Hvorfor skal du finde målgruppen for dit event? Kan du ikke bare fortælle alle sammen om det og vente på, at billetsalgene vælter ind?
Det kan du godt, men det vil være dyrt og tidskrævende
Det er meget bedre at identificere din nøjagtige målgruppe, så du ved, hvem du vil promovere din begivenhed til.
Du tror måske, at alle vil være interesseret i din begivenhed … og det kan godt være. Men det er sandsynligt, at ikke alle rent faktisk vil købe en billet og deltage i dit arrangement.
Der kunne være flere grunde til det:
- Billetterne er for dyre
- Stedet er vanskeligt at komme til
- Tidspunktet for arrangementet passer ikke sammen med deres tidsplan
Det giver ingen mening for dig at bruge tid og penge på at promovere dit event til folk, der sandsynligvis ikke kommer til at deltage.
Ved at identificere din målgruppe kan du koncentrerer dig om de nøjagtige personer, du ønsker skal deltage i arrangementet. De vil også være dem, der mest sandsynligt køber dine billetter.
Læs videre for at lære at identificere din målgruppe med seks tip, der hjælper dig med at komme i gang.
Har du brug for flere ideér? Find Billetto events i København, Aarhus og Odense (eller andre byer).
Sådan identificerer du din målgruppe
Nøglen til at finde din målgruppe er at vide så meget om dem som muligt. Jo mere detaljerede oplysninger du kan få på dem, jo lettere vil det være at promovere din begivenhed.
Her er nogle af de karakteristika, der er almindelige i eventmarketing:
- Alder
- Køn
- Beskæftigelse
- Civilstand
- Indkomstniveau
- Uddannelsesniveau
- Geografisk placering
- Etnisk baggrund
- Religiøse overbevisninger
- Hobbyer
- Teknologisk viden
Vi gennemgår nu nogle af de måder, hvorpå du hurtigt kan identificere din målgruppe.
Tip:Du kan bruge dette snydeark som reference, hvis du glemmer noget.
1. Se på dine tidligere deltagere
Hvis du har arrangeret en lignende begivenhed før, er du allerede flere skridt foran. Du kan nu se nærmere på dine tidligere deltagere for at forstå dit målgruppe.
Hvis du har fulgt vores blog, har du samlet feedback efter din begivenhed. Denne feedback vil hjælpe dig med at afgøre, om du har fået de rigtige mennesker til at komme til dit event.
Selve eventet kunne have været godt i sig selv, men du simpelthen havde den forkerte folkemængde, der deltog i det. Brug din billetplatform til at hjælpe dig med at dykke ned i data fra dine tidligere eventdeltagere.
2. Se på konkurrencen
Hvis du ikke har adgang til tidligere data om eventdeltagere – eller du ikke har arrangeret et event før – kan du i stedet se på, hvem der deltager i events svarende til din.
Gå ind i fuld stalker-tilstand og se på alt, hvad de gør:
- Hvordan ser deres hjemmeside ud?
- Hvilken tone bruger de, når de skriver?
- Hvordan promoverer de på sociale medier (og hvilke platforme)?
- Hvilken slags indhold bruger de (blogs, billeder, video eller lyd)?
- Hvilke slags kommentarer og engagement får de?
Skriv alt, hvad du finder ned og se nærmere på det. Du bør nu have en meget bedre ide om, hvilken slags publikum, du skal promovere dit arrangement til.
Tip:Brug denne skabelon til at hjælpe dig med at foretage en korrekt analyse af konkurrencen.
3. Spørg kolleger i branchen
Hvis du er heldig nok til at kende nogen, der har arrangeret events svarende til din, så ræk ud til dem.
Køb dem en kaffe og spørg dem om alt, der handler om, hvem deres publikum er, hvor de finder dem, og hvilken form for markedsføring de reagerer på.
Du skal selvfølgelig ikke spørge nogen, der er i gang med at arrangere en lignende event på samme tid som dig. Venlig konkurrence er fint, men det er at strække det lidt.
Du kender ikke andre eventarrangører? Tjek nogle af følgende LinkedIn-grupper:
- Event Planners and Coordinators
- BizBash—Event Planners Gather
- Event Planning & Event Management
- Event Pros
4. Send en spørgeundersøgelse til din mailingliste
Hvis du har oprettet en mailingliste, kan du bruge den til at finde ud af mere om de mennesker, der har abonneret og deres motivationer.
Du kan oprette en undersøgelse forud for begivenheder og spørge dem om deres baggrund, interesser og alt andet, du tror, kan hjælpe dig med at identificere din målgruppe bedre.
Her er nogle spørgsmål, du kan stille dem:
- Hvad gør dig begejstret ved dette event?
- Hvem vil du gerne se optræde eller tale?
- Hvilken slags mad eller drikke ville du være interesseret i?
- Hvor holder du dig opdateret om events?
Tip: Brug vores liste over gratis værktøjer til eventundersøgelser til at hjælpe dig med at designe en professionel undersøgelse forud for eventet.
5. Opret en deltagerprofil
En køberpersona (nogen gange kaldt en kundeavatar) er et nyttigt værktøj i eventpromovering.
Det er stort set et eksempel på den typiske eventdeltager. Du kan lave en sådan persona ud fra de oplysninger, du har samlet fra tidligere deltagere eller konkurrenters events.
Hvis du fx ved, at omkring 70% af de folk, der deltager i events som dine, arbejder i finans, så vil din køberpersona altså arbejde i finans.
Hvis du ved, at din slags eventdeltager typisk er mænd i alderen 30-50, så skal din køberpersona være en 40-årig mand, der arbejder i finans.
Tip:Læs mere om, hvordan du laver en køberpersona til dit event.
6. Find ud af, hvad dit event giver dets deltagerne
Det er nyttigt at dykke lidt dybere for at finde ud af de nøjagtige grunde til, at din ideelle eventdeltager er interesseret i din begivenhed.
Det er fristende at tro, at dette punkt er ligetil. Når alt kommer til alt, er folk, der deltager i madlavningskurser, så ikke bare interesserede i at lære at lave mad?
Ja og nej. Hvis du finder ud af, hvorfor de er interesserede i din madlavningsklasse, er du i en meget bedre position til at appellere til deres interesser … og få dem til at deltage i dit event.
For eksempel, hvis din madlavningsklasse fokuserer på det japanske køkken, kan det appellere til personer, der har rejst til Japan eller på anden måde har interesse eller forbindelser til det pågældende land.
Din strategi for promovering af dit event kunne derefter fokusere på alt, der er relateret til Japan. Opret en oplevelse, snarere end blot at fortælle folk, at de skal komme og lære den sande betydning af wasabi.
Tip: Læs om grundene til, at folk deltager i events til at hjælpe dig med at dykke lidt dybere.
Billetto er en billetplatform, der hjælper dig med at administrere, promovere og afholde events. Opret en eventside og begynd at sælge billetter på 5 minutter.
OPRET EVENT >>
Hvem kalder du så på?
Hvis du arrangerer et event med et hjemsøgt hus, så skal du helt sikkert kalde på Ghostbusters. Men ellers har du forhåbentlig en bedre ide om, hvem du skal invitere til din næste begivenhed.
Ting, du kan tage med herfra:
- Kig på dig tidligere deltagere
- Analyser dine konkurrenters målgruppe
- Spørg en ven i branchen
- Lav en undersøgelse via din mailingliste
- Opret en deltagerpersona
- Find ud af rigtige grund til, at deltagerne kommer
Så … hvem kalder du så på?
Skriv et svar