YouTube er kongen af videosider på internettet. Det var en af de første mainstream-platforme, der gjorde det muligt for brugerne at oprette livestreams.
Hvis du vil sende din begivenhed, skal du vide, hvordan du kan livestreame en begivenhed på YouTube. Det er her, vi kommer ind i billedet som dine betroede rådgivere.
I denne vejledning dækker vi …
- Hvordan du forbereder dig på din YouTube-livestream
- Hvordan du får din YouTube-konto bekræftet
- Hvor du aktiverer livestreaming på din konto
- Hvordan en encoder hentes og opsættes
- Hvilke detaljer du skal tilføje til din video
- Hvilke ekstra funktioner du har til rådighed
- Hvordan du tjener penge fra din livestream
- Hvad skal du gøre, når du er live
- Hvad skal du gøre, når din livestream er afsluttet
Klar? Lys, kamera, action!
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
1. Gør din opsætning klar
Det første skridt til livestreaming på YouTube er at sikre, at du har alt, hvad du behøver. Det betyder et kamera, en mikrofon og en internetforbindelse.
Hvis du hyrer et sted til din begivenhed, skal du sørge for, at de har en god WiFi-forbindelse. Uden det bliver dine optagelser pixelerede og kan endda ryge ud.
2. Annoncer din YouTube-livestream
Din livestream skal være en integreret del af din strategi for eventmarketing. Sørg for at fortælle alle dine sociale medie-tilhængere om din kommende streaming.
Det er en god ide at vente med livestream-promovering, indtil din begivenhed er fuldt booket. Du vil ikke have folk til at springe den faktiske begivenhed over for at se den hjemme i stedet.
3. Bekræft din konto
Du skal bekræfte din YouTube-konto, før du kan streame live. Du skal angive et telefonnummer, hvor du modtager en tekstbesked med din bekræftelseskode.
Når du er blevet bekræftet, kan du uploade videoer længere end 15 minutter. Du kan også livestreame din begivenhed.
4. Aktivér livestreaming
Det næste trin er at aktivere livestreaming på din YouTube-kanal. For at gøre det, skal du gå til Creator Studio-værktøjer, hvis du bruger en stationær computer.
Hvis du bruger en mobil enhed, skal du klikke på kameraknappen. Du skal give YouTube-appen tilladelse til at få adgang til dit kamera og din mikrofon.
5. Opret en livestreaming-encoder
YouTube kræver, at du installerer software til tredjeparts encoder software for at kunne livestreame. Den encoder du har brug for, afhænger af, hvordan du livestreamer dit arrangement.
6. Tilføj livestream-detaljer
Når du har konfigureret din encoder, er det tid til at arbejde på den faktiske streaming. Du bør give din livestream en god titel, der får fat på seernes opmærksomhed.
Du skal også inkludere alle relevante detaljer i videobeskrivelsen. Skriv, hvad arrangementet handler om, hvor det foregår, og hvad der skal ske.
Under beskrivelsesboksen ser du en rullemenu til kategori og en til beskyttelse af persondata (som vi dækker i punkt 8 nedenfor). Vælg den mest passende kategori til din livestreaming-begivenhed.
Du bør også tilføje et tilpasset miniaturebillede til din livestreaming, før du går live. Det vil gøre det mere professionelt og tiltrækkende for seerne.
Til sidst vil du kunne se din encoder-opsætning nederst. Du kan se serveradressen og streaming-navnet.
Bemærk: Enhver med dit streamnavn kan sende fra din YouTube-kanal. Giv det ikke ud til nogen.
7. Opsætning af yderligere funktioner (valgfrit)
Der er et par ekstra funktioner, du kan drage fordel af, når du livestreamer på YouTube.
Aktiver lav latenstid
Når du streamer direkte, kan der være en forsinkelse mellem begivenheden og udsendelsen. Det påvirker også livestream-chat.
Hvis du vil interagere med dine seere i realtid, skal du aktivere Low Latency. Det vil reducere forsinkelsen, men kan øge buffertiden for dine seere.
Aktiver indtægtsgenereringsmuligheder
Du kan tjene penge fra din YouTube-livestream. Ja, du læste korrekt. Der er flere måder, du kan booste dit begivenhedsbudget.
- YouTube-annoncer: udvalgte annoncer vises før og under din livestream.
- SuperChat: seerne kan betale dig for at pinne deres kommentarer øverst i chatstreamen.
- Kanalmedlemskab: seere kan blive medlemmer af din kanal for et mindre gebyr.
- YouTube Premium: du kan lave og streame Premium-indhold til betalende abonnenter.
- Varer: du har også mulighed for at sælge dine egne event merchandise på YouTube.
Bemærk: For at tjene penge på dine videoer skal du blive en YouTube Partner.
Aktivér delingsindstillinger
Til sidst har du muligheden for at dele din livestream med dine andre sociale medier. Det er en fantastisk måde at øge antallet af visninger, du får.
8. Lav et forsøg
Du er klar og parat, men måske skal du først lave et forsøg. Mange ting kan gå galt med en livestream, så det er rart at prøve det først i et kontrolleret miljø.
Gå til “Live Streaming”, og klik derefter på “Stream Now”. Under privatlivsindstillinger kan du indstille din livestream til privat eller hemmelig, så ingen andre ser det.
9. Gå live!
Du er nu officielt klar til at sende til verden. For at starte din livestream skal du starte din encoder.
10. Engager dig med dine seere
At gå live er kun halvdelen af kampen. Nu hvor du er midt i en udsendelse, skal du engagere dig med dine seere.
Opmuntr dem til at fortælle dig, hvad de synes i kommentarerne. Stil dem spørgsmål og få dem til at svare. På samme måde kan de have spørgsmål til dig.
Der vil forhåbentlig være mange kommentarer, der kommer ind. Sørg for, at du har alle klar til at reagere på dem.
Hvis du har SuperChat aktiveret, vil du også se sponsorerede kommentarer øverst. Du bør prioritere disse kommentarer – folk betalte for dem trods alt.
Når din livestream er ved at være slut, så husk at logge af ordentligt. Tak dine seere og fortæl dem, at de skal abonnere på din kanal for mere fantastisk indhold.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Hvad sker der nu?
Nu hvor du er færdig med livestreaming, kan du slappe af … ikke?
Forkert.
Der er masser af ting, du kan gøre for at få mest muligt ud af din YouTube-livestream. Du kan dele den op i mindre segmenter og sende det til dine andre sociale medier.
Spred ordet om din begivenhed vidt og bredt, så du får maksimal eksponering … og flere gæster til dit event.
Glædelig livestreaming!
Skriv et svar