Maria Faust Machina + Laser Nun
Maria Faust Machina + Laser Nun
Sted
Dato
Beskrivelse
MARIA FAUST MACHINA
Den herboende 38-årige estiske komponist, saxofonist og orkesterleder Maria Faust har allerede sat bemærkelsesværdige musikalske spor der har sendt hende og hendes bands på rejser til koncertsale og musikfestivaler i store dele af verden.
Maria Faust er vokset op under det kommunistiske styre i Estland, hun er til dels klassisk uddannet, men sammenligner gerne sin musikskole med en “kaserne for børnesoldater”. På konservatoriet følte hun heller ikke, der var plads til hende. Mozart skulle lyde som Mozart, Bach som Bach og hun mistede passionen for klassisk musik. I Tallinn fik jazzen og improvisationsmusikken tag i hende, men for at komme videre måtte hun ud af landet og med hjælp fra Det Danske Kulturinstitut kom Maria Faust til Syddansk Musikkonservatorium. Hun passede heller ikke ind i jazzens verden. ”Jeg er et barn af kommunismen! Jeg swingede ikke. Jeg marcherede! Så jeg prøvede endelig bare at være tro mod mig selv. Det var et valg, jeg traf”. Og det er en overbevisning hun stædigt har holdt fast i.
Maria Faust spiller og komponerer ikke efter bogen og har ingen interesse i at gøre det. Hendes store gennembrud, det meget personlige album SACRUM FACERE (Latin: menneskeofring) dokumenterer påstanden. Det er et album, som har hentet sin inspiration fra opvæksten ved den russisk-estiske grænse, hvor efterkommere af deporterede ortodokse russere stadig lever. Her har hun indsamlet vuggeviser, arbejdssange og sørgehymner, et materiale hun siden kombinerede med klassisk musik og fri improvisation. Albummet fik en ualmindelig positiv modtagelse, hvad der udløste to Danish Music Awards Jazz i 2014 (“Årets komponist” og “Årets cross-over udgivelse”).
I begyndelsen af 2016 drog Maria sammen med den danske sanger og komponist Kira Skov til Estland og fandt et område, hvor tiden syntes at være gået i stå. Det stod ikke skrevet i nogen musikalsk manual, at de sammen i en forladt russisk-ortodoks kirke uden elektricitet og vand skulle indspille deres fælles spirituelt orienterede storværk, IN THE BEGINNING, som bl.a. Berlingske gav seks stjerner og kaldte ”et enestående værk af stor sakral skønhed… De indspilninger, som Skov og Faust er kommet hjem med, er ganske enkelt formidable.” I skrivende stund er udgivelsen nomineret til 3 Danish Music Awards som Årets jazzudgivelse, Årets vokaludgivelse og Årets komponist.
Og netop kompromisløsheden er kendetegnende for Maria Faust og den musik hun skriver til sine projekter med ensembler, der udforsker usædvanlige instrumentsammensætninger og teknikker. Hun udvider konstant sit spektrum og hendes nye projekt, MACHINA, består hovedsageligt af noteret materiale og er et fordomsfrit miks af de traditionelle musikformer, kompositionsmusik, jazz og soundscapes. I et slags uopdaget musikalsk sprog forløser hun sine originale kompositoriske ideer, et kammermusikalsk univers uden trommer, men med horn, to basser, cello og piano, og det hele i et fascinerende samspil med skerbådenes tøffende motorer på vej gennem tågen, knirkende gamle rustne skrog, havbrise og havfugle.
MACHINA tager, ligesom Maria Fausts tidligere udgivelser, udgangs- punkt i, hvad hun selv beskriver som ”hukommelsesnedslag”. Som redskaber henter hun inspiration i minderne og i det ubevidste. Maria Faust fortæller at hun opfatter ”vandet som symbol på en naturlig og uforudsigelig kraft af undertrykte følelser som vrede og sorg” og hun stiller spørgsmål til, ”hvorfor vi skal undertrykke disse emotioner, mens vi fremhæver, for eksempel, lykke”.
Maria Faust (alto sax)
Ned Ferm (tenor sax)
Ida Nørholm (cello)
Jacob Anderskov (piano)
Nils Bo Davidsen
Adam Pultz Melbye (double bass)
—
LASER NUN – TRANSCENDENS
“Transcendens” er titlen på et nyt værk, som Anders Vestergaard og Lars Bech Pilgaard har skrevet specifikt til kirkerummet i Eliaskirken på Vesterbro. De har i flere år under navnet Laser Nun samarbejdet om at skabe en art spirituel kunstmusik i grænselandet mellem noise og jazz via forskellige hjemmebyggede feedback-systemer, trommer og guitar, og søger nu at transcendere deres egen og koncertrummets sædvanlige form.
Målet er at skabe en rumlig koncertinstallation hvor trommernes og guitarens ekspressive samspil danner grobund for vildtvoksende feedbackzoner som lytteren fysisk kan træde ind i, og som kan sprænge den gængse oplevelse af kirkerummet. Det bliver et værk af ikke-religiøs, men ceremoniel og spirituel karakter og en i særdeleshed fysisk koncertoplevelse hvor hele kirkerummet udsættes for stærk resonans og dermed forandres.
