Hvorfor ville nogen ved deres fulde fem give billetter gratis væk til deres begivenhed?
Sociale medier bliver et stadig mere konkurrencepræget sted. Da du er nødt til at konkurrere med andre begivenheder på folks nyhedsfeeds, falder den organiske rækkevidde for dine indlæg også.
Så hvordan kan dit event nå toppen af folks newsfeed?
En mulighed er at investere i betalte annoncer på sociale medier, og vi anbefaler helt klart, at du gør dette. Men der er en endnu bedre (og ofte billigere) måder at blive bemærket på: konkurrencer, hvor du giver billetter væk.
Folk vil være mere end glade for at trykke på “Synes godt om”, “Kommentar” eller “Del”-knappen, så snart du giver mulighed for at vinde noget værdifuldt.
Når dine tal for engagements går op, så vil din synlighed også vokse. Det vil igen gøre dine statistikker endnu bedre, og det skaber en form for sneboldseffekt … du forstår det store billede.
Kort sagt, giveaways med billetter virker. Det er derfor, at alle gør det. I denne artikel vil vi se nærmere på, hvordan du kan få en bid af kagen.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Hvad skal du tænke på før din giveaway som billetkonkurrence
Der er et par punkter, der bør overvejes, før vi kigger på giveaway-idéer på sociale medier og kreative konkurrencer på sociale medier.
1. Hvad er formålet med din giveaway?
Du bør have et klart mål i tankerne, før du laver en giveaway. Vil du have flere e-mailabonnenter? Forsøger du at sælge billetter? Eller vil du have dit indhold delt vidt og bredt?
Tip: Læs denne vejledning om, hvordan du sætter mål for dine sociale medier.
2. Hvilken type giveaway virker bedst?
Sweepstakes (eller lotterier) er nemme at deltage i, og vinderen vælges tilfældigt. Konkurrencer kræver, at deltagere udfører specifikke handlinger (fx “tag den bedste selfie”), og vinderen er valgt ud fra dette.
Tip: Denne vejledning beskriver alle de forskellige dele, det gør en giveaway til en succes.
3. Hvad er reglerne?
Som med enhver anden form for spil, er der regler, du skal overholde. Der vil være statslige love at overholde, samt regler fastsat af individuelle platforme for sociale medier.
Tip: Læs mere om de forskellige regler, der gælder for konkurrencer og lotterier.
4. Hvornår skal du lave en giveaway?
Timing er alt, når det kommer til giveaways. Giv dig selv nok tid til at sende billetterne ud, før arrangementet starter. Sørg for at indsamle vinderens kontaktoplysninger.
5. Hvordan vil du promovere din giveaway?
Denne billet-giveaway bør være en del af din større marketingstrategi for dit event. Nævn det i dine nyhedsbreve, livestreams på sociale medier og andre steder, der kan skabe noget hype omkring det.
Tip: Her er nogle måder at promovere din giveaway på Instagram (kan også bruges til andre platforme).
6. Kan du håndtere alle, der deltager i konkurrencen?
Endelig er det vigtigt, at du er forberedt på en stor stigning i engagement. Du vil modtage mange kommentarer og spørgsmål. Nogen er nødt til at svare og reagere på dem alle i god tid.
Den 13 bedste giveaway-idéer for eventbillet
Når du har lavet nogle foreløbige undersøgelser og besluttet dig for din tilgang, er det tid til at sammensætte din billet-giveaway. Lad os kigge på nogle af de bedste (og enkleste) giveawayideer for eventbilletter.
1. Synes godt om for at vinde
Denne giveaway-metode vil fungere for lotterier og er langt den nemmeste for dit publikum at deltage i. Alt, hvad de skal gøre, er at synes godt om dit indlæg, og så vælger du en tilfældig vinder.
2. Kommenter for at vinde
Et andet simpelt giveaway-koncept er at bede folk om at kommentere dit indlæg. Du kan enten bede dem om at kommentere med et bestemt ord eller finde på noget mere kreativt.
3. Del for at vinde
Selv om dette konkurrenceformat er blevet forbudt af Facebook, kan du bruge andre platforme til denne giveaway-type. Bare bed folk om at dele (eller retweete) dit indlæg for få en vinderchance.
