Arrangør Profil: International Theater Stockholm


Josh Lenn er art director på International Theater Stockholm (ITS), som specialiserer sig i improviseret teater. De optræder med improv shows hver uge, holder klasser for voksne, og laver firma events.

Vi sad ned med Josh for at høre mere omkring ITS og hvordan de bruger Billetto.


Hvad handler dine event om?

Vi har forestillinger her på stedet hver anden uge. Og vi har forstillinger andre steder også. Alt er fuldstændigt improviseret. Vi skaber alt lige her og nu, baseret på publikums spørgsmål. Det hele foregår på engelsk, så vi har et meget blandet publikum fra hele verden. Det gør det rigtigt sjovt. Vi er i Sverige, men der er en meget anti-svensk følelse til vores forestillinger og til vores events.

Hvordan fandt du Billetto?

Jeg var vært til et TEDx event, som jeg tror også bruger Billetto nu. Det var der jeg blev introduceret til Billetto og startede med at bruge det. Systemet var så nemt og bruger-venligt. Det var fedt endelig at have kontrol over hvordan man vil præsentere dine events.

Hvad brugte du før du startede med Billetto?

Nogle af de teatre vi arbejdede med tvang os til at bruge deres eget billetsystem. Så vi har brugt Ticketmaster og andre systemer. Og når du bruger dem tager det meget lang tid at lave nogle ændringer. Folk bliver nød til at forstå processen i løbet af vejen.

Hvad jeg elsker ved Billetto er at man bare kan gøre det selv. Hvis jeg vil genbruge et event, ændrer jeg bare et par småting, klikker på en knap og så er det klar! Det appellerer meget til os. Vi flytter meget rundt: vi er sjældent det samme sted. Men vi har en følgeskare, som vi gerne vil gøre større, så det er et super redskab for os.


Hvilken tjeneste synes du bedst om?

En af de mest hjælpsomme tjeneste er promo-koden. Vi har studenter som får specielle priser når de kommer og ser vores forestillinger. Nogen gange kommer de ind gratis, andre gange betaler de mindre. Du kan nemt tilføje en promo kode (eller flere) så du ved hvem der kommer fra hvilken. Du kan også have et promo-koder for en enkel gang.

F.eks, på nogle andre systemer, hvis du vil have en speciel pris, så må du have en hver gang, og du kan ikke ændre en promo kode. Så det er besværligt. Jeg synes promo koder er fede at give ud og det er sjovt. Det er også klart at folk bruger dem. Når du har fuld kontrol over dine promo koder, er det så meget bedre.

En anden ting jeg elsker er betalingssystemet: det popper bare op, stiller ingen spørgsmål. Det er pænt nemt.

Hvis du skulle anbefale Billetto til lign. arrangører, hvad ville du så sige?

Meget nem at bruge. Billetto er ekstremt bruger-venligt. Og du kan gøre det til helt dit eget, og det er super nice. Hvis du vil tilføje et specielt billede eller hvis du virkelig vil bygge din identitet, så gør dette redskab det meget nemt. Og jeg elsker at man rent faktisk kan starte en following på Billetto. Jeg synes det er specielt appellerende at folk kan like og få påmindelser. De ved hvordan ting sker. Og det er så nemt at genbruge events.

Hvordan promovere du dine events?

Vi laver en blandning af promovering for vores events. Selvfølgelig, de sociale medier er stort for os: Facebook, Instagram, Twitter (selvom vi ikke er så fremtrædende på den sidstnævnte).

Vi har gjort forskellige ting: Vi har hængt plakater op rundt i byen, og jeg tror det hjalp. Vi har lavet flyers. Vi har lavet postkort. Vi har en kalender med alle vores forårs events. Så det er en mangesidet tilgang vi har til reklame. Men den bedste ting er mund til mund metoden. Det er den vi sætter vores lid til, fordi vi har ikke store budgetter. Vi er jo bare et teater.

Hvordan vil du måle effekten af mund til mund metoden?

Det er svært at måle. Her er en ting vi måler: vi deler disse her "BBF kuponer" ud til slut af alle vores shows. Hvis du vil komme tilbage til næste gang og tage en ven med, så får du en 2-for-1 deal. Vi sporer disse, og vi har mange gengangere. Nu når det er improv, så er hvert show forskellig, selvom det rent teknisk set er det samme show. Så nogle mennesker kommer tilbage 6-7 gange og tager andre venner med dem. Det er svært at spore publikum. Specielt når de kommer fra så mange forskellige steder. Og du har ikke specielt meget lyst til at spørge alle i døren.

Men jeg tror stadigt på mund til mund metoden. Det er sådan du gør når du går i teatret, hvis ikke du er en kendt teater deltager. Du har brug for at have et godt produkt, og folk burde gå væk efter og sige "Du bliver nød til at se det her" til andre.

Så, i sidste ende, hjælper det os mest.


Lær mere om International Theater Stockholm og deres kommende events:

International Theater Stockholm