Deltagelse i en musikevent er ofte en af de ting, folk elsker at gøre i løbet af sommeren. Men da billetudgifter til større festivaler er stigende, er der en stor del af fansene, der ikke kan deltage.
I stedet vælger de at deltage i mindre events med lokale entertainere og (normalt) billigere mad og drikke.
Overvejer du at planlægge din egen musikevent? Tjek vores tidligere blogindlæg for et par ideer til, hvordan man planlægger en med succes. Når du har planlagt eventet, er her et par tips til styring af musikevents for at sikre, at det hele kører så glat som muligt.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Tænk på markedsføring før, under og efter
Planlægning af en musikevent kan være en meget stressende og trættende ting til tider. Du vil sikre dig, at al den indsats, du har lagt i det, har været det værd. Der er ingen bedre måde at gøre dette på end gennem effektiv markedsføring – og det er før, under og efter eventet har fundet sted.
Før
Før eventet skal du holde dine deltagere spændte på at deltage. Dette betyder regelmæssigt opdatering med meddelelser om, hvem der spiller og relaterede oplysninger. Ligeledes vil du også gerne tiltrække flere mennesker, der skal komme til begivenheden. Opdateringer og nyt indhold via sociale medier er en god måde at engagerer sig med et bredt publikum.
Under
Under selve event skal du filme så meget du kan: publikums reaktioner, liveoptagelser af de deltagende kunstnere og fantastiske billeder og videoer fra selve lokalet. Du kan endda leje en lift eller stilladstårn for at få disse billeder fra høje vinkel og fantastiske optagelser, som du ofte ser i film og på tv.
Du skal også tænke på “Instagrammability” af din event. Opret områder på stedet, hvor deltagere kan tage og sende fotos. Eller kom med et Snapchat-filter og eventhashtag, som dine gæster kan dele.
Efter
Hvis du laver et mindre katalog med ovenstående filmuddrag, kan det virkelig hjælpe marketing for fremtidige events. Dette skyldes, at det giver deltagerne indhold at dele, hvilket vil give din begivenhed eller din hjemmeside større eksponering.
2. Hold dit kulstofaftryk nede
Klimaændringer er ingen hemmelighed. Atmosfærisk kuldioxid stiger, havniveauet stiger, og iskapper smelter. Mange mennesker bliver mere og mere opmærksomme på deres kulstofaftryk og vil gerne redde planeten.
Så hvorfor ikke gøre det samme med dit event? Implementer en række miljøvenlige teknikker, der holder din begivenheds kulstofaftryk så lavt som muligt. Her er et par ideer til at komme i gang:
Bliv billetløs
Design en eventapp, som dine gæster skal bruge, så de ikke behøver at bekymre sig om at udskrive deres billetter på forhånd. Dette sparer dig og dine gæster både tid og penge.
Brug bionedbrydelige kopper
Det er ingen hemmelighed, at der ofte er meget drikke involveret i musikevents. Ved at bruge bionedbrydelige kopper kan du sikre dig, at du og dine gæster gør din smule for at beskytte planeten. Berusede gæster er også mindre tilbøjelige til at gå virkelig langt for at finde den nærmeste skraldespand, så sørg for, at dit sted har masser til rådighed.
Ansæt lokale madvogne
Ansættelse af lokale madvogne holder transportomkostningerne nede, hvilket vil have stor indflydelse på din events kulstofaftryk. Hvis disse madvogne også bruger lokale produkter, hjælper du også den lokale økonomi.
Hold dig til energieffektiv belysning
Musikevents har en tendens til at have meget belysning – fra små lys i teltene til scenebelysning. Ved at bruge energieffektive lyspærer og solcelledrevne belysningsmuligheder gør du din smule for planeten og sparer også penge på elregninger.
3. Organiser dine musikere
En musikevent er ofte kun så god som dens musikere, så det er vigtigt få fat i en god line-up. Og ikke bare det, men du skal også planlægge den rækkefølge, som dine musikere går på i. Du vil fx ikke have en mild akustisk sangskriver, der skal spille en livlig lørdag aften. I stedet vil du have et band med meget højere energi eller en DJ.
Hvordan du organiserer musikerne er meget lettere sagt end gjort, da der er meget at tænke på. Management af musikevents er ikke nogen let opgave.
Sæt dig selv i dine gæsters sko og tænk på den rækkefølge, du gerne vil have, at dine musikere spiller i. Sørg også for at have tid nok til opsætning, lydchecks og pauser til de deltagende musikere mellem forestillingerne. Ingen kunstnere kan lide at lade sig skynde på.
Hvis du kæmper for at finde musikere til din event (eller du har nogen, der melder fra i sidste øjeblik), skal du bruge følgende websteder til hjælp:
Især Reverb Nation har et lokationsbaseret filter, der gør det let at finde og kontakte musikere i dit område.
4. Brug udstyr af god kvalitet
Det er super fint at have den perfekte opsætning til din event. Men uden det rigtige udstyr kunne det hele gå utroligt galt. Du er nødt til at tænke over størrelsen på dit sted og implementere opsætningen af talere, der passer til.
Tilsvarende skal du sikre dig, at du har nok mikrofoner, kabler og andet lydudstyr af god kvalitet. Du vil gerne have, at alle dine gæster skal kunne høre musikerne, hvad enten de står helt oppe foran scenen eller helt nede bagved.
Selvom de fleste musikere tager deres egne instrumenter og udstyr med, er det ofte en god ide at have dit eget generelle tilbehør til musikfremstilling som en backup i tilfælde af en nødsituation. Et lille lager af guitarstrenge, stropper, trommestikker, capoer eller plektre kan fx være en stor hjælp for musikere at kunne regne med.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Held og lykke!
Vi håber, at disse tips til håndtering af musikevents gav dig noget at overveje, når du planlægger din begivenhed. Hvis du har erfaring med at arrangere musikbegivenheder, er du velkommen til at dele dine egne tip med os i kommentarerne.
Forfatter: Dakota Murphey laver indhold til et lille udvalg af hjemmesider om eventindustrien, herunder Billetto.
Skriv et svar