4. Tag en ven for at vinde
Ligesom ved giveaway’en, hvor man skal dele for at vinde, er dette ikke længere en mulighed på Facebook. Det er dog for Instagram og andre platforme. Og det er en god måde at udvide din rækkevidde og synlighed på.
Example: Se, hvordan X-Ring brugte ‘tag en ven’-metoden til at øge deres engagement.
5. Synes godt om og kommenter for at vinde
Hvis du føler dig en smule grådig, kan du bede folk om både at synes godt om og kommentere for at være berettiget til at vinde. Det vil fordoble din engagement, så det er en god måde at øge din rækkevidde og synlighed på.
Example: Se, hvordan Cosabella bad folk om at synes godt om, følge og kommentere for at deltage i deres giveaway.
6. Konkurrence om billedtekst
Billedtekstkonkurrencer er en god måde at engagere dit publikum. Og du skal ikke gøre skrivearbejdet selv. Læg et billede op og bed folk om at indsende deres forslag til en billedtekst i kommentarerne.
Example: Sudbury Wolves Hockey Club lavede en succesfuld konkurrence og giveaway med billedtekst.
7. Konkurrence med udfyldning af manglende ord
Ligesom i konkurrencen for billedtekst ovenfor, bortset fra at du allerede har skrevet billedteksten, men kun mangler ét ord. Bed folk om at indsende deres bedste gæt eller kreative forslag i kommentarerne.
8. Fotokonkurrence
Fotokonkurrencer kræver lidt mere engagement fra dit publikum, men det kan være utroligt givende. Bed dem om at indsende deres bedste billede (via DM eller på din væg), og vælg derefter vinderen.
9. Videokonkurrence
Ligner fotokonkurrencer, men med video (klart!). Videokonkurrencer kan også være en fantastisk måde at opbygge et base med forskellige mennesker, der giver et shoutout til din begivenhed i deres fanvideoer.
Example: Upwork lovede $1000 for den bedste succeshistorie delt i form af et foto, video eller blogpost ved brug af deres hashtag.
10. Quiz-konkurrence
Alle elsker en god gammeldags quiz, så stil dit publikum et interessant spørgsmål og få dem til at indsende deres svar for at vinde. Du kan også gøre det lidt lettere med en multiple choice-quiz.
11. Crowdsourcing-konkurrence
Crowdsourcing er et fantastisk værktøj til enhver virksomhed og fungerer også som en konkurrence. Bed dit publikum for at hjælpe dig med at komme med en ny begivenhedslogo eller slogan … eller noget andet du har brug for.
12. Hashtag-konkurrence
Hvis du har en eventhashtag, kan du starte en hashtagkonkurrence. Få dit publikum til at lægge en status op, kommentere eller endda foto og video ved at bruge hashtag for at vinde.
Example: The Container Store brugte #containyourselftil at generere masser af hype omkring deres produkter.
13. Vælg din favorit (noget) konkurrence
Hvis du organiserer en konference eller musikfestival, kan du køre en konkurrence, hvor folk fortæller dig om deres yndlingstaler eller -kunstner til din begivenhed.
Bonus tip til giveaway-konkurrencer på Facebook
Før vi afrunder, er det værd at nævne, at Facebook ikke har taget nogle af konkurrenceprivilegierne væk uden at give noget i gengæld.
Selv om du ikke kan bede folk om at “synes godt om” din side, dele dine indlæg eller tagge en ven som krav til at deltage i konkurrencen, kan du bruge deres dedikerede konkurrenceapptil at oprette en professionel giveaway.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Klar til at øge din rækkevidde?
Du har nu 13 solide giveaway-idéer til begivenhedsbilletter og ved, hvad du skal tænke over, før du forpligter dig til én af dem.
Giveaways med billetter er en fantastisk måde at konkurrere på de sociale medier og få mere eksponering af din event. Det kan endda være billigere end at køre betalte annoncer på de sociale medier.
Lad os vide, hvad du synes i kommentarerne nedenfor!
Skriv et svar