“Hvis du virkelig forstår, hvordan marketing fungerer i dag, så ved du, at der ikke er noget, der hedder seks måneders kampagne; Der er kun 365-dages kampagnen, hvor du producerer nyt indhold dagligt.”
― Gary Vaynerchuk, Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy World
Marketing er det mystiske koncept, der får folk til at møde op til din begivenhed. Eller det er faktisk ikke så mystisk, når det er delt op i mindre opgaver.
I denne artikel gennemgår vi nogle tips til, hvordan du opretter en solid marketingstrategi for events.
Vi ser på …
- Målgrupper
- Eventhjemmesider
- indhold på sociale medier
- Influencers på sociale medier
- Potentielle eventsponsorer
- Mailingliste
- Pressemeddelelser
…og meget mere!
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Kend din målgruppe (og hvor de hænger ud)
Marketing handler om at nå ud til folk. Men før man kan nå ud til nogen, skal du vide, hvem de er, og hvor de går hen.
Med andre ord skal du identificere din målgruppe. Jo mere specifikke du kan blive, desto bedre.
Men til at starte med skal du forsøge at etablere deres …
- Alder
- Køn
- Industri
- Personlige interesser
- Foretrukne sociale medier
- Motivation for deltagelse
Fokusér din marketingindsats på de kanaler, som målgruppen bruger. Hvis de læser magasiner online og går på SnapChat, bør du ikke markedsføre via email og LinkedIn.
Tjek indsigt fra de sociale medier
Brug indsigter fra sociale medier til at hjælpe dig med at indsamle de data, du har brug for til at indsnævre din målgruppe. Platforme som Facebook, Linkedin, og Twitter giver dig alt dataindsigt og alle analyser.
Skab en kundepersona
Lav en kundepersona, når du har samlet oplysninger om dit publikum. Giv dem et sjovt navn og tænk på dem, hver gang du træffer en marketingbeslutning.
2. Opret en eventhjemmeside og konti på sociale medier
Du bør registrere et domænenavn for din eventhjemmeside så hurtigt som muligt. Opret også konti på de sociale medier, så ingen andre tager dit navn foran næsen på dig.
Brug disse kanaler til at offentliggøre indhold omkring dit event og fang folks interesse tidligt. Dit eventindhold vil lægges på din hjemmesideblog og profiler på de sociale medier.
3. Skriv eventblog og gæsteblog
Start med at skrive blogindlæg vedrørende dit event. Hvis det er en konference, så snak om branchen du er i. Hvis det er en musikfestival, skriv om de kunstnere, du får til at spille.
Du bør også prøve at gæsteblogge på andre hjemmesider, så du kan nå ud til nye målgrupper. Nogle vil kræve betaling for det, mens andre vil være glade, hvis du bare returnerer tjenesten.
4. Planlæg indhold for sociale medier
Lær, hvilken slags indhold fungerer på de sociale medieplatforme, du går efter. Brug værktøjer som Canva til at sikre, at billederne har de rigtige dimensioner.
Hootsuite og Buffer er gode til planlægning af indhold på forhånd. Husk at engagere dig med dit onlinepublikum ved at bruge kald til handling (call to actions) og besvare kommentarer.
Annoncer på de sociale medier giver stadig det bedste udbytte for pengene. Invester lidt tid i at uddanne dig selv om, hvordan betalt promovering fungerer på sociale medier.
5. Opret en mailingliste og send opdateringer
E-mails til events er stadig et værdifuldt marketingværktøj. De har en gennemsnitlig åbningsrate på mindst 20%. hvilket er gode nyheder for dig.
Du bør begynde at oprette en mailingliste så hurtigt som muligt. Brug en hjemmeside som MailChimp til at holde styr på abonnenter og til hurtigt at designe e-mailkampagner.
6. Find eventsponsorer
Eventsponsorering er en fantastisk måde at forøge dit marketingbudget. En del af din markedsføringsstrategi for events bør være at lave en værdiproposition til andre virksomheder.
