1959: Amerikanisering - Da Coca-Cola kom til Danmark
1959: Amerikanisering - Da Coca-Cola kom til Danmark
Fra DKK 75,00
Sted
Dato
Beskrivelse
Foredrag v. Nils Arne Sørensen, Syddansk Universitet
Den kolde krig handlede ikke kun om kaprustning og atombomber. Det var også en konflikt mellem to forskellige politiske og økonomiske systemer og derfor også en kamp om ”hjerner og hjerter”, hvor parterne søgte at skaffe sympati og støtte, ikke blot hos andre landes regeringer, men også deres befolkninger.
Når USA i Danmark – og mange andre steder i verden – vandt den kolde krigs kamp om ”hjerner og hjerter” skyldtes det først og fremmest, at mangt og meget i USA for mange fremstod som attraktivt – som en fremtid, man gerne selv ville have del i. Det gjaldt det amerikanske forbrugersamfund med biler, drømmekøkkener og meget andet tiltrækkende. Det gjaldt den amerikanske populærkultur med film fra Hollywood, jazz, musicals, rockmusik, tegneserier og meget andet. Det gjaldt det amerikanske erhvervsliv, hvor man i USA så forbilleder på, hvordan man kunne både organisere, producere og sælge sine varer, hvad enten man lavede elmotorer eller solgte købmandsvarer.
Den amerikanske regering havde i årene efter 1945 kastet sig ud i et omfattende kulturelt diplomati, der omfattede bl.a. støtte til udgivelser, koncerter, udstillinger om den amerikanske livsstil og store udvekslingsprogrammer for studerende og forskere. Det storstilede økonomiske hjælpeprogram til Europa, Marshall Planen, der blev lanceret i 1947, skal også forstås i dette lys. Disse programmer var også vigtige forudsætninger for den amerikanske sejrsgang i de vesteuropæiske lande.
Alt dette, som ofte sammenfattes under overskriften amerikanisering, havde rødder, der gik tilbage til slutningen af 1800-tallet, men det var på den anden side ikke nogen tilfældighed, at amerikaniseringen på mange måder oplevede sin guldalder i den kolde krigs epoke. Foredraget vil fortælle hovedtræk af amerikaniseringens Danmarkshistorie med hovedvægt på årtierne efter 1945.
Mellem Kreml og Coca-Cola – nedslag i den Kolde Krigs historie
Roskilde Museum sætter i 2019 spot på en af de største og mest komplicerede internationale konflikter i nyere tid med et arrangementsprogram om den Kolde Krig. Vi slår ned på hvert årti i den Kolde Krigs historie og markerer de vigtigste mærke-år. Her er plads til både de små historier fra hverdagen og de store, politiske konflikter. Til vores historier – og til jeres historier.
Arrangør
Lokation
Roskilde Museum Roskilde Museum, Sankt Ols Stræde 3, 4000 Roskilde
FAQ
-
Jeg har ikke modtaget min billet via e-mail. Hvad skal jeg gøre?
Det første du skal gøre, er at tjekke spam, uønsket post samt reklame mappen, da vi desværre nogle gange smide derhen. Det skyldes dine billetter er sendt som vedhæftet fil og det kan betrægtes som spam af nogle systemer. Alternativt kan du altid finde dine billetter ved at logge ind på din Billetto konto, som du kan tilgå via vores app eller browser. For mere hjælp, læs her .
-
Jeg ønsker at annullere min billet og modtage en refusion. Hvad skal jeg gøre?
De fleste billetter kan desværre ikke altid refunderes. Men du er altid velkommen til at kontakte arrangøren direkte, for at se om de er villige til at acceptere din forespørgsel om en refundering. Du kan kontakte arrangøren ved at klikke på arrangør og dernæst kontakt eller besvare din ordrebekræftelse. For mere hjælp, læs her .
-
Jeg har skrevet mig på ventelisten, hvad sker der nu?
Hvis flere billetter bliver tilgængelige, vil du få besked (via e-mail) sammen med de andre som er tilmeldt ventelisten. Det er efter først-til-mølle-princippet. For mere information, læs her .
-
Hvor finder jeg linket til et online event?
På ordrebekræftelsessiden ved genenmført køb eller på ordrebekræftelsen sendt til dig på mail. Normalt vil arrangøren af eventet oplyse dig om dette i din ordrebekræftelses email, som du modtager fra os, eller efter ordren er booket sende dig en email med de informationer du skal bruge. Du kan også læse event beskrivelsen, da de kan have oplyst det der, hvordan du får adgang til eventet. For mere information, læs her .
-
Hvad er en billetforsikring, og hvorfor skulle jeg have brug for det?
Med billetforsikringen har du mulighed for at modtage en refusion, ved nogle uforudsete hændelser gennem ERV. For mere information, læs her .
1959: Amerikanisering - Da Coca-Cola kom til Danmark
Fra DKK 75,00