Værket komponeres for trommer, guitar og elektronik som sendes ud i forskellige feedbackzoner bestående af guitarforstærkere, højttalere og mikrofoner, som bliver placeret rundt i rummet, og som hver især kommer til at have sin egen klanglige karakter; dybe basdroner, overtone-feeds, tromme-resonans etc. Til sammen danner det lydoplevelse hvor vibrationerne med stor kraft strækkes og vrides rundt i kirken. En slags kropslig lydceremoni.
Lars Bech Pilgaard (guitar)
Anders Vestergaard (trommer)
Arrangør
Loco er en klub for jazz og anden eksperimentalmusik. Foreningen blev skabt af et konglomerat af udøvende musikere og spillestedsløse arrangører i København i 2001. Dengang var ønsket at give støtte til de klubber og de ildsjæle, som kæmper for deres spillesteder uden at gå kunstnerisk på kompromis. Dette er stadig målsætningen. Foreningen ser det som en vigtig forudsætning for jazzens udvikling i DK, at yngre og eksperimenterende aktører gives rum og lejlighed til at præsentere dem selv for et større publikum.
Loco har gennem årene taget initiativ til at lave såkaldte ’totalarrangementer’, hovedsageligt i forbindelse med foreningens virke i Stengade 30, men også i Råhuset ved Kulturstaldene og på m/s Stubnitz i Københavns Havn. Til denne type arrangementer er der blevet eksperimenteret med samtidige og overlabbende events og med forløb af tværkunstneriske koncerter. Dette kunne eksempelvis betyde, at man i forbindelse med en eksperimenterende jazzkoncert risikerede undervejs at støde ind i en lyrikoplæsning med en gruppe lokumspoeter, en 20 minutters punkkoncert eller en forfatter i færd med at levere rablende fortællinger om hyper-modernitetens genvordigheder. Og en tur på 1. sal kunne føre til spontankoncert med en dogmegruppe eller konfrontativ oplæsning af et digterkorps.
Loco leverer indblikket i den kreative yderfløj af den københavnske jazz- og improscene.
——————————————————————-
Loco description from Allaboutjazz:
In recent years, Jazz Club Loco has been an important player in the development of the new Danish avant-garde that has also been propelled by the label ILK. Loco has become famous for its adventurous concerts held at different venues and its series of superb records. Thus, Loco is both arranging concerts and releasing records that avoids the well-trodden road of the mainstream. Among the essential names promoted by Loco are Yak, Bugpowder, Moskus and the surrealistic musical collective yoyo oyoy whose activities include the bands Slütspürt, Kirsten Ketsjer og Fjernsyn Fjernsyn. What unites all these different names is a will to experiment with genres and create new improvised music. Rock musicians meet up with jazzers, concept artists, composers and electronic wizards to make music filled with energy and passion.
It is a spirit of looseness, seriousness and anarchistic madness that makes Loco compelling (…) It might be said that to Loco jazz is the new punk.
Lokale
Eliaskirken, Vesterbrogade 49, 1620 København
Hjelp - FAQ
-
Jeg har ikke mottatt billetten min på e-post. Hva gjør jeg?
Først bør du sjekke reklame og søppelpost på din e-post. Billettene dine ble sendt som et vedlegg og kan ha blitt sortert som reklame hos noen e-posttjenester. Du kan også finne billettene dine på Billetto-kontoen din, som du har tilgang til i nettleseren eller i Billettos app. Les mer her dersom du trenger hjelp.
-
Jeg vil kansellere billetten min og få refusjon. Hva gjør jeg?
Det er eventarrangøren som kan godkjenne refusjoner, og du bør ta kontakt med eventarrangøren for å diskutere hvilke alternativer som er tilgjengelig for deg. Du kommer i kontakt med arrangøren ved å svare på e-posten med ordrebekreftelsen eller ved å bruke skjemaet "Kontakt arrangøren" på arrangørens profil. Les mer her dersom du trenger hjelp.
-
Jeg har registrert meg på en venteliste. Hva skjer nå?
Hvis flere billetter bli tilgjengelig, får du beskjed (på e-post) sammen med andre som også har registrert seg på listen. Her følger vi prinsippet "førstemann til mølla". For mer informasjon, klikk her.
-
Hvor finner jeg lenkene til netteventer?
Sjekk siden eller e-posten med ordrebekreftelsen din. Vanligvis har arrangøren av eventet inkludert informasjon i ordrebekreftelsen, som sendes på e-post, eller så sender de gjerne en oppfølging på e-post med lenke til netteventet. Det kan også være lurt å lese eventets beskrivelse på Billetto, hvor eventets arrangør beskriver hvordan du deltar på netteventet. For mer informasjon, klikk her.
-
Hva er avbestillingsbeskyttelse, og hvorfor trenger jeg det?
Med avbestillingsbeskyttelse har du rett til å kreve refusjon dersom det skulle oppstå uforventede eller uunngåelige omstendinger som kan komme i veien for din deltakelse på et event. For mer informasjon, klikk her.
Maria Faust Machina + Laser Nun
Fra 120,00 DKK