Hvordan man styrer menneskemængder ved events afhænger stort set af mængden. Visse menneskemængder er tilforladelige. Andre kan lide at fest hårdt. Så hårdt at de ødelægger ting.
Det kan være vanskeligt at forberede sig på det uvisse. Men med de rigtige crowd management-strategier kan du alligevel reducere risikoen for, at din event ender som en dårlig oplevelse.
I denne guide går vi igennem …
- Hvilke events har brug for crowd management
- Hvorfor det er så vigtigt
- Tip til, hvordan man styrer menneskemængder ved events
- Guider, apps og firmaer, der kan hjælpe dig
Tid til at lægge en solid plan for eventhåndtering, så du er forberedt på alt.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Hvilke events skal man tænke over crowd management til?
Håndtering af større menneskemængder bliver typisk kun relevant, når din event tiltrækker en stor flok. Hvis du planlægger en lille sammenkomst med familie og venner, er det ikke noget problem at styre mængden.
Men når du begynder at organisere disse typer af større events, bliver det mere relevant:
- Musikkoncerter og festivaler
- Sportsbegivenheder og turneringer
- Internationale forretningskonferencer
Hvorfor er styring af større menneskemængder vigtig?
Folk opfører sig anderledes, når de er en del af en stor skare af ansigtsløse individer. Stærke følelser som glæde, vrede og spænding kan hurtigt sprede sig og blive farlige.
Manglende styring af menneskemængden kan føre til ødelæggelse af ejendom, personskade og generel hooliganisme. Læs denne omfattende liste over katastrofer, der involverer større menneskemængder, for at se, hvor dårligt tingene kan gå.
Tips til effektiv crowd management ved events
Som du kan se, kan menneskemængder være farlige, medmindre de styres korrekt. Så lad os dykke ned i nogle crowd management-strategier, der kan hjælpe dig med at undgå en katastrofe under dit event.
1. Kend dit publikum
Fodboldkampe og heavy metal-festivaler vil have lidt mere action end akademiske konferencer og messer. Ved, hvem dine deltagere er, og hvordan de opfører sig i en menneskemængde.
2. Planlæg på forhånd
Hvordan du håndterer menneskemængder til dit event skal være en del af din eventplanlægningsproces. Når du har valgt et sted, kan du begynde at tænke over, hvordan folk bevæger sig rundt.
3. Informer relevante parter
Når du først har en idé om, hvem, hvornår og hvor, kan du begynde at kontakte alle, der vil blive påvirket af din event og har brug for at vide, hvilken slags menneskemængde man kan forvente.
Sørg for at kontakte følgende:
- Beredskabstjenester
- Evententreprenører
- Lokale myndigheder
- Virksomheder i nabolande
- Håndtering af sted
De kan hjælpe dig med at finde ud af det praktiske ved styring af større menneskemængder, da de sandsynligvis har erfaring med lignende events fra før i tiden.
4. Foretag en risikovurdering
Risikovurderinger for sundhed og sikkerhed på dit event er en vigtig del af planlægningen af din crowd management-strategi. Identificer potentielle farer, og planlæg, hvordan man holder folk væk fra dem.
5. Hav en nødplan
Ting kan gå galt, uanset hvor omhyggeligt du har planlagt din event. Derfor skal du altid have en beredskabsplan klar til, hvis det skulle ske.
Du skal have en plan for nogle af disse mulige værste scenarier:
- Vejret skifter pludselig
- Ild går i brandfarlige genstande
- En kamp udbryder mellem deltagerne
- Nogen bliver fanget i at stjæle
- Alle panikker og folk tramper på hinanden
Find ud af den bedste måde at styre disse situationer på, så du ikke mister kontrollen, hvis det sker.
Tip: Læs vores guide til oprettelse af en eventberedskabsplan for at hjælpe dig med at finde på dine egne.
6. Brug en masse skiltning
Du kan undgå at skulle svare på mange spørgsmål i løbet af dagen, hvis du bruger ordentlig eventskiltning. Sørg for, at dine deltagere kan finde vej og ved, hvor man ikke skal hen.
Hav store skilte, hvor disse kan læses langvejs fra:
- Registreringskø
- Toiletter
- Rygeområder
- Værelser kun til personale
- Potentielle farer
7. Afgræns de forskellige områder
Brug barrikader, kegler, reb eller opsætning til at vise, hvor folk skal stå i kø til billetter og registrering. Gør det klart, hvor hovedbegivenheden er, og indhegn de områder, du vil være i fred.
