKK

Medlem af den legendariske gruppe Cercle et Carré, avantgardistisk og intenst eksperimenterende. Hvem anden end Franciska Clausen kunne det være? Postdoc ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet Mette Højsgaard tager dig tæt på den eksperimenterende kunstner, der var en del af det internationale avantgardemiljø og bekendt med kunstnere som László Moholy-Nagy, Fernand Léger og Piet Mondrian.

Men hvilken betydning have hun i det internationale kunstmiljø, og hvordan hun blev modtaget, da hun i 1931 vendte hjem til Danmark? Hvordan positionerede hun sig i de forskellige kunstmiljøer?

Torsdag 28. november kl. 11.15-12.30
Kunstnerne omkring kunsttidsskriftet Klingen v/ Rune Finseth, Kunstformidler SMK

Kom med kunstformidler Rune Finseth fra SMK med på en tur tilbage til 1917, da den danske keramiker Axel Salto satte sig i spidsen for grundlæggelsen af kunsttidsskriftet Klingen.

Det var en mission om at forny dansk kunst og åbne op for nye internationale og moderne idéer, der drev værket, og kunsttidsskriftet blev en betydningsfuld stemme i den danske kunstdebat i årene efter første verdenskrig.