Forsøg at få sponsorer om bord så tidligt som muligt. Men giv ikke op, hvis de ikke bider på med det samme. Nogle virksomheder vil holde øje med dine fremskridt, før de overvejer at sponsorere dit event.
7. Ræk ud til influencers
Influencers på sociale medier er en ekstremt vigtigt i markedsføring. De er trendsættere, der kan hjælpe eller ødelægge din markedsføringsstrategi for events.
Fyre Festival var et perfekt eksempel på, hvor stærk influencer marketing kan være. Det var desværre også et perfekt eksempel på forfærdelig eventplanlægning.
8. Udsend pressemeddelelser om event
Pressemeddelelser bruges stadig, selvom de nu betragtes som en smule gammeldags.
Hvis din målgruppe læser bestemte blade eller magasiner, kan det være klogt at sende en event-pressemeddelelse.
De fleste blade eller magasiner vil også have en tilsvarende hjemmeside. Hvis din pressemeddelelse bliver lagt op, har du også et link til dit websted fra en troværdig kilde.
For at skrive en god pressemeddelelse, skal du gerne …
- Skrive en personlig e-mail til bladet eller magasinet
- Finde på en spændende historie om dit event
- Komme med en liste over alle praktiske detaljer (dato, placering osv.)
- Medtage links til dit websted og sociale medier
- Vedhæfte nogle billeder eller links til din promo-video
Blade og andre publikationer får masser af e-mail, så gør det så nemt som muligt for dem til at forstå din pressemeddelelse.
Læs mere: Sådan skriver du en pressemeddelelse til et event.
9. Tilbyd early-bird rabat
Du bør tilbyde early bird-billetter, så snart du er sikker på, at eventet vil finde sted. Det vil hjælpe dig med at sikre finansiering til din begivenhed tidligt.
Eventbilletter går typisk op i pris, jo tættere du kommer på den faktiske dato:
- Super-early bird: 6 måneder før arrangementet, 20% rabat.
- Early-bird: 3 måneder før arrangementet, 10% rabat.
- Standard: 1 måned før arrangementet, ingen rabat.
Brug dine e-mailkampagner og indhold på sociale medier til at minde folk om disse tilbud. Det vil bidrage til en følelse af uopnåelighed og FOMO (frygten af at gå glip af noget).
10. Brug dine tidligere gæster som fortalere
Influencers er ikke det eneste folk, du kan rekruttere som fortalere for dit event. Hvis du har arrangeret et lignende event tidligere, så få henvisninger fra dine gæster.
Husk, at alle er forbundet med en hinanden. Og det er meget sandsynligt, at deres venner er interesserede i de samme typer begivenheder.
Læs mere: Dine gæster er dine bedste fortalere: 8 tips til at få dem i gang.
11. Definer dine målsætninger for succes
Før du gør noget af ovenstående, er det vigtigt at definere dine kriterier for succes. Med andre ord skal du beslutte, hvor mange mennesker du vil nå ud til og for hvor mange penge.
Du kan tjekke eksisterende statistikker for e-mailåbningsraten og engagement på sociale medier. Det vil hjælpe dig med at forstå, hvorvidt din nuværende tilgang virker eller ej.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Sæt det hele sammen
Når du først kender til alt, hvad du behøver at gøre, er det på tide at kortlægge din markedsføringsstrategi for eventet. De tips, vi har dækket her, er i nogenlunde kronologisk rækkefølge.
Men hvad der virker for nogle, virker måske ikke for andre.
Måske kender du allerede nogle influencers på de sociale medier. Det kan være en god ide at række ud til dem, før du bekymrer dig om e-mails og gæsteblogs.
Lav en tidslinje for de opgaver, der udgør din eventmarkedsføringsstrategi. Download en skabelon med en tidslinje til event marketing og brug den til at skabe en ramme.
Held og lykke med dit event. Lad os vide, hvordan det går i kommentarerne nedenfor!
Skriv et svar