8. Begræns adgangen til alkohol
Alkohol er god til at bryde isen, men den kan også ødelægge en masse andre ting, hvis den indtages i rigelige mængder af en begejstret menneskemængde. Afhængig af din menneskemængde, kan du overveje at indføre visse grænser.
9. Skærmdeltagere
Hvis du tror, at der er en chance for, at nogle af dine deltagere ville forsøge at tage noget ulovligt med til din event, kan du overveje at få sikkerhedsteamet til at tjekke dem alle, inden de kommer ind.
Tip: Se denne detaljerede guide til eventsikkerhed for tips til deltagernes screening og mere.
10. Streamlin check-in for at reducere køerne
En sikker måde at krydse folk af er at få dem til at vente. Lange køer kan gøre ellers civiliserede eventdeltagere til deres komplette modsætninger.
Her er nogle måder at streamline indtjekningsprocessen på:
- Hav flere indtjekningspunkter
- Brug en billetapp som Billetto
- Tildel kundevenligt personale til at håndtere dem, der vil registreres
- Brug tælleapparater, stregkodescannere eller RFID-chips
Tip: Vores guide til håndtering af gæsters indtjekning ved events hjælper dig med at reducere stress i lange køer.
11. Hav det rigtige antal ansatte
Du kan ikke gøre det på egen hånd, så sørg for, at du har ansat det rigtige antal i forhold til størrelsen på de menneskemængder, du forventer.
Der skal være sikkerhedsfolk til at vise mennesker rundt. Hele teamet skal kende stedets layout. De skal også have en praktisk måde at kommunikere med hinanden på som walkie-talkies eller en gruppechat på alles telefon.
Placer dine medarbejdere strategisk rundt om i lokalet, og sørg for, at du dækker de vigtigste punkter:
- Indgange
- Steder til indtjekning
- Vinduer til billetkøb
- Siddeområder
- Gæsteserviceborde
- Præsentationsrum
12. Lej sikkerhed
Store events kræver normalt et tredjeparts sikkerhedsfirma, der er trænet til at håndtere store menneskemængder, ujævn opførsel og farlige situationer.
Det sikkerhedspersonale, du ansætter, skal beskæftige sig med følgende:
- Undersøge deltagere for smugling
- Afbrydelse af fysiske konfrontationer
- Kontakt nødhjælp
13. Bed alle om at rapportere mistænkelig opførsel
Dit sikkerhedspersonale vil ikke kunne være overalt hele tiden, så du er nødt til at rekruttere flere, der kan overvåge. Bed dit team og eventdeltagere om at rapportere noget mærkeligt eller mistænkeligt for en sikkerheds skyld.
14. Hav en måde at advare alle på
Det er let for din stemme at drukne i en brølende menneskemængde, så du har brug for andre former for kommunikation, hvis der skal advares om noget vigtigt. Overvej at bruge et PA-system til at forstærke din besked, eller advare deltagere via din eventapp, hvis det er muligt.
15. Gennemgå din strategi
Når din event er forbi og færdig, skal du gennemgå din crowd management-strategi. Tal med dit team og dit sikkerhedsfirma og spørg, hvad der fungerede godt, og hvad der kunne forbedres.
Virksomheder og værktøjer, der hjælper dig med at styre menneskemængder
Der er masser af ressourcer og uddannede fagfolk derude til at hjælpe dig med crowd management og sikkerhed.
Her er nogle af de mest populære britiske sikkerhedstjenesteudbydere:
Du kan også finde masser af praktiske guider på brancheorganisationens hjemmesider:
Til sidst er der et flere softwareapplikationer til crowd control:
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Husk det, børn: sikkerhed først!
Store events kan være meget sjove, især når de involverer høj musik og masser af alkohol. Men det er en god ide at have et team af voksne rundt om for at sikre, at alle forbliver i sikkerhed.
Forhåbentlig hjælper disse crowd management-strategier dig med at sikre, at alle har en god oplevelse på din næste event.
Har du førstehåndserfaring og meninger om, hvordan man styrer menneskemængder til events? Efterlad os en tanke i kommentarerne nedenfor!
Skriv et svar